Hoe bescherm je een beschrijvende handelsnaam?
Je bedrijf een naam geven dat precies omschrijft wat het doet, kan heel handig zijn. Sterker nog, lange tijd was het een onderdeel van de SEO strategie om te zorgen voor een beschrijvende domeinnaam. Dan werd je website beter vindbaar. Dat is inmiddels wel verleden tijd. Toch blijven we vaak namen gebruiken die niet zo fantasierijk zijn en vooral beschrijven wat we te koop aanbieden. Maar wat nou als een ander op datzelfde idee komt? In hoeverre kun je daar wat tegen doen?
Iedereen mag zijn bedrijfsactiviteiten beschrijven
Iedereen mag beschrijven wat hij/zij met het bedrijf aanbiedt. Tegen dat soort beschrijvingen in teksten en advertenties kun je dus weinig doen. Je kunt iemand immers moeilijk verbieden om uit te leggen wat het product of de dienst is.
Datzelfde geldt voor het hebben van de naam van het bedrijf. Elke bakker moet zich een bakker mogen noemen. Dat kun je een ander niet verbieden. De bescherming van een naam die alleen maar beschrijft wat je doet, is daarom erg laag. Maar: is er sprake van verwarring, dan kun je soms toch optreden.
LawStories in je mailbox?
Bescherming tegen verwarring
Een handelsnaam beschermt tegen verwarring. En wel tegen andere bedrijven in dezelfde regio en binnen dezelfde branche. Er zijn dus drie dingen waar we naar moeten kijken:
- Is de branche hetzelfde?
- Is de regio hetzelfde?
- Is er sprake van verwarring?
Op alle drie de vragen moet je ‘ja’ antwoorden. Is dat niet het geval, dan is er geen inbreuk op het handelsnaamrecht en mogen de twee namen naast elkaar blijven bestaan.
Alle omstandigheden meegewogen
Als er een conflict is tussen twee bedrijven met een bepaalde naam, komt dat meestal om dat de branche en de regio al hetzelfde zijn. De vraag is dan vaak nog of er wel sprake is van verwarring.
Daarbij moeten we kijken naar ‘alle omstandigheden van het geval’. Dus niet alleen naar de naam zelf. Ook logo’s en andere vormgeving mogen we daarin meenemen. Ook speelt mee wie de (potentiële) klanten zijn. Hoe goed kennen zij de markt? Kennen ze de bedrijven goed, waardoor er juist minder snel sprake is van verwarring, of is het een groep die de markt niet goed kent en daardoor juist erg snel in verwarring raakt? (r.o. 2.5.2. Dairy Partners)
Kleine afwijking maakt een groot verschil
Heb je een merk, dan kan iemand anders met een klein verschil juist nog steeds inbreuk maken. En dag mag niet. *doet opgeheven vingertje*
Maar heb je een beschrijvende handelsnaam? Dan is bijna het tegenovergestelde waar. Een klein verschil kan dan al zorgen dat er geen sprake meer is van verwarring. Je bescherming is gewoon erg laag.
Zit het verschil aan het begin van de naam, dan heeft dat meer effect, waardoor er minder snel sprake is van verwarring, dan wanneer het kleine verschil aan het eind van de naam zit. Mensen onthouden namelijk het begin beter dan het einde.
Inburgering
Heb je een beschrijvende naam die je niet wil veranderen, maar die je wel goed wil beschermen? Stop er dan heel veel tijd, geld en moeite in. Zorg dat je zo zichtbaar en bekend mogelijk wordt. Zorg ervoor dat iedereen juist aan jou denkt, wanneer ze de naam horen. Dat noemen we inburgering. Hoe bekender je dus bent, onder die naam, hoe beter de bescherming is.
Hoe unieker de naam, hoe beter de bescherming
Stel dat je bakker bent. Dan is het woord bakker in je handelsnaam beschrijvend. Om betere bescherming te krijgen, kun je er iets aan toevoegen dat wel wat fantasierijker is en juist minder beschrijvend is.
Je eigen voor- of achternaam eraan toevoegen kan soms al helpen.
Noem jezelf bijvoorbeeld ‘de roze bakker’. Roze beschrijft in principe niks. Ook niet als je logo, huisstijl of inrichting van de zaak roze is, of je vooral roze koeken en roze geglazuurde donuts verkoopt of anderszins een betekenis hangt aan de kleur roze.
Noemt iemand anders zich vervolgens bijvoorbeeld ‘bakker in roze’, zou dat misschien wel een inbreuk op kunnen leveren.
-
Écht ondernemen€ 21,00Waardering 5.00 op 5 gebaseerd op 2 klantbeoordelingen