Kon Betaalde Propaganda voor het Koningslied door DWDD door de Beugel?

4 minuten

NPO Radio 2 en De Wereld Draait Door zouden betaald hebben gekregen om het Koningslied te promoten. Zelf ontkennen ze dit. Maar wat als ze werkelijk betaald hebben gekregen. Mag dat eigenlijk wel?

Het Koningslied was zo slecht dat het mij eerlijk gezegd weinig verbaast dat programmamakers betaald moesten worden om het te promoten. ‘Het is toch heel normaal om een omroep of programmamaker te betalen om jouw product te promoten’, hoor ik je denken. Dat klopt, normaal gesproken mag dat ook. Het probleem in dit geval is dat NPO Radio 2 en De Wereld Draait Door tot de publieke omroep behoren en dan mag het dus niet. Ze moeten onafhankelijk blijven.

DWDD kreeg betaald voor promotie Koningslied

Mediarecht

De Mediawet stelt regels voor het uitzenden van reclame op de publieke omroep. De publieke omroep mag wel een beetje reclame uitzenden, maar in veel beperktere mate dan haar commerciële zusje. Programma’s mogen bijvoorbeeld niet onderbroken worden voor reclamedoeleinden.

De hoofdregel is dat gesponsorde onderdelen in programma’s van de publieke omroep niet zijn toegestaan. Sponsoring mag wel tijdens programma’s over cultuur en sport.
De vraag die als eerst in mij op komt is of De Wereld Draait Door wellicht onder de wettelijke uitzondering voor culturele programma’s valt? Culturele onderwerpen zijn immers aan de orde van de dag bij Matthijs aan tafel. En zou De Wereld Draait Door het Koningslied ook gepromoot hebben als zij hier niet voor betaald zouden krijgen?

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

DWDD ontkent dat ze betaald hebben gekregen

NPO en De Wereld Draait Door ontkennen betaald te zijn voor promotie van het Koningslied en doen het stuk van de NOS af als ‘klinkklare nonsense’, aldus DWDD.

Inmiddels zegt ook de NPO dat er niet betaald is voor de promotie van het Koningslied

Cultuur of propaganda?

Laten we ervan uitgaan dat de NPO en De Wereld Draait Door betaald zijn om het Koningslied te promoten. Het Koningslied als onderwerp in het programma zou aan het publieke debat omtrent het Koningshuis kunnen bijdragen. Wel of geen Koningshuis, de rol van het Koningshuis en, erg relevant in deze situatie, wat kost het Koningshuis de Nederlander jaarlijks? Het Koningslied heeft al meer gekost dan een gemiddelde burger in een decennium verdient.

In die zin zou dit lied kunnen worden gekwalificeerd als ‘cultureel’ onderwerp. Nu geen van deze onderwerpen is aangesneden in relatie tot het Koningslied is de vraag of het promoten ervan onder de ‘cultuuruitzondering’ valt. Zou De Wereld Draait Door ook het nieuwe nummer van Ilse de Lange promoten wanneer zij zou aanbieden hiervoor te betalen? Waarschijnlijk niet, want bij een kritisch journalistiek programma hoort het kritiekloos promoten van muziek niet thuis. Hoewel ook commerciële muziek een cultureel doel kan dienen en de publieke omroep zich hiervoor kan laten sponsoren, vraag ik mij af of de NPO en De Wereld Draait Door en niet te vergeten het Commissariaat voor de Media hiermee akkoord zouden gaan. Het zou de journalistieke vrijheid namelijk te veel aantasten. Daarnaast zou het vertrouwen van de kijker te veel geschaad worden wanneer zij niet meer kan uitgaan van ongekleurde informatie. De promotie van het Koningslied is dus weinig cultureel te noemen en kan wellicht beter bestempeld worden als propaganda.

De Wereld Draait Door kan naar mijn mening wel bestempeld worden als cultureel programma. Zoals ik al zei zijn culturele onderwerpen aan de orde van de dag en kan de kijker iedere avond rekenen op een knap staaltje muziek. Nou, meestal dan. Hoewel ik niet tegenspreek dat muziek wel degelijk tot cultuur behoort, vraag ik mij af of je het Koningslied muziek mag noemen. De triviale tekst, de enigszins vreemde zinsopbouw en de weinig originele melodie maakt het voor mij niet erg muziek waardig.

Consequenties?

Een hoop ‘poe ha’ maar waarschijnlijk geen consequenties. De NPO en De Wereld Draait Door zijn betaald door de overheid. Het komt dus allemaal uit hetzelfde potje. Mocht het de volgende keer anders zijn, zoals in de kwestie met het Sinterklaas-inpakpapier bij het Sinterklaasjournaal 2013 waarbij het Commissariaat voor de Media een fikse boete oplegde aan de NTR, dan mag je ons natuurlijk best bellen hoor Matthijs.

Advies nodig? Neem contact op!

Lees meer over de vraag of DWDD en Radio 2 betaald hebben gekregen voor de promotie van het Koningslied: NOS / NOS / NU.nl / AD / NRC / Elsevier

Volgens de Telegraaf gaan er kamervragen over het koningslied gesteld worden.

Boek hier jouw Oploskoffie

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

236

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)