Geen betaling bij fotowedstrijden

6 minuten

Steeds meer bedrijven en organisaties organiseren fotowedstrijden. Handige manier om aan gratis foto’s te komen. Ja, gratis ja, want wat je kunt winnen is meestal vooral eeuwige roem. Prima als het bedoeld is om alleen wat meer aandacht te krijgen voor je merk, minder prima als die foto’s vervolgens gratis op billboards gebruikt worden.

Lees de voorwaarden

Nou ja, prima of niet prima, het is natuurlijk aan de deelnemers. Lees vooral altijd vooraf goed wat de voorwaarden zijn. Vaker wel dan niet staat daar namelijk in dat je auteursrechten overdraagt of over moet dragen of dat je een exclusieve licentie geeft. Zonder dat er een vergoeding tegenover staat.

NRC Fotowedstrijd 2019

In de voorwaarden van de NRC Fotowedstrijd 2019 staat onder meer het volgende:

De inzender verklaart eigenaar te zijn van de foto en, mits van toepassing, houder te zijn van het portretrecht. NRC Media is op geen enkele wijze aansprakelijk wanneer inzender niet de eigenaar of portretrechthouder is van de ingestuurde foto(‘s). De inzender geeft NRC Media d.m.v. inzenden toestemming om de foto(’s) op NRC In Beeld, online of in de krant te publiceren

Niet dat je houder kunt zijn van het portretrecht als je niet zelf op die foto staat… Ze zullen wel bedoelen dat je geregeld hebt dat de geportretteerde ook met deze voorwaarden akkoord gaat. Maar dat staat er niet. Doe je mee met deze wedstrijd, laat de geportretteerde dan een quitclaim tekenen en neem daarin wat voorwaarden van deze wedstrijd over, zodat de geportretteerde ook weet hoe die foto’s gebruikt kunnen en mogen worden door NRC.

Fotowedstrijd Natuurmonumenten

Natuurmonumenten heeft ook een maandelijkse fotowedstrijd. Je kunt een uitvergroting van je foto winnen.

Natuurmonumenten heeft het er uitgebreid over dat ze de foto’s vooral zien als een donatie. Geen geld, maar een foto, zeg maar. Meedoen is Natuurmonumenten steunen. Daar beginnen de wedstrijdvoorwaarden dan ook mee.

Als je meedoet aan de fotowedstrijd van Natuurmonumenten stel je de ingezonden foto’s beschikbaar voor gebruik in onze communicatiemiddelen. Daarmee steun je ons werk en dat is voor ons een waardevolle bijdrage.

Bij de meeste fotowedstrijden waarbij het doel is dat de foto’s voor publicatie en campagnes etc. gebruikt mogen worden, ontbreekt een (goede) licentie. Natuurmonumenten doet dit al beter dan de meeste andere wedstrijden:

Door deelname aan de fotowedstrijd verleent de deelnemer aan Natuurmonumenten het volledige en onvoorwaardelijke gebruiksrecht van het beeld voor alle gebruik door Natuurmonumenten. (Hieronder in ieder geval verstaan: het (leden)magazine van Natuurmonumenten, internet, jaarverslag, boeken en brochures die door en voor of in samenwerking met Natuurmonumenten geproduceerd worden (waaronder begrepen beelden in artikelen, persberichten die onder verantwoording van Natuurmonumenten geplaatst/geproduceerd worden in externe media). De beelden mogen ook commercieel gebruikt worden door derden onder de nadrukkelijke voorwaarde dat (gedeelten van) de opbrengsten van dit gebruik ten goede komen aan Natuurmonumenten en Natuurmonumenten zichtbaar aanwezig is als partner. Onder opbrengsten wordt mede verstaan niet in geld uit te drukken opbrengsten, zoals zichtbaarheid van Natuurmonumenten. Denk hierbij aan advertentieruimte in bijvoorbeeld een landelijke krant. De rechten met betrekking tot de ingezonden foto’s berusten bij de deelnemer of de oorspronkelijke auteur. De naam van de oorspronkelijke auteur wordt, daar waar mogelijk, bij plaatsing vermeld mits bij ons bekend.Natuurmonumenten is gerechtigd om het aangeleverde materiaal te gebruiken in al haar media en publicitaire uitingen.

