Kunst of Privacy: Tinder en Linkedinfoto’s naast elkaar gezet
Iedereen doet zich online anders voor dan die werkelijk is. Hoe extreem dat kan zijn liet Essena al zien. Op LinkedIn willen we professioneel overkomen. Op Tinder is juist de bedoeling dat je er aantrekkelijk uitziet. Een kunstenaar zette de profielfoto’s van Tinder en LinkedIn naast elkaar. Inmiddels zijn de gezichten geblurd. Mag hij dit eigenlijk wel doen?
profielfoto’s van Dries de Poorter zelf
Voor kunst is alles geoorloofd
Als je het een kunstenaar vraagt, moet voor de kunst alles geoorloofd zijn. Om kunst te kunnen maken moet je vrij zijn. Geen grenzen en beperkingen. Zonder vrijheid geen kunst. Toch kan ook kunst soms een stapje te ver gaan.
Belgische kunstenaar Dries de Poorter, wil met zijn project Tinder In laten zien wat wij van onszelf laten zien, zonder dat we het beseffen. Hij zette daarom van een aantal mensen de profielfoto van Tinder naast de profielfoto die dezelfde persoon op LinkedIn gebruikt. In eerste instantie was iedereen herkenbaar, maar na wat discussie op internet heeft hij besloten de gezichten van de personen onherkenbaar te maken, zodat de inbreuk op privacy er niet meer is, althans dat deze minder groot is. Hij heeft ook zijn eigen foto’s naast elkaar gezet. Zie hierboven.
Portretrecht
Eens openbaar, altijd openbaar, dus mag het ook te pas en te onpas gebruikt worden, toch? Dat is te makkelijk gedacht. Het gaat mede om de wijze van gebruik. Een onschuldige foto in een onschuldige context is geen probleem, bijvoorbeeld. Maar zodra de context vervelend wordt of er sprake is van reclame of van bloot, sex of erotiek, wordt het al een stuk lastiger.
Er moet altijd een belangenafweging gemaakt worden tussen het belang van de geportretteerde, zoals hier het privacybelang en het belang van de ander, zoals hier het belang van de kunstenaar om gebruik te maken van zijn recht op vrijheid van meningsuiting. Omdat het in dit geval meestal onschuldige foto’s zijn en de kunstenaar met zijn project een belangrijke discussie probeert aan te wakkeren, zal het snel in voordeel van de kunstenaar uitvallen.
Lees hier meer over bij The Creators Project / Dries de Poorter / NEON mag (ongeblurde foto’s) / StyleCaster (ongeblurd)