Summer School: Waarom mag ik mijn eigen naam niet gebruiken?
Over Eigen namen, Merken en Domeinnamen
Het komt regelmatig voor dat er problemen zijn met betrekking tot voor- of achternamen en handelsnamen, merken en domeinnamen. Dat kan erg vervelend zijn. Soms moet zelfs de naam van je onderneming aangepast worden. Het is echter ook belangrijk te weten wanneer je wel in je recht staat en niet meteen je naam hoeft te veranderen wanneer daar om gevraagd wordt. Daarom dit artikel. Recht op gebruik van je eigen naam?
Eigen naam vs. Merk
Er zijn best een hoop merken die een eigen naam bevatten. Zowel voor- als achternamen. Denk aan tijdschriften als Marie-Claire en Linda, maar ook Ziengs Schoenen, Bakkerij Bart, Philips of Verkade. Wil dit zeggen dat jij je eigen naam niet meer mag gebruiken? Gedeeltelijk klopt dat. Uiteraard mag jij gewoon je naam ter aanduiding van jezelf gebruiken. Om je aan iemand anders voor te stellen, bij de inschrijving van de sportclub, om mee te kunnen doen aan een wedstrijd etc..
Je moet er wel mee uitkijken wanneer jij jouw naam gebruikt op een manier die tegen het merk aan zit. Bakkerij Bart Jansen zal een probleem worden, maar met Bakkerij Jansen zul je geen inbreuk maken op Bakker Bart. Zo maakte ‘De Schoenenfabriek door Berend Ziengs’ inbreuk op het merk Ziengs. Ondanks dat het belangrijkste onderdeel ‘De Schoenenfabriek’ was en ‘door Berend Ziengs’ er maar klein onder stond. Ondanks dat Berend daadwerkelijk de oprichter was van De Schoenenfabriek, mag hij zijn bekende achternaam niet gebruiken.
Zo vroeg Marie-Claire me een paar maanden geleden op Twitter of de claim van Marie-Claire wel terecht was. Verwarringwekkend? Precies! Dat mag dus niet in het geval van een merk. Hier ging het erom dat persoon Marie-Claire een domeinnaam met haar voornaam had geregistreerd. Een lege website nog. Zij ontving daarop een brief van het Franse tijdschrift Marie-Claire dat haar registratie van de domeinnaam inbreuk maakte op het merk van het tijdschrift en dat zij die domeinnaam niet mocht gebruiken. Daar schrok Marie-Claire uiteraard van. Haar vraag was of die claim terecht was. Zij wilde er namelijk een persoonlijke website van maken. Of de website commercieel zou worden of niet doet er in dit geval niet toe. Het maakt wel uit of de inhoud van die website teveel in de buurt komt van wat het merk Marie-Claire doet. In dit geval onder meer schrijven over mode en lifestyle. Zolang de persoonlijke website niet een lifestyle- en modeblog wordt en deze thema’s verder ook niet overheersen, mag zij gewoon die persoonlijke website maken. Ik hoef je daar uiteraard niet bij te vertellen dat ze het logo van tijdschrift Marie-Claire niet mag gebruiken.
LawStories in je mailbox?
Eigen naam als Handelsnaam of Merk
Zoals je hierboven al hebt gezien mag je best je eigen naam als handelsnaam of merk gebruiken. Dit is echter geen absoluut recht. Jouw naam mag namelijk geen inbreuk maken op een bestaande handelsnaam of merk. Wil je jouw naam inzetten als handelsnaam of merk binnen een branche of aanverwante branche waar die naam al als onderdeel van een handelsnaam of merk wordt gebruikt, mag jij jouw naam dus niet meer voor jouw bedrijf gebruiken. Hier geldt: wie het eerst komt wie het eerst maalt. Het argument ‘Maar het is toch mijn eigen naam’ gaat hier helaas niet op.
Domeinnaam afstaan?
Wil dit allemaal zeggen dat je al snel je domeinnaam af moet staan? Zoals we bij Marie-Claire gezien hebben hoeft dat in elk geval niet wanneer de domeinnaam geen inbreuk maakt op het merk. Zolang de domeinnaam ook geen inbreuk maakt op een handelsnaam is er ook geen probleem. Daarbij is vooral de inhoud achter die domeinnaam van belang. Nog meer dan de naam op zich.
Je kunt de domeinnaam echter ook niet opeisen van een ander, zolang die domeinnaam geen inbreuk maakt.
Of de domeinnaam leeg is of niet, doet er in die zin niet toe. Er kan wel geeist worden dat je de domeinnaam niet voor inbreukmakende doeleinden gebruikt. Je zou van de domeinnaam alsnog een familiewebsite kunnen maken bijvoorbeeld. Je mag de domeinnaam overigens ook niet gebruiken om door te linken naar een andere website. Daarmee maak je net zo goed inbreuk. Creatief boekhouden heeft wat dat betreft geen zin.
Lees ook:
– Verwarring door domeinnaam
– Summer School: Waarom moet ik mijn domeinnaam afstaan?
– Handelsnaamrecht in het kort
– Een nieuwe bedrijfsnaam kiezen: wat je vooral niet moet doen
– Auteursrecht of Merk