Winactie volgens de regels in Nederland
Om je website, producten, diensten, onderneming of webwinkel te promoten en er meer klanten voor te werven kun je een winactie organiseren. Dat kan door een loterij of een verkiezing bijvoorbeeld. Via social media, zoals Facebook, op je eigen website, via het lokale wijkblaadje etc. Mijn vorige blog ging al over de regels die Facebook aan deze winacties heeft verbonden. Een van de vereisten die Facebook stelt, is dat het moet voldoen aan de (lokale) wet- en regelgeving. Met dat artikel zal ik je daarmee op weg helpen.
Vanaf januari 2014 zijn de regels een klein beetje gewijzigd. Lees voor de huidige regels het blog uit september 2014: Hoe organiseer je een promotioneel kansspel?
Wedstrijden en loterijen
Er is een wezenlijk verschil tussen wedstrijden, zoals de mooiste foto, het beste verhaal of de meeste stemmen en loterijen waarbij mensen bijvoorbeeld een lot moeten kopen of je facebook pagina moeten ‘liken’ om mee te kunnen doen. Bij een wedstrijd wordt er een bewuste keuze gemaakt. Door een jury of de eigenaar van het bedrijf zelf bijvoorbeeld. Bij een loterij wordt de winnaar juist willekeurig gekozen door bijvoorbeeld een lootje te trekken met de naam erop of elke deelnemer een nummer toe te kennen en software een nummer te laten kiezen.
Zo’n loterij valt onder kansspelen. Kansspelen zijn zowel de grote loterijen, spellen in casino’s, fruitautomaten, plaatselijke bingo etc. Een Facebook winactie waarbij je iets verloot, valt daar dus ook onder. De onverschilligheid in de gekozen winnaar is daarbij van belang. Dit gaat op basis van toeval. Normaal gesproken heb je voor een dergelijke loterij een speciale vergunning nodig. Dat is wel erg veel werk als een fotosessie van €100,- of het populairste product uit je webshop wilt verloten. Voor de zogenaamde ‘kleine promotionele kansspelen’ zijn daarom speciale regels gemaakt waardoor het toch kan.
LawStories in je mailbox?
Klein promotioneel kansspel
Bij kleine promotionele kansspelen mag je per jaar niet meer dan ter waarde van €4500,- verloten. Het gaat daarbij om de verkoopwaarde.
Tot dit bedrag mag je oneindig kansspelen aanbieden, zolang ze maar ter promotie van jouw product, dienst of bedrijf zijn. Als marketingmiddel zogezegd.
Voor je aan de loting en werving van deelnemers begint, zul je duidelijk moeten maken wat er precies te winnen valt en hoeveel stuks. Soms is het er maar 1, maar soms heb je meerder producten te verdelen. Je geeft een omschrijving van het product of de dienst en meld en welke waarde dit heeft. Nogmaals, het gaat om de verkoopwaarde, dus het bedrag dat jouw klanten gewoonlijk ook voor die dienst of dat product betalen. Verstandig is ook te melden tot wanneer mensen deel mogen nemen en wanneer de trekking plaats zal vinden. Deze trekking moet volledig onpartijdig gebeuren. Of je dit nu door software laat doen, je kleine neefje een lot uit de hoge hoed laat trekken of je hond een lootje laat trekken, dat maakt niet uit.
Vervolgens moet je binnen drie maanden na de trekking de uitslag bekend maken.
Wellicht overbodig om te vertellen is dat je uiteraard uit moet kijken wanneer je de loterij richt op (jonge) kinderen en dat kinderen onder de 16 toestemming moeten hebben van hun ouders om mee te doen. Ook is er toestemming van de ouders nodig om de nodige gegevens te verzamelen om het gewonnen product op te kunnen sturen.
Voorwaarden
Wat bij deze kleine loterijen niet nodig, maar wel verstandig is zijn de voorwaarden. Dit geldt nog meer voor de wedstrijden.
Maak duidelijk welke regels er zijn. Wie er mee mag doen, tot wanneer, dat de prijs niet in te wisselen is voor geld, binnen welke termijn iemand zijn prijs moet claimen (dit moet altijd een redelijke termijn zijn) etc.
Vertel bij wedstrijden bijvoorbeeld ook waar op beoordeeld zal worden, wie de winnaar kiest en wat er met het ingezonden materiaal zal gebeuren. Eventueel zijn daar regels omtrent auteursrecht en privacy bij nodig.
Dit voorkomt teleurstellingen en discussies die je het liefst wilt vermijden.
Tegen welke problemen ben jij wel eens aangelopen met het uitschrijven van een winactie?
Lees ook:
– Facebook Share, Like & Win acties
– Betaalde blogs en Google voeren oorlog