Goede Voornemens 2013
31 december, als dat niet dé dag is voor goede voornemens, dan weet ik het ook niet meer. Terugblikken op 2012 en mooie plannen maken voor 2013. 2012 was een mooi jaar, waarin ik al veel mensen heb mogen helpen, mee heb mogen schrijven aan een boek en ook mijn eigen boek voor webwinkeliers schreef. En op de valreep opende ik mijn eigen webwinkel. Mijn goede voornemens? Nog meer mensen helpen. De store vullen met nuttige producten. Problemen oplossen en vooral een hoop problemen helpen voorkomen. Tijd, geld en stress helpen besparen. Als ik er voor mag puzzelen, maak je mij er blij mee. En natuurlijk hoop ik met mijn blogs een hoop informatie te kunnen delen. Dus mocht je ooit een vraag hebben, stel hem gerust! Wat zijn jouw goede voornemens voor 2013?
Professionaliseren
Professionaliseren, dat blijft voor elke ondernemer altijd een aandachtspunt. Het kan tenslotte altijd beter en professioneler.
Wat houdt voor jou professionaliseren in? Klantgegevens beter bijhouden of uitbreiden? Denk dan vooral aan de privacyregels, wanneer je geheel of gedeeltelijk deze gegevens geautomatiseerd verwerkt.
Misschien heb je je voorgenomen betere afspraken of contracten te maken met je klanten of opdrachtgevers, zodat er minder misverstanden ontstaan. Je zet de afspraken duidelijk op papier en zorgt ervoor dat je jouw algemene voorwaarden al aan je klant toegestuurd hebt voor ze akkoord gaan met je aanbod. Zo voorkom je veel problemen.
Ga je je website weer updaten of een nieuwe look geven? Zorg dan meteen dat alle nodige informatie er op te vinden is. Dat moet elke ondernemer goed voor elkaar hebben. Voor webwinkels gelden nog extra strenge regels met betrekking tot de informatieplicht.
Voorbereiden op 2013
In 2013 zullen weer veel regels veranderen. Van sommige regels weten we dat al, zoals die van de vereenvoudigde factuur, van anderen weten we nog niet wanneer en hoe ze precies in werking zullen treden.
Een hot item dat nu speelt en in 2013 nog steeds onderwerp van gesprek zal zijn, is alles rondom cookies en tracking. De OPTA heeft aangegeven vanaf 2013 streng te zullen controleren en boetes uit te zullen gaan delen aan wie zich niet aan de ‘cookie-regels’ houdt. Te beginnen bij grote ondernemingen, gelukkig. Ondertussen werkt o.a. de OPTA aan een oplossing om in elk geval first party analytics cookies toe te staan. Deze regel gaat waarschijnlijk niet gelden voor Google Analytics.
Daarnaast zal in 2013 de nieuwe consumentenrichtlijn geïmplementeerd moeten worden. In elk geval voor het einde van het jaar. Welke maand dat zal zijn is nog niet duidelijk. Veel keus heeft de Nederlandse overheid in elk geval niet. Voor alle webshop eigenaren die zich er alvast op voor willen bereiden, lees dit boek en/of houd dit blog in de gaten.
Ook van alle andere juridische ontwikkelingen die voor ondernemers onmisbaar zijn zul je via dit blog, twitter en facebook op de hoogte gehouden worden.
Lees ook:
– Juridische Workshops voor Ondernemers
– Boek: Eerste Hulp Bij Online Gedonder, juridisch zelfhulpboek voor webwinkeliers
– De vereenvoudigde factuur
– Samen werken of samen strijden?