Mag jouw opdrachtgever de opdracht uitstellen?

4 minuten

Het uitstellen van een verplichting, zoals de uitvoering van een opdracht, noemen we ook wel opschorting. Je mag alleen een betaling of een uitvoering van de opdracht of levering van een product, niet zomaar opschorten. In elk geval moet er voldoende samenhang bestaan tussen het uitblijven van bijvoorbeeld de betaling en het uitvoeren van de opdracht. Om gedoe te voorkomen over wanneer je nou wel of niet zou kunnen en mogen opschorten, kun je hierover vooraf afspraken maken, bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden. Probleem? Opgelost!

Wanneer mag er opgeschort worden?

Normaal heb je een (mondelinge) overeenkomst waar twee of meer partijen zich aan verbinden. De een moet betalen en de ander moet daarvoor iets leveren. Voor zowel de levering als de betaling spreek je waarschijnlijk af wanneer dat zou moeten gebeuren. Komt een van beide niet over de brug, zou de ander dus kunnen zeggen dat hij/zij diens verplichting ook uitstelt, tot die eerste heeft geleverd.

Het lastige van niet leveren, is dat het ook een wanprestatie op kan leveren. Een zogenaamde niet-nakoming van de verbintenis. Uiteindelijk kan dat leiden tot het moeten betalen van schadevergoeding of het ontbinden van de overeenkomst. Dat wil je natuurlijk niet.

Liever spreek je daarom in je algemene voorwaarden af, wanneer er door wie opgeschort mag worden.

Denk daarbij vooral aan het soort overeenkomsten dat je sluit en hoe je meestal met betaling omgaat.

  • Eis je betaling voor levering? Spreek alvast af dat je pas zal leveren nadat de betaling is gedaan.
  • Ben je afhankelijk van medewerking van je klant? Bepaal dan dat jij de levering mag opschorten en misschien wel met een langere termijn dan jouw klant later is met meewerken. Jouw klant beheert jouw agenda niet!
  • Misschien ben jij ondernemer en chronisch ziek en wil je zonder consequentie kunnen opschorten.

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

Wat is het gevolg van de opschorting?

Fijn dat je hebt geregeld wanneer er überhaupt opgeschort mag worden, maar dat is lang niet altijd voldoende.

Zo werk ik veel voor fotografen in de trouwbranche. Veel van hen leveren ook albums. Maar die bruidsparen, die willen er soms nog wel eens een tijdje over doen om te beslissen hoe dat album eruit moet komen zien en of het ontwerp van de fotograaf goed is. Maar naar mate de tijd meer richting kerst kruipt, doen de albumleveranciers er langer over om die albums te leveren. Kan de bestelling pas in het nieuwe jaar geplaatst worden? Grote kans dat de prijs omhoog is geschoten, want sommige albumleveranciers doen dat zonder het (ruim) van te voren aan te kondigen. Je wil als fotograaf niet de dupe zijn van zo’n langzaam beslissend bruidspaar. Dus laat je in de voorwaarden opnemen dat als ze er langer dan drie maanden over doen, de prijs omhoog kan.

Misschien wil je je klant wel de mogelijkheid bieden om op te schorten, om welke reden dan ook. Maar ook daar wil je misschien wel een maximale termijn aan hangen. Wordt die overschreden, krijg jij weer een recht terug om prijzen te verhogen of misschien wel de hele overeenkomst te ontbinden. Als dat tenminste is wat je wil.

Wat je afspreekt is geldig

Als je een zakelijke klant hebt, mag je heel erg veel afspreken. De wet zit dan nauwelijks in de weg. Alleen bij consumenten moet je even opletten of jouw regels over opschorting niet zorgen voor een situatie die niet is toegestaan volgens de zogenaamde zwarte of grijze lijst, waarin staat welke bepalingen juist niet voor mogen komen in algemene voorwaarden.

Bedenk dus goed wat je levert en wat je wil bereiken en wat voor regeling over opschorting daar dan bij past. Zet dit vervolgens in je algemene voorwaarden en je voorkomt een hoop klachten en misverstanden.

Boek hier jouw Oploskoffie

1
Datum en locatie
2
Datum en locatie
3
Laatste vragen

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)
(max. 30 minuten)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

265

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)