Juridische slimheid van Linda.tv
Linda.tv is het nieuwe platform van het bekende blad Linda. ‘Voor de prijs van een glas wijn’ kun je een abonnement krijgen op Linda.tv Ze bieden filmpjes aan via hun eigen app en op de website. Gedeeltelijk eigen filmpjes, maar vooral ook filmpjes van anderen. Hoe zit dat juridisch? Mag dat eigenlijk wel zomaar?
Wat biedt Linda.tv?
“Een website en app met de perfecte selectie van tv-fragmenten, het leukste van YouTube en unieke LINDA.tv videoproducties die je simpelweg moet zien. Elke dag een berg verse video’s. 365 dagen per jaar.” Video-snacken, noemden ze het bij DWDD. Ongeveer 20 filmpjes per dag. Ze willen je op de hoogte houden via deze filmpjes. Ze spelen in op de Fear of Missing Out (FOMO). Linda.tv maakt de selectie van de filmpjes die vrouwen zouden moeten zien. Tot 2016 gratis, daarna €3,50 per maand (of €10,- per jaar voor abonnees van het tijdschrift Linda.)
LawStories in je mailbox?
Hoe werkt het?
Hoe komt Linda.tv aan de filmpjes? Linda.tv is in onderhandeling met de omroepen. Maar onderhandelen is lastig, omdat ze geen lineaire televisiezender zijn en onduidelijk is hoeveel mensen zullen kijken. Ze reserveren geld om eventueel te moeten betalen voor filmpjes, zeggen ze bij De Wereld Draait Door. Tot nu toe zetten omroepen nog niet hun hakken in het zand, maar denken ze juist mee. Bovendien zal er doorgelinkt worden naar de websites waar de filmpjes vandaan komen.
Kortom: Linda.tv zal gaan werken met licenties, maar het klinkt alsof ze ook zullen gaan embedden. De YouTube video’s die nu al op de website van Linda.tv te vinden zijn, staan daar in elk geval door gebruik te maken van embedden. En dat mag.
Linda.tv pakt het slim aan
>
Het lijkt er dus op dat Linda.tv het slim aanpakt. Embedden is geen inbreuk op het auteursrecht. Dat mag dus. Ook zonder er voor te betalen. Slim! Een website en app opzetten, waar je geld voor vraagt, terwijl je gratis content gebruikt.
Kennelijk willen ze ook content gaan gebruiken die ze niet kunnen embedden. Voor de Nederlandse content zijn ze daarover in conclaaf met de aanbieders van die content. Via onder meer de advertenties en de abonnementen, zullen geld bij elkaar halen om daarvoor te kunnen betalen.
Screenshot van onderdeel aanmeldproces LINDA.tv
Betalen én je privacy opgeven
Toch een beetje jammer. We zijn gewend dat we op veel websites gratis content kunnen bekijken, omdat we dan ook naar banners en advertorials moeten kijken en we een beetje van onze privacy weggeven door het accepteren van cookies. Fijn, net even wezen webshopwindowshoppen, krijg ik nu op Facebook en NU.nl een advertentie te zien voor de producten die ik net nog in de webwinkel bekeek. Komt door de tracking cookies, pixels en dat soort technieken. Maar goed, vooruit, gratis content in ruil voor privacy.
Linda.tv lijkt echter van twee walletjes te willen eten. Ze willen geld voor hun dienst én ze willen ons volgen, gericht advertenties kunnen en tonen en dat soort zaken. Privacy in ruil voor betaalde content, of zoiets. Stelt me een beetje teleur, Linda en Sanoma.
Voor iets meer dan het dubbele krijg ik toegang tot Netflix, zonder reclame, met nog veel duurdere content, dan die we bij Linda.tv mogen verwachten. Waarom dan niet een betaalde abonnementsdienst óf het opgeven van onze privacy om de content te mogen bekijken?