Je mening delen over een bedrijf, hoe ver mag je gaan?
Natuurlijk mag jij je mening delen over een bedrijf. Ook als ze er niet om vragen. Ook als jouw mening, om welke reden dan ook, negatief is. Al zijn er grenzen. Jouw vrijheid van meningsuiting moet worden afgewogen tegen het recht op eer en goede naam van dat bedrijf.
Vrijheid van meningsuiting
Niemand vindt het leuk als er iets negatiefs wordt gezegd over henzelf of over diens bedrijf. Maar dat het niet leuk is, betekent nog niet meteen dat het niet mag.
De vrijheid van meningsuiting is een grondrecht. Een mensenrecht.
Nou is het natuurlijk ook weer niet zo dat je dan maar alles zou mogen zeggen. En nee ‘ik vind’ ervoor zetten, zorgt nog niet dat het opeens wel mag. Je zou kunnen denken dat niet alle meningen er mogen zijn.
De grens zit hem alleen niet in de mening op zich, maar wel in hoe je die uit.
Het mag geen belediging worden, of smaad(schrift). Onwaarheden die in je mening zitten mogen geen laster worden. En als de eer en goede naam van iemand wordt geschaad, moet het recht op eer en goede naam, ook een grondrecht, worden afgewogen tegen het recht op vrijheid van meningsuiting.
LawStories in je mailbox?
Radar
Soms heb je een klacht over een bedrijf. Ze leveren niet of te laat of het product komt kapot aan. Of het product blijkt niet goed te zijn of gaat veel sneller stuk dan je had mogen verwachten. Wat er ook mis gaat, je reclameert natuurlijk eerst bij dat bedrijf, want je hoopt dat ze het oplossen. Dat doen ze vervolgens niet. Of tenminste niet op een juridisch correcte manier.
Het probleem is natuurlijk dat je probleem te klein is om er een jurist voor in te schakelen. Vaak gaat het over een paar tientjes of paar honderd euro. De jurist is net zo duur. Maar je wil het wel opgelost hebben. Dus ga je online op onderzoek uit en plaats je bijvoorbeeld bij Radar op het forum een vraag. Misschien weten andere mensen hoe je dit aan kunt vliegen en toch opgelost kunt krijgen. Je moet dan natuurlijk ook vertellen wat er mis is gegaan.
Bedrijven komen daar vervolgens achter. Die zijn daar niet altijd even blij mee. Ze willen hun naam goed houden. Dus komen ze met zoiets als: “We gaan het oplossen, nadat je het bericht van het forum hebt gehaald.”
Wacht even? Dus in ruil voor de vrijheid van meningsuiting krijg ik alsnog een oplossing? Maar zo zijn we niet getrouwd! Een hoop mensen die er wel in mee gaan, want dan is het probleem tenminste opgelost. Maar er zijn ook mensen die zich daar niet senang bij voelen. En dat hoeft ook niet.
Het bedrijf moet natuurlijk diens kant van het verhaal mogen vertellen. Als er feiten niet kloppen kunnen die aangepast worden. Maar alleen doen wat juridisch toch al had gemoeten, pas nadat iemand een ander recht niet meer uit zal oefenen, dat mag je op deze manier natuurlijk niet doen.
Wat mag je wel zeggen over een bedrijf?
Er zijn grenzen aan wat je mag zeggen over een bedrijf. Als het feiten zijn, die je goed kunt onderbouwen, mag er veel.
Op de man spelen, terwijl dat niet nodig is, bijvoorbeeld omdat een servicemedewerker ook maar zegt wat er in het script staat, gaat vaak te ver.
Je mag altijd zeggen dat je niet tevreden bent over de service, over een product of over de manier waarop problemen wel of niet worden opgelost.
Belangrijk is uiteraard dat je niet gaat schelden, maar je hoeft je niet de mond te laten snoeren in ruil voor het behalen van je recht.