Wetboek voor Bloggers: Sabine Metz over het fotografie vak

8 minuten

Wetboek voor Bloggers is een boek over de regels die bij het bloggen horen, maar waarin ook veel tips & trucs worden gedeeld en je veel informatie kunt vinden om je blog te laten groeien. We onderwierpen 21 experts en ervaringsdeskundigen aan een vragenvuur. Vandaag een gesprek met iemand die niet alleen blogt, maar ook de meest prachtige beelden vereeuwigt en haar eigen bedrijf runt: Sabine Metz!

Hi Sabine, pleased to meet you. Zeg eens, waar komt eigenlijk jouw passie voor fotografie vandaan?

Sabine Metz door Wanpen van Breugel
“Als je naar mijn ouders kijkt is het eigenlijk heel logisch. Mijn moeder is cameravrouw geweest. Mijn vader was vroeger fotograaf en werkte later voor TV, dus het zou me niets verbazen als ik het daarvan heb.” Beelden vastleggen clearly runs in the family.
“Vroeger begon ik met beeldbewerking nadat een klasgenootje mij op PaintShopPro wees. Daarin bouwden we dingen voor toenmalige social-media-kanalen.
Alles begon dus heel grafisch en technisch. Daarom ben ik ook Communicatie & Multimedia Design gaan studeren want hoewel ik al het meeste met fotografie had wilde ik me niet beperken tot alleen maar dat. Ik wist immers nog niet of ik er mijn werk van wilde of kon maken. (Nu fotografeert Sabine fulltime) De grafische dingen erbij leek me interessant, en daar wilde ik graag meer over leren. Maar mijn grootste passie ligt bij de fotografie, daarom ben ik daar ook sneller in gegroeid denk ik. Al op mijn 15e kocht ik een cameraatje en die heb ik niet meer losgelaten tot ‘ie stuk ging. And now we’re here!”

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

Is er iets wat je in elke foto per se probeert vast te leggen?

“Niet per se in elke foto, maar diversiteit is wel iets wat ik graag laat terugkomen in mijn fotografie. In 2014 maakte ik er bijvoorbeeld een mini-missie van om meer curvy modellen te fotograferen in mijn vrije werk. En dit jaar heb ik bijvoorbeeld al een donker model gefotografeerd. Dat vond ik heel leuk omdat het initiatief daarvoor niet bij mij lag maar het last-minute op mijn pad kwam, daarbij iets heel tofs ontstond en het precies paste bij wat ik zou willen maken. Op dat moment bedacht ik me dat ik zulke dingen vaker zou willen doen, het werd een soort missie om meer diversiteit te laten zien. Daarbij speelt voor mij niet mee dat het misschien niet de meest gevraagde motieven zijn. Wanneer je voor diversiteit kiest denk ik dat zoiets juist laat zien dat je verder denkt en iets wilt vertellen met je werk.”

We zien geen algemene voorwaarden op je website, maak je daar wel gebruik van?

“Zeker, in de mails die ik verstuur heb ik altijd onderin een linkje naar mijn algemene voorwaarden. Mocht het een offerte betreffen of tot een overeenkomst komen dan verklaar ik daar de algemene voorwaarden op van toepasing. Ik gebruik de algemene voorwaarden van de Fotografenfederatie die ik gepersonaliseerd heb.
Ik heb al wel eens moeten verwijzen naar een bepaling over een vervroegde levertijd. In die bepaling staat dat er in zo’n geval 50% meer in rekening wordt gebracht. Een partij kwam er een dag voor de shoot mee dat het beeldmateriaal de volgende dag al klaar moest zijn. In mijn algemene voorwaarden staat dat mijn levertijd gebruikelijk twee weken bedraagt, dus dit was eigenlijk een spoedopdracht. Toen heb verwezen naar mijn algemene voorwaarden. Het precieze procentuele bedrag uit die bepaling heb ik niet aangehouden, maar ik ben met de partij in overleg gegaan. Het leek me namelijk wel gepast om een spoedtarief te hanteren, maar hoefde nou niet per se het spoedtarief van 50% aan te houden. Toen ben ik met die partij een ander tarief overeengekomen waar we ons beide in konden vinden.
Ik vind niet dat ik zo op de letter moet zijn ‘dat ik met 50% ga verhogen’ omdat het nou eenmaal in je algemene voorwaarden staat. Er zijn wel fotografen die zo werken, maar ik denk dat je daar niet altijd vrienden mee maakt. Begrip creëren bij de klant en in overleg treden lijkt mij in ieder geval een betere manier.”

Heeft je blog een ondersteunende marketingfunctie voor je fotografie?

