Bloglovin’ is een dienst die via RSS feeds blogs vertoont. Je kunt er een account aanmaken en zo gemakkelijk verschillende blogs volgen. Het ziet er een stuk mooier uit dan veel andere RSS diensten en is daardoor populair onder de bloggers en blog-lezers die veel gebruik maken van mooi beeldmateriaal. Maar sinds enkele maanden maakt Bloglovin’ gebruik van iframes. De blogs, inclusief de lay-out van de website, worden embed. Er hoeft niet meer doorgeklikt te worden naar de website van de blogger en dit heeft gevolgen voor de statistieken in Google Analytics. Mag Bloglovin’ zo’n iframe eigenlijk wel gebruiken?
Iframe is een vorm van embedden
Het gebruik van een iframe is een vorm van embedden is toegestaan. Dat mag. We weten sinds ongeveer een jaar dat dit in de EU mag, zonder toestemming of extra naamsvermelding. In de VS valt dit hoogstwaarschijnlijk onder de fair use exceptie. Dus ja, wat Bloglovin’ doet mag. Maar welke consequenties heeft dat voor commerciële bloggers?
Verschil met RSS
Bloglovin’ maakte natuurlijk altijd gebruik van RSS. Daarbij kon je zelf instellen of er maar een deel van je blog getoond zou worden of dat het geheel getoond zou worden. Daar had je dus controle over. Bloglovin’ maakt in dit geval echter gebruik van embedden. Dat is een andere techniek dan RSS. Via de url van je website of blog en met behulp van een iframe, kunnen ze de volledige blogpost, inclusief alle opmaak, tonen. Daardoor is er voor lezers geen behoefte meer om nog naar jouw website door te klikken. Waarschijnlijk gebruikt Bloglovin’ wel de RSS om steeds aan de nieuwe url te kunnen komen. Die url hebben ze nodig om de blogpost te kunnen embedden.
Unieke bezoekers en pageviews belangrijk voor commerciële bloggers
Als je geld wil verdienen met je blog, is een van de mogelijkheden om advertenties boven, onder, naast, tussen, bij je blogposts te plaatsen. Hoeveel zo’n advertentie waard is, is mede afhankelijk van de hoeveelheid mensen die het te zien krijgen. Er kan dus gevraagd worden naar de maandelijkse unieke bezoekers en maandelijkse pageviews bijvoorbeeld. Om dit te kunnen meten gebruiken veel bloggers Google Analytics. Prima natuurlijk. Behalve dan dat door het embedden van Bloglovin’, de lezers via Bloglovin’, niet meer door Google Analytics gemeten lijken te worden. De statistieken kloppen daardoor niet meer.
Waarom meet Google Analytics de Bloglovin’ lezers niet?
Waarom het zo is dat de bezoekers via Bloglovin’ niet gemeten worden, is mij niet helemaal duidelijk geworden. Ik kom er tegenstrijdige berichten over tegen. Zo lees ik dat het zou komen omdat Google Analytics cookies als third party cookies gezien worden. Third party cookies worden kennelijk niet overal geaccepteerd. Sommigen zeggen dat daardoor helemaal niets meer gemeten worden en anderen zeggen weer dat bij het ontbreken van third party cookies er vooral minder gemeten wordt, maar er dus nog steeds wel een meting plaatsvindt. Bij Google lees ik alleen maar dat je alles goed in moet stellen, maar daar leggen ze niet uit wat ze nu wel en niet meten en wat precies het probleem is.
De bezoekers zijn er wel degelijk
Omdat Bloglovin’ de hele blogpost en website embed en dus niet alles kopieert, zijn de bezoekers er in feite wel. Ze gebruiken de server van jouw website om alles op te slaan. Elke keer als iemand via Bloglovin’ jouw artikel leest, wordt dit dus van jouw server gehaald. Ze komen alleen niet echt op jouw website terecht, maar de rest blijft hetzelfde. Door de manier waarop Bloglovin’ embed, blijven zelfs de advertenties zichtbaar. Hierdoor hoef je geen advertentie-inkomsten mis te lopen. In veel andere gevallen zal bijvoorbeeld alleen een filmpje of foto embed worden, zonder advertenties, waardoor je wel advertentie-inkomsten mis kunt lopen.
Kun je hier iets tegen doen?
Als je wel nog gebruik wil kunnen maken van Bloglovin’ valt er weinig te doen. Je kunt namelijk hooguit Bloglovin’ verbieden (door middel van de code van je website) om jouw website te embedden. Nadeel is dat daardoor jouw website niet meer te lezen valt via Bloglovin’. Of die mensen die jou op Bloglovin’ missen alsnog naar jouw website zullen gaan, is maar de vraag. Hierdoor lijkt het erop dat we met dit gegeven maar moeten leren leven, totdat iemand weet hoe we het Google Analytics probleem op kunnen lossen.