YD verzamelde onrechtmatig persoonsgegevens

4 minuten

Gepersonaliseerde advertenties. Dat klinkt heel vriendelijk. Alsof ze iets speciaal voor jou doen. Maar het zijn de advertenties die je eerst op site A zag en met jou meeverhuisde toen je site B ging bekijken. Bloedirritant. Het komt door de tracking cookies die voor deze methode gebruikt worden. Een van de redenen waarom de cookiewet ooit aangescherpt werd. Advertentieplatform YD Display Advertising Benelux B.V. verzamelde op basis van deze advertenties en door middel van de tracking cookies een hoop interessante persoonsgegevens. Hiervoor heeft YD geen voorafgaande toestemming aan de websitebezoeker gevraagd. Tsja, dat mag dus niet!

YD verzamelt onrechtmatig persoonsgegevens via tracking cookies

Wat doet YD?

YD is een bemiddelingsbedrijf. Zij zorgen ervoor dat de advertenties van adverteerders op websites terechtkomen. Op deze manier hoeft niet elke adverteerder met elke website aparte afspraken te maken, maar schakelen ze één keer YD in om dat voor hen te doen. YD verzorgt vervolgens ook vele rapporten over het succes van de advertenties.
Om die rapporten te kunnen maken plaatst YD eigen tacking cookies. Daarmee volgen ze het surfgedrag van gebruikers en proberen zo voorkeuren van gebruikers te achterhalen. Hierdoor kan YD zorgen dat de advertentie op site A, ook weer te zien is wanneer jij site B bezoekt. Maar ze bouwen er ook een profiel mee, waarmee ze proberen te voorspellen wat jou nog meer aan zal spreken, zodat ze op basis daarvan weer nieuwe advertenties kunnen tonen. Erg fijn voor de adverteerder. Een zeer efficiënte wijze van adverteren, omdat het heel goed gericht kan worden.

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

Toestemming voor tracking cookies

Maar zitten wij wel te wachten op deze advertenties en op deze achtervolging door YD? Vinden wij het erg dat YD persoonsgegevens van ons verzamelt, om die advertenties aan ons te kunnen laten zien?
Volgens de Wet bescherming persoonsgegevens, mogen persoonsgegevens niet zomaar verzameld worden, tenzij we daar expliciet toestemming voor hebben gegeven. Ik heb YD geen expliciete toestemming gegeven. Jij wel? In elk geval hebben we ook het recht om te weten welke gegevens YD precies verzamelt, met welk doel en hoe lang ze die gegevens bewaren.
Daarom hebben we ook een privacy– en cookieverklaring nodig op een website. En soms zelfs een pop-up scherm of iets anders opzichtigs, zodat er om toestemming gevraagd kan worden.
YD voorzag alleen in opt-out. Dat is niet voldoende. Er moet geïnformeerd worden en vervolgens moet er om toestemming gevraagd worden. Nou zie ik je al denken ‘maar de cookiewet zou toch aangepast worden?’. Dat klopt. Maar niet voor tracking cookies. Daarvoor is een opt-in altijd al nodig geweest en dit zal in de wet ook niet veranderen. Dat heeft onder meer te maken met de grote privacygevolgen van tracking cookies.

College bescherming persoonsgegevens

Het CBP heeft de handelswijzen van YD onderzocht en daarover een rapport uitgebracht. De handelswijzen zijn daarin afgekeurd. YD wordt door het CBP op de vingers getikt. YD krijgt wel nog de kans om in een hoorzitting te reageren op het rapport. Voorlopig is het dus vooral de bedoeling dat YD haar handelswijze aan gaat passen. Doen ze dat niet, mag het CBP uiteindelijk handhavende maatregelen treffen, zoals het opleggen van een boete.

Advertenties op blogs

Wat betekent dit als jij als blogger of ondernemer samenwerkt met zo’n advertentieplatform of advertentiebemiddelaar? Jij bent niet altijd zelf het platform dat de cookies plaatst. Dat doen vaak de adverteerders of het advertentieplatform zelf. Zij moeten echter wel expliciet om toestemming vragen en in elk geval informeren. Dat kunnen ze alleen maar doen via jouw site. Het kan daarom verstandig zijn in je privacyverklaring op te nemen dat er door derden, via jouw website, cookies worden geplaatst bij de bezoeker. Je kunt dan eventueel een linkje plaatsen naar de privacyverklaring van die derde (het advertentieplatform).
Het is natuurlijk wel verstandig met zo’n platform te overleggen hoe ze te werk gaan. Op basis daarvan kun je bepalen of je met ze in zee wil gaan en of het nodig is dat je zelf nog het een en ander aanpast.

Lees ook:
Betaalde blogs en Google voeren oorlog
Nieuwe cookiewet uitkomst voor Google Analytics?
Cookieregels gaan echt versoepeld worden
First party analytics cookies toegestaan

Boek hier jouw Oploskoffie

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

236

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)