Power of Make Up Brands – Nikkie Tutorials tekende mogelijk wurgcontract
Ze is de enige beautyblogger waar ik naar mag kijken van Vriend. Haar ‘Power of Make Up’ filmpje op YouTube vond ik fantastisch en velen met mij. Ze was al groot op YouTube, maar vanaf dat moment al helemaal. Daar heeft het make-up merk Too Faced gebruik van gemaakt. Of, blijkt het nu misbruik te zijn?
Nikkie’s contract lekte uit
Of, nou ja, in elk geval is uitgelekt dat Nikkie van Nikkie Tutorials maar $50.000,- heeft gekregen, waar de belasting dus nog vanaf moet, om haar naam te verbinden aan het Power of Make Up palette van Too Faced (te koop voor $56,-), waar het merk uiteindelijk $9.000.000 omzet mee heeft gedraaid. Dat laatste zou door het merk zijn bevestigd.
LawStories in je mailbox?
Exclusiviteit
Die $50.000 klinkt leuk, zou je zeggen. Goed geld verdienen én het is goed voor je eigen merk, toch? Het ging echter wel om een exclusieve samenwerking van 9 maanden, als ik de geruchten mag geloven. Dat betekent dat ze 9 maanden lang niet met andere merken samen mocht werken en in die zin dus niet via andere merken geld mocht verdienen. Dan is die $50.000 voor een grote, internationale YouTuber, opeens zo veel niet meer.
Slechte kwaliteit
Daarnaast zou het Power of Make Up palette dat Too Faced in samenwerking met Nikkie Tutorials heeft gemaakt, een slechte kwaliteit hebben gehad. Het product dat te koop was, zou een andere kwaliteit hebben dan het product dat Nikkie Tutorials als voorstel heeft gekregen. Het proefproduct dat ze zelf te zien heeft gekregen had een andere kwaliteit en ze heeft haar akkoord gegeven op die kwaliteit, maar niet op de kwaliteit die de paletten mee hebben gekregen die in de winkels te koop is geweest. Dat was natuurlijk juist niet goed voor de naam van Nikkie, maar daar mocht ze waarschijnlijk niets over zeggen. Op deze manier kon ze haar eigen merk en haar reputatie niet meer beschermen.
While @jerrodblandino drives a Bentley and lives in a mansion, Nikkie has been suffering in silence. pic.twitter.com/YP2oPM97iA
— Jeffree Star (@JeffreeStar) April 28, 2017
Geheimhoudingsbeding
Het vermoeden bestaat dat er een geheimhoudingsbeding in het contract stond of dat ze een aparte geheimhoudingsverklaring heeft moeten tekenen. Hoe weet Jeffree Star over dit contract, als Nikkie er niet over had mogen praten? Misschien heeft ze het hem wel verteld, in vertrouwen, omdat ze haar verhaal kwijt moest aan iemand over wat er allemaal mis is gegaan. Update: Jeffree Star zegt dat hij het contract heeft gekregen van een Estée Lauder werknemer. Too Faced is in november 2016 gekocht door Estée Lauder. Als ZZP’er heb je niemand om mee te praten. Zou ze personeel in dienst hebben gehad, zou ze er met hen wel over hebben kunnen spreken. Vervelende is nu wel, dat Jeffree Star vanalles over een contract gezegd heeft, waar Nikkie misschien niet over mocht praten. Ze zou ook eerder al op Twitter hebben gezegd dat ze er niets over mocht zeggen.
The truth always comes out…. A @toofaced employee leaked me the @nikkietutorials contract. I'll post it only if Nikkie says it's ok.
— Jeffree Star (@JeffreeStar) April 28, 2017
Je mag het wel door een jurist laten controleren
Dat er in het contract staat dat je het er met niemand over mag hebben, wil niet zeggen dat echt helemaal niemand het mag lezen en niemand je zou mogen adviseren. Dat zou onrealistisch zijn. Dit soort beslissingen kun je nu eenmaal niet alleen nemen. Advocaten hebben vanuit hun beroep al een geheimhoudingsplicht en veel juristen hebben dat zichzelf opgelegd via hun algemene voorwaarden. Mocht jij ooit een belangrijk contract tekenen, laat het dan vooral wel controleren. Zelfs als je er niets aan kan veranderen, dan is er in elk geval iemand die je kan wijzen op de risico’s en de gevaren.
Waar moet je op letten?
Waar je in een contract op moet letten, hangt af van het soort contract dat je gaat sluiten. Zo’n samenwerking als dit komt weliswaar steeds vaker voor, maar is zelfs niet voor elke (grote) YouTuber weggelegd.
Geheimhouding zou bijvoorbeeld al niet over het hele contract hoeven te gaan, maar misschien juist wel over het bedrag dat je krijgt en de bedrijfsgegevens en bedrijfsprocessen die je te zien krijgt bij een samenwerking. Daarnaast zou je voor een samenwerking als deze, waarvan je vooraf misschien niet goed weet hoe groot het succes gaat worden, een succes fee af kunnen spreken. Als er dan meer verkocht wordt dan X, krijg je Y meer betaald. Of je krijgt een vast bedrag en daar bovenop een percentage van de winst, bijvoorbeeld.
Daarnaast moet je bij exclusiviteit altijd afvragen of het dat wel waard is. Zeker wanneer het voor langere tijd is. Het beperkt je namelijk in je verdere ondernemen, dus er moet wel erg veel tegenover staan, wil je exclusief voor iemand gaan werken of met een merk gaan samenwerken.
Wanneer je je naam gaat verbinden aan een ander merk, zorg dan altijd eerst dat je je eigen merk hebt ingeschreven. Doe dit op tijd! Als je het merk eenmaal hebt, kun je het namelijk in licentie geven en ook daar weer voorwaarden aan verbinden.
Hoe regel je een goed contract?
Lees meer bij Allure / Teen Vogue / Inquisitr / Popsugar (update 2/5)