Nieuwe Cookiewet een uitkomst voor Google Analytics?

5 minuten

Let op: Nieuwe regeling van kracht sinds 11 maart 2015

Eindelijk. Na lang, lang wachten is er een nieuw wetsvoorstel voor het aanpassen van de zogenoemde cookiewet (artikel 11.7a Telecommunicatiewet). Het werd al snel duidelijk dat de voorgaande en expliciete toestemming voor het gebruik van cookies, meestal dus via een pop-up of iets dergelijks, een doorn in het oog was van zowel de website-eigenaren als de bezoekers. Als je bovendien in je browser hebt opgeslagen dat er geen cookies bewaard mogen worden, moest je telkens bij het opnieuw bezoeken van een site, weer die cookiewall wegklikken. De ACM gaf ook al snel aan tijdelijk niet te zullen handhaven, in afwachting van een wetswijziging. Die lijkt er nu te komen. Wat gaat ons dit opleveren?

cookiewet voor analytics cookies

Uitzondering Analytische Cookies

Informeren over het gebruik van cookies zal nog steeds nodig blijven. Dat was altijd al verplicht. Maar dat is niet zo’n punt, want met een mooie linkje in de footer van je website is dat opgelost. Vooral die expliciete en voorafgaande toestemming was vervelend.
In de Memorie van Toelichting wordt nu aangegeven dat cookies die minder privacygevoelig zijn en bijvoorbeeld dienen ter verbetering van een dienst van de informatiemaatschappij (in gewoon Nederlands: verbetering van de website) cookies wel mogen. Dat zijn vaak analytics cookies, maar bijvoorbeeld ook sommige affiliate cookies en cookies die nodig zijn voor een a/b test. Of deze van een first party of third party komen maakt in dat geval niet uit, zolang ze niet op een privacy gevoelige wijze worden verwerkt en gebruikt. En daar schuilt precies het probleem.

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

Privacy gevoelige informatie

Wat we ook doen, we moeten wel rekening blijven houden met de privacy van bezoekers van een website. Cookies die niet al te veel privacygevoelige informatie verzamelen zijn volgens de nieuwe cookiewet zonder expliciete toestemming toegestaan, mits de verkregen informatie niet alsnog op een privacygevoelige manier wordt verwerkt. Ze mogen als het waren alleen functioneel gebruikt worden. Om te zien naar welke informatie mensen op zoek zijn bijvoorbeeld en of je ze gemakkelijk naar een andere pagina op de website kunt leiden. Met een affiliate cookie mag je ook meten of iemand via een advertentie daadwerkelijk een bepaalde aankoop doet, zodat de commissie uitbetaald kan worden.
Wat echter niet mag, is het maken van een profiel op basis van de verkregen informatie. Het grootste probleem, is dat juist Google dit wel doet. Daarom is de dienst ook gratis. Zij krijgen zoveel gratis informatie over personen door deze dienst aan te bieden, dat deze informatie en de daarmee te maken profielen, veel meer waard zijn, dan de dienst kost. Hetzelfde geldt voor gebruikte affiliate cookies en alle overige cookies of technische mogelijkheden die ingezet worden om profielen mee te maken of andere privacygevoelige informatie mee te verzamelen. Zo zijn tracking cookies nog steeds niet toegestaan zonder voorafgaande en expliciete toestemming.

Informatieplicht

Ja, informeren moet je nog steeds. Ook als je cookies gebruikt waarvoor geen expliciete toestemming meer nodig is. Maak een documentje waarnaar je in de footer van je website, met een link, kunt verwijzen. Dat is de meest makkelijke en gebruikelijke methode. Een andere manier mag natuurlijk ook, zolang de informatie maar eenvoudig te vinden is.
Zorg in elk geval voor de volgende informatie:
– Wie plaatst en leest de cookies?
– Wie krijgt de beschikking krijgt over verkregen gegevens?
– Worden de cookies gebruikt om profielen op te stellen?
– Welk type informatie wordt verzameld om dergelijke profielen mee op te stellen?
– Worden deze profielen gebruikt om gerichte reclame aan te bieden en/of wordt het surfgedrag van de gebruiker gevolgd.

Toestemming

Voor cookies waar toestemming voor nodig blijft zijn, zoals tracking cookies of wanneer er met de verkregen informatie door onschuldige cookies, alsnog privacygevoelige handelingen worden gedaan, moet de toestemming nog steeds vooraf verkregen zijn.
Toestemming is echter niet (meer) hetzelfde als het recht om te weigeren. Het is dus prima om alleen een knop te hebben waarmee toestemming gegeven wordt en dat bezoekers anders de website maar moeten verlaten.
Toestemming via een knop is niet meer nodig. De toestemming moet echter wel verkregen worden door een ‘handeling’ van de websitebezoeker. Bijvoorbeeld omdat de bezoeker op de website doorklikt. Dit houdt praktisch gezien in, dat een website nog geen cookies mag plaatsen wanneer een bezoeker voor het eerst de website bezoekt, maar dat dit mag pas, nadat er is doorgeklikt. Dat kan lastig zijn bij, bijvoorbeeld, directe links die vanaf een andere website worden aangeklikt. Bovendien moet, voor het plaatsen van de cookies, de bezoeker geïnformeerd worden. Dat wil zeggen dat de bezoeker, voor er cookies geplaatst worden, nog de informatie over de cookies moet kunnen lezen.
Let op, bovenstaande geldt alleen voor privacy-gevoelige cookies waar toestemming voor nodig is.

Maar gedoe, die cookies? Koop een eenvoudige cookieverklaring, als je gebruik maakt van social media buttons en google analytics.

Update: Naar aanleiding van een tip van Petra van Indigo Webstudio gebruik ik nu ook Piwik voor mijn analytics. Het is open source en zorgt voor first party cookies. Op den duur zal ik hier op overstappen.

Lees ook:
Cookieregels gaan echt versoepeld worden
First party analytics cookies toegestaan
Betaalde blogs en Google voeren oorlog

Boek hier jouw Oploskoffie

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

236

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)