Pinterest verboden in Europa?
De kranten stonden er al bijna vol mee. ‘Een rechter in Europa’ zou gezegd hebben dat het merk Pinterest in Europa (EU) niet gebruikt zou mogen worden. Als (voormalig) Pinterest verslaafde wekte dat natuurlijk mijn nieuwsgierigheid. Ik zoeken. Niks rechter, maar het merk is (voorlopig) wel geweigerd door het OHIM, het Europese merkenbureau die de merkinschrijvingen op EU niveau verzorgt. Zeg maar het BBIE voor de EU. Toch benieuwd wat er nu aan de hand is en of er nog wat te redden valt, ben ik de beoordeling van het OHIM gaan lezen. Moet Pinterest nu een andere naam verzinnen voor de EU?
Kleine bedrijven worden groot
Pinterest is ooit klein begonnen. Als startup, laten we maar zeggen. Je had zelfs nog een uitnodiging nodig om het überhaupt te mogen gebruiken. Ze richtten zich enkel op de VS. Een merk in de VS was dus ook wel geregeld. Ze werden groot in de VS en gingen zich vervolgens ook op andere landen richten, waaronder het Verenigd Koninkrijk. Daar hadden ze echter nog geen merk ingeschreven. Pinterest bestaat al sinds 2010 in de VS, maar is zich pas twee jaar later buiten de landsgrenzen gaan richten.
LawStories in je mailbox?
Premium Interest
In het VK ontstond vervolgens een andere startup: Premium Interest. Zij wilden (gedepersonaliseerd) nieuws gaan aanbieden, onder de naam Pinterest. Een samenvoeging van Premium en Interest. Zij registreerden op 31 januari 2012 Pinterest als Europees merk. Ze hebben de naam nog nooit in de praktijk gebruikt.
Pinterest Inc. stelde oppositie in.
Merkenoorlog
In het merkenrecht zijn een aantal zaken van belang. In principe is het: wie het eerst komt, die het eerst maalt. Maar soms krijgen ongeregistreerde merken ook een beetje bescherming, omdat ze toch al wel bekend waren. Die merken zijn dan meestal in het buitenland wel al geregistreerd, maar nog niet in het land waar ze (ook) bescherming zoeken. Iemand die de naam dan toch als merk registreert, vooral als het om een zelfde soort branche gaat, registreert daarmee het merk te kwader trouw. Hij wist tenslotte al dat het merk al bekend was. Denk ook even aan het Wendy’s akkefietje als voorbeeld.
In het geval van Pinterest registerende Premium Interest op 31 januari 2012 een Europees merk. Daar maakte Pinterest Inc. bezwaar tegen. Oppositie heet dat. Dat is waar deze ‘uitspraak’ nu over gaat.
Later registreerde Pinterest Inc. pas hun merken. Op 10 februari 2012 een Europees woordmerk en op 21 januari 2013 een Europees beeldmerk. Tegen deze laatste twee stelde Premium Interest (uiteraard) oppositie in.
Het probleem is dus dat Pinterest Inc. in de EU nog geen merk had. Toch vonden zij dat Premium Interest met hun merkinschrijving inbreuk maakte op met ongeregistreerde merk Pinterest Inc. Kan dat eigenlijk wel? Dat een (bijna) geregistreerd merk inbreuk maakt op een ongeregistreerd merk? Alleen als dat ongeregistreerde merk al bekend genoeg was.
Zoals gezegd was Pinterest vooral groot in de VS. Om aanspraak te maken op de bescherming had Pinterest Inc. aan moeten tonen dat ze op 31 januari 2012 ook al bekend genoeg waren in het VK (waar Premium Interest gevestigd is). Pinterest Inc. heeft dat vooral aan willen tonen door middel van krantenartikelen etc. Ander bewijs leverden ze ruim te laat aan, waardoor dat niet meer in de beslissing mee werd genomen.
Nieuwe naam?
Het resultaat is dat Pinterest Inc. voorlopig ongelijk kreeg en een nieuwe naam zal moeten zoeken, voor zover zij zich op de Europese markt willen blijven richten. Maar ze gaan in beroep, hebben ze al aangekondigd. Daarbij lopen de oppositieprocedures nog van Premium Interest tegen de merken van Pinterest Inc.
Wordt vervolgd dus.
Lees ook:
– Wendy’s, een merk te kwader trouw?
– Media Markt houdt niet van Haagse parodie
– Popstars is geen merk
– Pinterest als bron voor je blog
– Pinterest, een auteursrechtelijk probleem?