Pinterest Marketing: kies je voor legaal of voor effectiviteit?

3 minuten

Pinterest is het snelst groeiende sociale netwerk. Pinterest draait om beeld. Een goed medium om klanten mee te trekken. Vooral wanneer je producten (online) verkoopt of in de reisbranche zit. Natuurlijk pin je eigen beeldmateriaal, waar jij het auteursrecht op hebt, waar je een geschikte licentie voor hebt of beeldmateriaal dat je van de maker gratis mag gebruiken. Maar sommige Pinterest marketers adviseren je om beeld van anderen te gebruiken en dat naar je eigen site te laten leiden. Waar ligt de grens van wat wel en niet mag op Pinterest?

Auteursrecht en Pinterest Marketing

Pinterest is geen embedden

Nou dacht ik een tijdje dat Pinterest gebruik maakte van embedding. Dat is, in de EU, legaal. Zolang je gebruik maakt van die embedded link, hoef je zelfs de maker van de foto niet te noemen. Helaas maakt Pinterest hier geen gebruik van. Foto’s worden door Pinterest opgeslagen. In principe wel met de link naar de oorspronkelijke bron, maar ook die link kan door andere gebruikers verwijderd worden. Ook op Pinterest moet je rekening houden met het auteursrecht.

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

Alleen met toestemming of als citaat

Afbeeldingen pinnen mag dus alleen maar als je daar toestemming voor hebt. Bijvoorbeeld omdat de website pin buttons op de website heeft staan, zodat je direct kunt pinnen. Via deze knop wordt toestemming gegeven.
Is die knop er niet, zul je op een andere manier toestemming moeten zien te krijgen. Als de maker zelf het beeld al op pienterst gepind heeft, mag je het uiteraard repinnen. In andere gevallen zul je gebruik moeten maken van een uitzondering van het auteursrecht. Zoals het citaatrecht. Dat wil zeggen dat je in elk geval moet zorgen voor veel tekst bij de foto, zodat de afbeelding ondergeschikt wordt aan de tekst. Daarnaast moet niet alleen de link naar de oorspronkelijke bron leiden, maar zul je ook de naam van de maker moeten noemen bij de pin.

Pins inzetten voor eigen marketing

Wat absoluut niet mag, is alle informatie bij een pin wijzigen. De link naar de oorspronkelijke bron moet blijven bestaan. Ook bij een repin. Je mag dus niet zomaar de link wijzigen in een link die naar jouw website wijst. Wil je een pin van een andere bron, toch voor je eigen website inzetten, kan dat best. Laat de oorspronkelijke link in tact. Vul in de omschrijving je eigen tekst in en voeg daar een link toe naar je eigen website. Ook die tekstlink is namelijk aanklikbaar. Zo gebruik je het werk van een ander én kun je er klanten mee naar je eigen website trekken. Win-win, toch?

Boek hier jouw Oploskoffie

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

236

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)