Waarom je goed over de naam van je bedrijf na moet denken
Mariko vind het gelukkig niet erg dat ik er wéér over begin. Ze begrijpt zelf ook wel dat het goed voorbeeld is. Haar webshop en sieradenlabel, dat bijna per ongeluk begon (bekijk de video), heette eerst Applepiepussy. Je kunt je misschien voorstellen waarom dat niet een al te handige naam was. Maar er zijn nog meer redenen om goed over een naam na te denken.
Appeltaart en poesjes
Kattenplaatjes doen het hartstikke goed en appeltaart is lekker. Waarom zou een combinatie van die woorden niet goed zijn als merknaam? Heel onschuldig, toch?
Maar op veel kantoren werd de toegang geblokkeerd. Computer says no. De software dacht door de naam dat het wel eens een pornosite zou kunnen zijn. Heel fijn als je op kantoor een cadeautje voor je vrouw wilde kopen in die webshop. Ging dus gewoon niet.
LawStories in je mailbox?
Te generieke naam is ook niet goed
Hoe algemener de naam, hoe beschrijvender, hoe lastiger deze te beschermen is. Als je stoelen verkoopt en het woord stoel in je naam voorkomt, kun je moeilijk andere stoelenverkopers verbieden het woord stoel te gebruiken. Het is nu eenmaal wat ze verkopen.
Hoe fantasierijker de naam, hoe beter deze te beschermen is. Maar dan moet je er wel op tijd bij zijn.
Rebranden kost tijd en geld
Als het dan toch mis is gegaan en je om welke reden dan ook van naam moet wijzigen, kan dat wel. Het kost alleen tijd en geld.
Rebranden kan binnen 6 weken, zegt Mariko. Het is niet ideaal, maar als het moet, kan het.
Waarom zou je moeten rebranden? Bijvoorbeeld omdat:
- Er al een soortgelijke naam bestaat en je inbreuk maakt
- De naam niet te beschermen valt, bijvoorbeeld omdat het te generiek is
- De naam toch niet zo handig blijkt te zijn, zoals Applepiepussy