Waarom je goed over de naam van je bedrijf na moet denken

2 minuten

Mariko vind het gelukkig niet erg dat ik er wéér over begin. Ze begrijpt zelf ook wel dat het goed voorbeeld is. Haar webshop en sieradenlabel, dat bijna per ongeluk begon (bekijk de video), heette eerst Applepiepussy. Je kunt je misschien voorstellen waarom dat niet een al te handige naam was. Maar er zijn nog meer redenen om goed over een naam na te denken.

Appeltaart en poesjes

Kattenplaatjes doen het hartstikke goed en appeltaart is lekker. Waarom zou een combinatie van die woorden niet goed zijn als merknaam? Heel onschuldig, toch?

Maar op veel kantoren werd de toegang geblokkeerd. Computer says no. De software dacht door de naam dat het wel eens een pornosite zou kunnen zijn. Heel fijn als je op kantoor een cadeautje voor je vrouw wilde kopen in die webshop. Ging dus gewoon niet.

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

Te generieke naam is ook niet goed

Hoe algemener de naam, hoe beschrijvender, hoe lastiger deze te beschermen is. Als je stoelen verkoopt en het woord stoel in je naam voorkomt, kun je moeilijk andere stoelenverkopers verbieden het woord stoel te gebruiken. Het is nu eenmaal wat ze verkopen.

Hoe fantasierijker de naam, hoe beter deze te beschermen is. Maar dan moet je er wel op tijd bij zijn.

Rebranden kost tijd en geld

Als het dan toch mis is gegaan en je om welke reden dan ook van naam moet wijzigen, kan dat wel. Het kost alleen tijd en geld.

Rebranden kan binnen 6 weken, zegt Mariko. Het is niet ideaal, maar als het moet, kan het.

Waarom zou je moeten rebranden? Bijvoorbeeld omdat:

  • Er al een soortgelijke naam bestaat en je inbreuk maakt
  • De naam niet te beschermen valt, bijvoorbeeld omdat het te generiek is
  • De naam toch niet zo handig blijkt te zijn, zoals Applepiepussy

Boek hier jouw Oploskoffie

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

236

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)