Wetboek voor Bloggers: Hoe Monique van Loon omgaat met Auteursrecht
Voor Wetboek voor Bloggers hebben we 21 bloggers en experts geïnterviewd. Een daarvan was Monique van Loon van het bekende Culy.nl. Op Culy.nl worden véél artikelen geplaatst. Zowel zelfgeschreven artikelen als artikelen die door anderen worden geschreven. Als er zo ontzettend veel gepubliceerd wordt, hoe organiseer je dan de auteursrechten nog goed? Onderstaand kort interview staat ook in Wetboek voor Bloggers.
Even voorstellen: Monique van Loon – Culy.nl
Monique van Loon (1988) is online ondernemer, culinair schrijver en sinds 2011 mede-oprichter en hoofdredacteur van het succesvolle culinaire online magazine Culy.nl, dat maandelijks ruim 700.000 bezoekers trekt. In 2013 publiceerde ze het boek The culy way of life.
LawStories in je mailbox?
Auch, dat ging niet altijd goed met Auteursrecht
In 2011 ging Culy.nl niet altijd even netjes om met auteursrechten, hoe gingen jullie om met kritiek?
Toen we in 2011 startten met Culy.nl gingen we een korte tijd inderdaad helaas niet zo secuur met alle bronnen, met name qua beeld, om als we hadden moeten doen (en zoals we nu doen). Dit was te wijten aan het plotselinge onverwachtse succes en het tekort aan redactiekrachten, maar ook aan onwetendheid. Dat is geen excuus, maar wel de enige verklaring.
Leren van Fouten
Wat zijn de voornaamste lessen die je daarvan hebt geleerd?
Dat fouten maken menselijk is, maar dat je altijd het roer kunt omgooien. En dat je dat ook moét doen – en snel ook. Er is geen excuus om te blijven hangen in ‘jeugdige’ fouten waar je niets van geleerd hebt.
Zo regelt Culy.nl nu de auteursrechten
Hoe pak je het auteursrecht nu aan en welke goede raad wil je bloggers hier over geven?
Vrij gauw hebben we alle content (tekst en beeld) op Culy.nl duidelijk ‘gecleared’ en werken we alleen samen met bloggers en chefs die ons zelf benaderd hebben of nadrukkelijke toestemming hebben gegeven om hun recepten door te plaatsen. Foto’s maken we in huis, worden aangekocht via stock-databases, zijn rechtenvrij/creative commons of aangeleverd door een merk, chef of blogger zelf.
Hoe kun je het beste omgaan met negatieve publiciteit?
Hoe heb je de negatieve publiciteit om weten te buigen naar iets positiefs?
Er was niet echt negatieve publiciteit, af en toe een keer een tweet of een mail van een fotograaf. Maar dat was al erg genoeg, en ik schaamde me dood. Het beste wat je kunt doen is nederig zijn, je fouten toegeven, alles meteen aanpassen en je leven beteren.
Wat kunnen wij nog leren van Monique en Culy.nl?
Welke andere tips, adviezen of informatie zou je bloggers mee willen geven?
Begin direct met een ‘schone lei’ en zorg dat alle content op je site rechtenvrij is, zelfgemaakt, of met toestemming van de fotograaf geplaatst. Ook al betekent dit dat je minder mooi beeld kunt plaatsen. Oja: ‘Google’ of ‘Pinterest’ is geen bron!
Tips van Charlotte over Auteursrecht
In Wetboek voor Bloggers wordt uitgebreid ingegaan op het auteursrecht én hoe je zelf beeld kunt maken. Het interview met Monique staat bij hoofdstuk 14 ‘Rechten van Derden’, waarin ik uitleg wat het auteursrecht is en hoe je op een correcte manier gebruik kunt maken van content van derden én hoe je om moet gaan met schadeclaims.
Belangrijk is dat je niet zomaar content van een derde gebruikt. Op bijna alle afbeeldingen rust auteursrecht. Er is geen register waarin je kunt opzoeken of er auteursrecht rust op een afbeelding. Als het beeld enigszins creatief is, rust er al auteursrecht op. Pas 70 jaar na de dood van de maker vervalt het auteursrecht en kun je er echt alles mee doen wat je wil.
Vraag dus altijd om toestemming, maak afspraken of gebruik bronnen waarvan je zeker weet dat je daar de afbeeldingen van mag gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan foto’s en andere werken met een Creative Commons licentie. Totdat het auteursrecht is komen te vervallen, rust er altijd een recht op een werk. ‘Rechtenvrij’ bestaat dus niet!
Meer interviews lezen?