Waarom een merk registreren wél nodig is
Ondernemers wegen mogelijkheden en risico’s altijd af. Ze investeren niet zomaar overal in. Alleen als ze denken dat het echt nodig is. Daar houd ik in mijn adviezen rekening mee. Ik ben graag realistisch. Dus als een ondernemer mij vraagt of het nodig is om een merk te registreren leg ik uit dat er al een klein beetje bescherming is door het handelsnaamrecht en dring ik een merk niet op. Een merk registreren is zeker niet altijd nodig. Tenzij je een goede naam hebt bedacht waarvan je wil dat anderen, ook buiten jouw branche en buiten jouw regio, hem niet gaan gebruiken. Het kan dus erg per onderneming verschillen of het handig is een merk te registreren. Er zijn ondernemers die ik adviseer wél een merk te registreren, die het niet doen (geld hè, penny wise foolish) en daar later spijt van krijgen. Ik leg je uit waarom.
Wat is het handelsnaamrecht waard op internet?
Het handelsnaamrecht beschermt een onderneming tegen het gebruik van dezelfde of een zeer gelijkende naam door een andere onderneming binnen hetzelfde geografisch gebied en binnen dezelfde branche. Dat zorgt dus potentieel voor een aantal problemen:
- Een andere persoon of website gebruikt dezelfde naam, maar is geen onderneming
- Een andere onderneming gebruikt dezelfde naam, maar werkt in een andere branche
- Een andere onderneming gebruikt dezelfde naam, maar is vooral actief in een andere regio
Op internet is iedereen (met een website) vindbaar. Je hebt daardoor al snel het gevoel dat je op jouw (handels)naam het alleenrecht moet hebben op internet. Of dat jouw werkgebied heel Nederland is, omdat je nu eenmaal op internet te vinden bent. Je vindt misschien ook wel dat er sprake is van een inbreuk op jouw handelsnaam als iemand dezelfde naam gebruikt voor een totaal andere onderneming. In Google zullen jullie tenslotte allebei opduiken als de naam hetzelfde is of heel erg op elkaar lijkt. Dat zou soms best voor verwarring kunnen zorgen bij klanten of bezoekers die niet goed opletten. Maar de verwarring alleen is niet voldoende.
LawStories in je mailbox?
Geen onderneming? Geen handelsnaamrecht!
Heb je geen onderneming, maar alleen nog maar een leuke website of blog. Een waar je misschien wel veel tijd in steekt, maar nog geen onderneming is. Dan heb je ook geen handelsnaamrecht. Je kunt dus geen aanspraak maken op dat kleine beetje bescherming dat het handelsnaamrecht biedt.
Het werkt echter ook andersom. Mensen die een bepaalde naam gebruiken voor bijvoorbeeld een Facebook pagina, een website of een blog, maar geen onderneming hebben (of die naam niet voor hun onderneming gebruiken), hebben geen handelsnaamrecht en kunnen daarom ook geen inbreuk maken op het handelsnaamrecht van een onderneming.
Alleen handelsnamen kunnen inbreuk maken op andere handelsnamen.
Er moeten dus twee ondernemingen in het spel zijn. Als onderneming kun je niets doen tegen derden die dezelfde of een zeer gelijkende naam gebruiken voor websites, twitter accounts en noem het maar op, als zij dat slechts hobbymatig doen.
Oplossing: registreer een merk!
Wil je wat meer bescherming dan enkel bescherming door het handelsnaamrecht, registreer dan een merk. Een merk beschermt namelijk tegen alle soorten gebruik van die naam (als je een woordmerk registreert), die een inbreuk maken. Dus ook tegen hobbyblogs, facebookpagina’s en twitteraccounts. Bovendien beschermt het merk ook tegen andere woorden of namen die bijvoorbeeld wel hetzelfde klinken, maar anders geschreven worden.
Een merk beschermt tegen verwarring. In meer algemene zin. Bovendien mag er aan de merknaam geen afbreuk worden gedaan.
Een merk heeft minder beperkingen
Een merk heeft voordelen ten opzichte van een handelsnaam. Het merk beschermt de naam in het gebied waarin je het merk geregistreerd hebt. Wil je een merk in Nederland registreren, doe je dat meteen voor de gehele Benelux. Geen kleinere regio’s dus. In principe registreer je een merk per land, maar je kunt er ook voor kiezen het merk meteen voor de gehele EU te registreren. De bakker in Amsterdam die zijn naam als merk heeft geregistreerd, mag optreden tegen de bakker in Groningen die dezelfde naam gebruikt. Dat zou onder het handelsnaamrecht niet kunnen. Denk maar aan de strijd tussen de verschillende café’s die Hoppe heten. Bovendien kun je zelf bepalen voor welke branches (klassen) je het merk in wilt schrijven. Je bent niet afhankelijk van de beoordeling achteraf, maar kunt daar zelf invloed op uitoefenen. Bij een Beneluxmerk mag je het merk gratis in 3 verschillende klassen inschrijven. Extra klassen zijn mogelijk tegen bijbetaling.
Een merk schrijf je bovendien in voor 10 jaar. Je hebt dus 10 jaar lang bescherming (tenzij je op een gegeven moment het merk niet meer gaat gebruiken).
Wanneer kies je voor een merk?
Wanneer je een goede, unieke, niet beschrijvende naam hebt bedacht voor een product, dienst of onderneming, die je wilt beschermen tegen gebruik door een ander. Je wil dan niet alleen voorkomen dat andere ondernemingen met jouw naam aan de haal gaan, maar je wil voorkomen dat ook ondernemingen in een andere regio dat niet mogen en dat ook gewone personen en websites de naam niet mogen gebruiken. Als je er naar streeft om als enige in Google gevonden te worden onder deze naam, is het goed de naam als woordmerk in te schrijven. (Dat biedt uiteraard geen garanties voor de zoekresultaten in Google).
Neem contact op voor merkregistratie
Lees over dit onderwerp ook:
– Handelsnaamrecht in het kort
– Verwarring door domeinnaam
– Waarom moet ik mijn domeinnaam afstaan?
– Merken en Marketing: aanhaken mag, kopiëren niet
– Auteursrecht of Merk?