Heb ik recht om het eindproduct voor publicatie te zien?
Je koopt een pakket of bundel met allerlei producten en diensten. Handig. Gaat je echt iets opleveren. En je krijgt er een mooi filmpje bij, waar je wel nog even zelf de foto’s voor aan moet leveren. Vond jij nou niet het meest belangrijk, maar ach, altijd leuk, zo’n filmpje. Totdat je ziet dat het filmpje openbaar online is gegooid, zonder dat jij dat wist en zonder dat jij van te voren het filmpje hebt mogen goedkeuren. En het is een ramp! Je reputatie zal er slechter van worden in plaats van beter. Kun je daar iets tegen doen?
Wat hebben jullie afgesproken?
Hoe vervelend en lelijk en afschuwelijk je het filmpje ook kunt vinden, eigenlijk komt alles weer neer op wat jullie zijn overeengekomen. Is er iets gezegd over het filmpje? Hebben jullie bijvoorbeeld besproken hoe het gemaakt zou worden en hoe het eruit zou komen te zien, wanneer het geleverd zou worden, of het per definitie online zou komen te staan etc. In dit geval dus ook: had jij eerst inzicht moeten krijgen en het filmpje moeten goedkeuren?
LawStories in je mailbox?
Verwachtingen
Lastig is dat er soms wat weinig wordt afgesproken. Of te onduidelijk en niet genuanceerd genoeg. De vraag is dan vooral: wat mochten partijen verwachten?
Was de prijs bijvoorbeeld heel laag, dan mag je niet te veel verwachten van het filmpje. Heb je zelf tekst en foto’s in moeten leveren, maar ben je er niet blij mee, waar ligt het dan precies aan? Wellicht komt het wel door de kwaliteit van wat je zelf hebt ingeleverd. Want laten we wel wezen: met prachtige foto’s ziet een slecht filmpje er nog steeds fantastisch uit.
Inbreuk op eer en goede naam?
Kun je daar nou wat tegen doen, tegen dat zeer slechte filmpje? Dat filmpje waarvan jij vindt dat het je reputatie schaadt?
Alleen als die andere partij, die het filmpje heeft gemaakt, zich niet aan de overeenkomst heeft gehouden, is er sprake van wanprestatie. Als de afspraken niet precies genoeg waren kom je uit op die verwachtingen. Is er dan nog een andere oplossing? Bijvoorbeeld schending van eer en goede naam? Als je zelf de foto’s hebt ingeleverd en wellicht ook nog de teksten, dan klopt het filmpje in elk geval wel. Dan vind je het vooral niet mooi. De vraag is of er dan nog wel echt sprake is van schending van eer en goede naam. Niet alles wat er over jou naar buiten wordt gebracht hoeft tenslotte volledig in jouw branding te zijn en het hoeft ook niet volledig positief te zijn.
Maak goede afspraken
Het komt er dus op neer dat je goede afspraken moet maken. Zorg dat verwachtingen duidelijk zijn. Ga er niet van uit dat je het filmpje vooraf mag zien, maar vraag daar om en maak er afspraken over.
Het enige dat je kunt doen is vriendelijk vragen of het filmpje offline gehaald mag worden en verder het geheel maar negeren, zodat zo min mogelijk mensen het zullen zien.