Wetboek voor Bloggers: Goodfoodlove.com over bloggen, sponsoring en food

5 minuten

Wetboek voor Bloggers is een boek over de regels die bij het bloggen horen, maar waarin ook veel tips & trucs worden gedeeld en je veel informatie kunt vinden om je blog te laten groeien. We interviewden 21 experts en ervaringsdeskundigen. Deze keer een recent interview dat dus niet in het boek heeft gestaan. We spraken met Kelly Camfferman, foodblogger, over onder meer gesponsorde posts en producten.

Wie is Kelly Camfferman?

Blogger Kelly van Goodfoodlove
Kelly is een echte foodlover. Twee jaar geleden begon ze haar blog, omdat ze tijdens een wat saaie stage naar iets op zoek ging om naar eigen zeggen: ‘haar dag door te komen’. Ze kwam op een foodblog terecht en bedacht dat zij dit ook kon en begon, met succes, haar eigen foodblog. Dat haar blog over eten moest gaan was voor Kelly logisch. ‘Ik houd van eten, natuurlijk moet mijn blog dan over eten gaan.’

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

Wanneer leerde je over de juridische kant van bloggen?

‘Dat was toen ik beelden begon te gebruiken. Hoewel ik toen niet dacht dat dit iets met regels te maken had, bedacht ik dat het niet eerlijk zou zijn om zomaar een foto van iemand anders te gebruiken op mijn blog. Ik stuurde dus een mailtje om te vragen of ik het beeld mocht gebruiken en vertelde dat ik dan uiteraard de naam erbij zou vermelden. Ik ben dat eigenlijk altijd zo blijven doen. Nu gebruik ik voornamelijk mijn eigen beelden, maar mocht ik toch beelden van anderen willen gebruiken dan vraag ik altijd om toestemming.’

Plaats je gesponsorde posts en gebruik je dan #spon?

‘Ja, ik schrijf wel eens gesponsorde posts. Ik vind het belangrijk om eerlijk te blijven. Ik ben eerlijk over wat ik van een product vind, of het nu gesponsord is of niet. Daarom heb ik een disclaimer geschreven waarin ik vertel dat alles wat ik schrijf mijn eigen mening is en dat deze niet is beïnvloed doordat ik ergens voor betaald heb gekregen. Als ik een product slecht vind dan plaats ik er geen post over, ook als mij het aanbod wordt gedaan dat ik betaald word om het product positief te beoordelen. Ik kies ervoor om over mijn passie te bloggen en mensen te inspireren en dat wil ik niet met producten doen waar ik niet achter sta. Ik maak bijvoorbeeld alles zelf, dat weten mijn lezers. Ik zal dus niet snel een gerecht uit een pakje promoten op Goodfoodlove.com.’

‘Wanneer een post gesponsord is schrijf ik dat altijd in de tekst. Bijvoorbeeld door te schrijven dat iets ‘in samenwerking met’ is of door te vermelden dat ik dit pakket van een bepaalde fabrikant kreeg. Ik denk dat het dan duidelijk is dat ik die producten gesponsord heb gekregen. “Mijn lezers mogen best weten dat ik hier geld mee verdien, daar maak ik geen geheim van.” Vorige week was ik bijvoorbeeld op persreis naar Ecuador. Dan plaats ik daar hashtag persreis bij. Daar blijkt al uit dat het mijn werk is en dat ik niet op vakantie ben.’

Sommige bloggers zijn net bekende Nederlanders. Hoe is het met jouw privacy gesteld?

‘Ik word steeds vaker herkend bij foodevents. Laatst bij de Rollende Keukens in Amsterdam kwamen er mensen naar me toe die mij dan herkenden van mijn blog en Instagram. Heel onwerkelijk is dat. Ik vind het wel heel leuk. Ik ken een blogger waar mensen vaak voor de deur staan of zitten in de hoop een glimp van haar op te vangen. Dat gebeurt bij mij gelukkig niet.’

Ze zeggen wel eens dat bloggers de nieuwe journalisten zijn. Hoe denk jij daarover?

Kelly Food
‘Ik vind niet dat bloggers de nieuwe journalisten zijn. Bloggers schrijven over hun passie en zijn, meestal, geen geschoolde journalisten. Zo blog ik bijvoorbeeld vanuit mijn passie over culinaire dingen. Journalisten schrijven vaak vanuit een bepaalde maatschappelijke visie of vanuit de visie van hun werkgever. Ik schrijf voor mezelf en mijn lezers, die niet alleen mijn blog, maar ook mij als persoon volgen. Dat is denk ik het verschil.’

Vind jij ook dat bloggen door middel van tekst uit is en dat Instagram en Youtube in zijn?

‘Naar mijn mening is bloggen niet uit. Mijn tekstblogs met meer inhoud worden veel gelezen. Ik denk wel dat beeld steeds belangrijker wordt en dat mensen een totaalplaatje verwachten. Lezers willen, naast het lezen van mijn blog, ook een kijkje in mijn leven. Dit kan goed door middel van het gebruik van Instagram en Youtube.’

We zijn nog naar één ding nieuwsgierig: eet je echt alles zelf op?

‘Haha daar moet ik wel om lachen, dat wordt mij vaak gevraagd, gevolgd door de zin: ‘maar hoe blijf je dan zo slank?’ De meeste gerechten die ik fotografeer eet ik zelf op. Het komt weleens voor, vooral bij een meergangen diner, dat ik mijn vriend wat toeschuif. Als ik een taart bak dan eet ik zelf één punt en geef ik de rest weg aan vrienden en familie.’

Kelly, any chance dat de juristen van Charlotte’s Law na dit leuke interview nu ook jouw vrienden zijn? 😉

Portretfoto: Geert Broertjes, Foodfoto: Kelly Camfferman

Meer interviews lezen? In Wetboek van Bloggers kun je meer lezen en leren over het beschermen van je eigen werk en over hoe je meer lezers naar je blog kunt trekken.

 27,48

Koop: Wetboek voor Bloggers


Lees meer over deze onderwerpen in de volgende blogposts:
Heb je een disclaimer nodig voor je blog?
Reclame en Blogs – (on)Trouw in het vermelden van reclame
De Wet voor Bloggers

Boek hier jouw Oploskoffie

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

236

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)