“Dat is het geworden! Ik blogde al vanaf het moment dat ik het eerste cameraatje had (dus vanaf haar 15e) met een clubje andere Nederlandse bloggers. Schrijven vind ik ontzettend leuk en dat ben ik dan ook al die tijd blijven doen. Ik schrijf over mijn werk, maar er komen ook persoonlijke stukken op mijn blog. Ik hoor terug dat mensen dat leuk vinden om te lezen om er zo achter te komen wie ik ben. Voor workshops is mijn blog ook heel fijn, het blijkt namelijk dat mensen vaak hebben besloten zich in te schrijven voor mijn workshop na het lezen van mijn blog. Op die manier leren ze mij en mijn manier van doen een beetje kennen. En het helpt misschien ook wel dat mensen zich gemakkelijker voelen als ze voor mijn camera staan. Zo heb ik bijvoorbeeld wel eens een artikel geschreven “Ben jij fotogeniek?”, dat stuur ik mensen toe als ze zeggen twijfels te hebben of ze wel voor de camera durven. In dat artikel leg ik uit dat ik er als fotograaf de grootste hand in heb of iemand zich fotogeniek voelt of niet. Bij die blogpost staan twee verschillende foto’s zien van dezelfde fotoshoot: eentje helemaal in het begin, en eentje aan het einde van de fotoshoot. Daarin zie je duidelijk een verschil, heel leuk!”

Je geeft op je blog veel waardevolle tips over fotografie. Waarom doe je dat, geef je er niet te veel mee weg?

In advocatenland vinden ze bloggen nog maar eng, omdat ze er misschien wel te veel mee weggeven. Bang dat ze daardoor juist minder cliënten zullen krijgen. red.
“Bij mijn manier van werken is elke pennenstreek een keuze, dus je kan wel kijken welke techniek ik gebruik, maar als je mij zou willen kopiëren kom je denk ik niet zo ver. (Sabine vindt nu dat ze arrogant klinkt. She doesn’t.) Je weet bijvoorbeeld ook welke penselen en olieverf Rembrandt gebruikt, maar ga maar eens een Rembrandt maken. Dat lukt je niet.
Je moet licht, textuur, compositie begrijpen, daar de balans in vinden en die balans versterken. Dat kun je niet evenaren met een trucje dat je hebt overgenomen.”

Wat voor een soort shoots vind jij het leukst?

“De fashion editorials of de lookbooks, want daarbij kan ik een concept ontwikkelen die mijzelf een beetje het verhaal laten doen. Wat ik ook heel leuk vind is om iets moois te maken met iemand die geen model is, bijvoorbeeld een boekcover met de schrijver van dat boek. In de foto kan ik dan hun persoonlijkheid en verhaal laten terugkomen, dat vind ik tof! Dat zijn twee hele andere werelden van fotografie maar dat vind ik een heel leuke balans.”

Wat is een element aan jouw werk wat je het ergste zou vinden om gejat terug te zien bij een andere fotograaf (of blogger)? Bescherm je je werk tegen copycats?

“Ik heb het wel eens meegemaakt dat ik shoot had gedaan en dat na het fotograferen van het daadwerkelijke materiaal voor die opdracht, tijdens het freestylen achteraf, een heel mooi beeld ontstond door een spontane samenwerking tussen het model, de visagist, de stylist en mijzelf. Dat ene beeld en de herinnering dat iedereen er zijn eigen ding aan bijdroeg om tot zo’n spontaan kloppend beeld te komen maakte dat het werk me heel dierbaar was. En precies die foto heeft iemand proberen na te maken! Precies dezelfde elementen uit mijn foto waren in zijn foto terug te zien! Daar heb ik hem toen over gemaild en hij antwoordde dat hij mijn beeld “als inspiratie” had gebruikt. Hij leek het niet te begrijpen dat dit wel verder ging dan inspiratie alleen. Eerst maakte ik me er kwaad om, maar later dacht ik bij mezelf dat het eigenlijk vooral sneu is voor die man dat hij niet verder komt dan dat, een slappe kopie. Hij heeft zijn versie van internet gehaald, verder ben ik er niet achter aan gegaan en ben ik die persoon gelukkig niet meer tegengekomen. Mijn eigen inspiratie kan trouwens overal vandaan komen, bijvoorbeeld het oppervlakte materiaal van m’n bureau! Dat heb ik onlangs eens gebruikt als achtergrondmateriaal voor een shoot.
Copyright statements heb ik niet mijn website. In mijn algemene voorwaarden staat wel dat het niet de bedoeling is dat mijn werk als eigen werk gepresenteerd wordt. Maar voor het overige verwijs ik altijd naar de Auteurswet wanneer ik iemand er op wil wijzen dat iets niet klopt. Ik denk dat dat ook krachtiger is dan wanneer je zelf een statement vormt.”

Wat zou je beginnende fotografen of bloggers mee willen geven?

“Ik zie het vaak gebeuren dat mensen dingen doen omdat ze weten dat het populair is. Dat lees je gewoon altijd ergens wel in terug, of dat nou tekst of een foto is. Je ziet dat iets niet oprecht vanuit die persoon komt. Oprechtheid spreekt mensen aan. Sommigen beweren dat je zoiets niet kunt teruglezen in een tekst of in pixels maar dat zie je weldegelijk. Mijn tip is dan: stay true to yourself!”

Thanks Sabine voor tea & talks in je toffe studio!

Uitgelichte foto/homepage door Koen Post, ingevoegd portret door Wanpen van Breugel

 27,48

Koop: Wetboek voor Bloggers


Wil je meer van dit soort interviews lezen? Dat kan!
Cynthia Schultz over Beautybloggen en Privacy
Edwin Vlems over Inbound Marketing
Judge Joyce Lie over bloggen op Twitter
Een bloggende bankier?
Mascha Feoktistova over ondernemen, bloggen en vloggen

Boek hier jouw Oploskoffie

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

236

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)