Wanbetalers? Zo voorkom je ze én pak je ze aan.

4 minuten

Heb jij last van wanbetalers? Zijn ze consumenten of bedrijven? Want dat maakt een groot verschil in je aanpak!

Vraag een aanbetaling

Laat je klanten (deels) vooruit betalen.

Consumenten mag je producten maximaal 50% vooruit laten betalen. Alles vooruit mag natuurlijk wel vrijwillig door de klant gedaan worden of door specifieke, persoonlijke afspraken te maken.

Diensten mag je altijd volledig vooruit laten betalen.

Zakelijke klanten mag je altijd alles vooruit laten betalen, als het lukt om dat overeen te komen.

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

Spreek een duidelijke betalingstermijn af

Heb je geen betalingstermijn afgesproken, dan is 30 dagen het uitgangspunt. De betalingstermijn pas op de factuur vermelden, is te laat.

Je kunt de betalingstermijn opnemen in de algemene voorwaarden. Dat is ook een afspraak. Maar dat heeft twee nadelen:

  1. Het zit verstopt, waardoor de afspraak niet altijd bewust gemaakt wordt.
  2. Is je klant een groot bedrijf of de overheid? Dan wijzen ze vaak jouw algemene voorwaarden van de hand. Een afspraak in een offerte gaat altijd boven algemene afspraken uit de algemene voorwaarden.

Vraag naar alle nodige informatie

Bij zakelijke klanten is het soms nodig dat je bijvoorbeeld:

  • een PO-nummer of kostenplaats noemt
  • specifieke informatie opneemt
  • het naar een bepaalde afdeling stuurt
  • je het juiste e-mailadres gebruikt

Verwerk je die informatie niet, dan wordt je factuur niet behandeld of duurt het betalen ervan langer. Vaak kom je daar pas achter nadat je een herinnering hebt verstuurd. Irritant? Ja! Had het bedrijf niet zelf ook even vooraf beter kunnen vermelden wat ze op de factuur hadden willen zien staan? Natuurlijk! Maar dat zou in een ideale wereld zijn. Dus wil je tijdige betaling in eigen hand houden, vraag er dan zelf naar.

Rente en incassokosten

Toch een klant die te laat betaalt? Je mag rente en incassokosten rekenen. Hier bestaat een wettelijke regeling voor.

Als je consumenten als klant hebt, mag je van deze regeling niet afwijken. Sterker nog, als ze te laat zijn, moet je ze eerst nog een brief of e-mail sturen waarin je ze nog 14 dagen de tijd geeft om alsnog te betalen. Pas daarna mag je rente en incassokosten rekenen.

Heb je een zakelijke klant? Dan kun je van dezelfde regeling gebruik maken, maar dan met de (hogere) handelsrente. En je hoeft geen 14-dagen brief te sturen. Je mag er ook voor kiezen om een eigen regeling hiervoor op te stellen, als je die dan maar vooraf afspreekt. Bijvoorbeeld in de algemeen voorwaarden of als je het echt belangrijk vindt, zet je het al in je offerte. Dan kun je een hogere rente en hogere incassokosten rekenen, bijvoorbeeld. Of de regeling juist vereenvoudigen.

Wanbetalerstoeslag

Last van veel wanbetalers? Werk met een wanbetalerstoeslag. Kun je superpositief brengen en sommige bedrijven passen dit ook al toe.

Je verhoogt je offerte en dus ook de factuur met het percentage dat je anders misschien als rente voor een maand gerekend zou hebben. Dan krijg je het bedrag waar mensen alsnog wel mee akkoord gaan. Hierop kun je een opdracht eigenlijk ook niet verliezen, omdat het verschil zo klein is.

En je toffe klanten die wel graag op tijd betalen? Die geef je vervolgens korting als ze binnen termijn X betalen.

Zo heb ik wel eens ergens katoenen tasjes laten bedrukken. Zij gaven mij, uit mijn hoofd gezegd, 5% korting als ik binnen 7 dagen zou betalen. Helemaal prima, want dat geld had ik gewoon en ik behandel mijn facturen wekelijks. Ik een goed gevoel, zij op tijd betaald, zonder er waarschijnlijk werkelijk op ingeleverd te hebben. Win-win, toch?

Wanbetalers voorkomen en aanpakken?

Volg dan de Law Talk Masterclass Wanbetalers

of download de aanmaningsbrieven

Boek hier jouw Oploskoffie

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)
(max. 30 minuten)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

265

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)