Ze schoof het voor zich uit en was te laat
Laatst had ik een oploskoffie adviesgesprek met een klant. Was leuk. Opeens kwamen, ongerelateerd aan haar eigenlijke vragen, op het onderwerp merkenrecht. Ze had een merk laten registreren. Haar bedrijfsnaam als logo. Waarom niet de naam zelf, vroeg ik. Die zou daar best geschikt voor zijn. Ze was te laat…
Niet te vroeg pieken
Een merk wordt pas belangrijk als je groter gegroeid bent, zei ze. Voor die tijd verwacht je niet dat anderen eenzelfde soort naam gaan gebruiken. Haar bedrijf is nu wat groter, dus was het tijd om haar merk te registreren, maar ze was te laat om de naam zelf nog te registreren, dus werd het slechts het logo. Dat geeft haar minder bescherming voor de naam zelf. Te vroeg gepiekt dus. Ze had het merk juist moeten registreren voordat haar bedrijf bekender begon te raken.
LawStories in je mailbox?
Het was gewoon te risicovol
Kijk, het was natuurlijk niet exact dezelfde naam die al als merk was geregistreerd. Het was een net iets andere spelling en had nog een tweede, meer algemeen component. Bovendien nog in een deels dezelfde branche ook. Het bedrijf van mijn klant bestond al wel eerder, maar ja, een handelsnaam beschermt in principe alleen tegen andere handelsnamen en niet tegen merken die er te veel op lijken. Ondanks dat de twee woorden niet exact hetzelfde waren, zou het in elk geval te risicovol zijn, dus liet ze alleen het logo inschrijven. Beter iets dan niets, toch?
Ze was er niet rouwig om, het was een les
Volgens mij heeft ze er geen traan om gelaten. Ze wist dat ze gewoon te laat was. Dat ze het eerder had moeten regelen. Dat ze nu een goede keuze heeft gemaakt, omdat ze toch een merk heeft waar haar bedrijfsnaam in zit zonder het risico te lopen op bezwaarprocedures (oppositie). Slimme zet. Kan ze gewoon lekker verder met ondernemen en toch wat doen tegen de volgende die eenzelfde soort naam wil gaan gebruiken.
Investeren kun je leren
Veel (startende) ondernemers investeren niet in juridische zaken. Ze denken het niet nodig te hebben. Alles lossen ze wel op met ondernemerschap of service.
Tot je die bridezilla tegenkomt die jou liever failliet ziet gaan dan dat ze ook maar een cent betaalt voor de foto’s die ze wel trots op Facebook deelde. Of die klant die jouw online cursus van de eerste tot de laatste letter gevolgd heeft en drie weken na het einde ervan komt klagen dat het vanaf de eerste les al super slecht was en hij niet alleen het geld van de cursus terug wil, maar ook een vergoeding voor al zijn verloren uren en hij je daarover maar blijft bellen, mailen en aangetekende brieven over blijft sturen.
Dan had je opeens toch goede algemene voorwaarden willen hebben bijvoorbeeld. Het kost je nu meer geld dan die goede algemene voorwaarden je gekost zouden hebben.
Zo is dat ook met merken of een goede licentie voor je foto’s. Voorkomen is niet alleen beter, maar ook goedkoper dan genezen. En als je niet alles tegelijk wil of kunt betalen, dan moet je gewoon prioriteiten stellen en sparen. Je investeert toch ook in je laptop en goede cappuccino’s om je werk te kunnen doen?
Wil jij ook een Beneluxmerk? Neem contact op voor de mogelijkheden.
Mail Charlotte