Privacy in de Bonus bij AH

4 minuten

De Bonuskaart was zo lek als een mandje, lazen we een aantal weken geleden. Op basis van het nummer konden vele gegevens, zoals de boodschappen die er met die kaart gedaan waren, opgevraagd worden. Kwestie van een bonnetje uit de prullenbak vissen, want daar stond het nummer ook op. De Bonuskaart was zo lek als een mandje, lazen we een aantal weken geleden. Op basis van het nummer konden vele gegevens, zoals de boodschappen die er met die kaart gedaan waren, opgevraagd worden. Kwestie van een bonnetje uit de prullenbak vissen, want daar stond het nummer ook op. Dat gaat Albert Heijn gedeeltelijk oplossen. Maar AH komt met een nieuwe bonuskaart, die ze willen personaliseren. Je krijgt dan minder korting zonder kaart op naam. Hoe heeft Albert Heijn de privacy geregeld?

Bonuskaart op naam

Tot 6 januari kan de huidige kaar nog gebruikt worden. Daarna moet je, als je veel korting wil tenminste, een nieuwe kaart aanvragen en deze registreren. Dan weet Albert Heijn dus niet meer in welke buurt je ongeveer moet wonen, maar geef jij ze vrijwillig je adres. Daarnaast gaat Albert Heijn al je aankopen analyseren en gepersonaliseerde aanbiedingen doen. Dat jij dan denkt, “goh, wat toevallig, had net weer nieuw wasmiddel nodig”, maar dat helemaal geen toeval is, omdat Albert Heijn weet dat jij elke zoveel weken opnieuw wasmiddel koopt.
Is dat nou erg? Nou ja, het is in elk geval een kijkje achter de voordeur. Handig, maar misschien ook een beetje eng. Het zijn persoonlijke gegevens in ruil voor korting. Zoals we ook veel online diensten onze gegevens geven en advertenties laten tonen om die dienst gratis te mogen gebruiken.

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

Persoonsgegevens

De nieuwe kaart hoef je niet te registreren. Je krijgt dan de landelijke bonuskorting.
In de basis zijn die aankopen dan niet tot jou te herleiden, tenzij je kaart alsnog koppelt aan een andere service van Albert Heijn waar ze wel je naam en adres etc. voor nodig hebben. Waag het dus vooral niet een klacht in te dienen en daarbij je bonuskaartnummer of kassabonnummer op te geven, want dan hebben ze je gegevens alsnog. Ze beloven in dat laatste geval je gegevens niet aan de kaart te koppelen. Je krijgt dus niet alsnog persoonlijke aanbiedingen toegestuurd. Maar of dat dan nog veel uitmaakt?
Activeer je de kaart om extra aanbiedingen te kunnen krijgen, dan vraagt AH in elk geval om je naam en adresgegevens en je geslacht. Sommige andere informatie mag je vrijwillig invullen, zoals je geboortedatum. Daarnaast kun je weer je airmileskaart koppelen en zo weer extra aanbiedingen krijgen.
Afmelden kan op elk willekeurig moment. Ze verwijderen dan alle persoonsgegevens en zullen vanaf dan geen koopgegevens meer analyseren. Oude koopgegevens blijven wel nog in de database staan, net zoals jouw gegevens nog bewaard zullen worden wanneer AH deze wel nog nodig heeft voor een andere service.

Aankoopgegevens

Heb je al een geregistreerde bonuskaart en stap je over op de nieuwe? AH analyseert dan je aankoopgegevens van de laatste 3 maanden. Uiteindelijk zullen ze de gegevens 27 maanden bewaren. Op basis van die aankoopgegevens zal AH je 2x per week een e-mail met persoonlijke aanbiedingen sturen. Gebruik je ook de App of de Website, zullen daar de aanbiedingen of andere persoonlijke meldingen verschijnen.
Een kijkje achter de voordeuren dat ook zo zijn voordelen heeft.

Gevaarlijk?

Ach, is dit nu veel erger dan social media waar je deelt en liked? AH lost gelukkig gedeeltelijk de beveiligingsproblemen op. Gegevens kun je in elk geval gemakkelijk verwijderen, dat is altijd prettig.
We moeten vooral hopen dat het lek gedicht is en een ander dus niet met jouw persoonsgegevens aan de haal kan. Daarnaast weet je natuurlijk niet hoe de gegevens gekoppeld zullen worden en of er dan geen valse conclusies getrokken gaan worden waar je helemaal niet blij mee bent.

Lees ook:
Hoe blijf ik anoniem op Facebook?
Google Privacy Update
Google Glass: Zien en Gezien Worden?!

Boek hier jouw Oploskoffie

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)
(max. 30 minuten)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

265

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)