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

Shot on iPhone – Apple photo contest

Apple had ook een wedstrijd uitgeschreven: Shot on iPhone.

De 10 winnende foto’s worden getoond op billboards, in Apple Stores en online. Het leek er daarom op dat ook Apple graag gratis foto’s wilde ontvangen om daarmee reclame te kunnen maken voor de iPhone.

In de jury zitten onder meer Pete Souza (voormalig Witte Huis fotograaf) en Nederlandse fotografe Annet de Graaf.

Foto’s inzenden gaat eigenlijk al niet op de juiste manier:

Post your best photo taken on iPhone to Instagram or Twitter with the #ShotOniPhone hashtag to participate in the the Shot on iPhone Challenge. Weibo users can participate as well using #ShotOniPhone#.

Een inzending door middel van een hashtag kan niet. Met een hashtag geeft iemand nog geen toestemming en is er nog geen akkoord met de algemene voorwaarden. Wat als iemand de hashtag toevallig is tegengekomen en gebruikt? Zeker met zo’n algemene hashtag als #ShotOniPhone die van toepassing is op alle foto’s die met een iPhone zijn geschoten, ook als het niet wordt ingezonden voor de wedstrijd.

Apple heeft wel gezorgd voor een licentie:

You retain your rights to your photograph; however, by submitting your photo, you grant Apple a royalty-free, world-wide, irrevocable, non-exclusive license for one year to use, modify, publish, display, distribute, create derivative works from and reproduce the photo on Apple Newsroom, apple.com, Apple Twitter accounts, Apple Instagram (@Apple), in Apple retail stores, Apple Weibo, Apple WeChat, on billboards and any Apple internal exhibitions. Any photograph reproduced will include a photographer credit. If your photo is selected to be featured on a billboard, you further agree to grant Apple exclusive commercial use of the photo for the life of the license.

Eerst stond er niet in de voorwaarden dat winnaars nog een financiële vergoeding zouden krijgen. Inmiddels heeft Apple daar het volgende aan toegevoegd:

If your photo is selected to be featured on a billboard, you further agree to grant Apple exclusive commercial use of the photo for the life of the license. Apple believes strongly that artists should be compensated for their work. Photographers who shoot the final 10 winning photos will receive a licensing fee for use of such photos on billboards and other Apple marketing channels.

Nieuwsmedia willen gratis foto’s

Op social media vragen vele nieuwsmedia ook wel eens om een foto te mogen gebruiken op hun website of in de krant. Dat zijn foto’s van mensen die het eerste bij een bepaalde gebeurtenis waren. Haast is geboden, een fotojournalist is er per definitie pas later bij.

Vaak wordt gevraagd of de foto gebruikt mag worden. Ze zullen er dan in elk geval naamsvermelding bij plaatsen. Over een vergoeding wordt niet gesproken.

Het is uiteraard de keuze van de fotograaf zelf om er wel of niet een vergoeding voor te vragen. Dat een vergoeding niet meteen aangeboden wordt, wil overigens ook niet zeggen dat er natuurlijk helemaal geen vergoeding beschikbaar zou zijn.

Let overigens wel op dat embedden gewoon mag. Dat is voor veel online media een goede oplossing om toch snel al zo’n foto te kunnen tonen. Een tweet embedden is zo gedaan.

Weten wanneer foto’s gebruikt mogen worden? Wanneer je toestemming nodig hebt en wanneer juist niet? Lees dan Wetboek voor Bloggers.

 27,48

Koop: Wetboek voor Bloggers


Boek hier jouw Oploskoffie

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)
(max. 30 minuten)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

265

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)