De offline webwinkel
Flavourites Live! is een evenement waarbij webwinkels en webshops 3 dagen lang hun waar tentoonstellen en offline verkopen. Een markt, zo je wilt. Opeens zijn de regels van het spel anders. Daar, in die Kromhouthal in Amsterdam zijn ze opeens geen webwinkel meer, maar marktkoopmannen. Alsof ze een gewone stenen winkel zijn. Niks meer te maken met het herroepingsrecht. Dat is even omschakelen.
Offline webwinkelen
Online winkelen is natuurlijk mooi. Op elk tijdstip van de dag kun je het doen, niemand die in de weg loopt, je kunt elk product bekijken en eventueel pas later beslissen of je het wilt kopen. Je kunt het product alleen niet vasthouden en voelen. Het formaat moet je opmaken uit de omschrijving, maar zie je niet meteen. Zo kan ik nog wel een hoop voorbeelden noemen. Om die reden zijn er speciale regels voor webwinkels.
Een webwinkel is tijdens een markt of event opeens geen webwinkel meer, maar een gewone winkel. Ze hoeven dus niet meer dezelfde rechten te geven als ze online verplicht zijn. Alles wordt opeens een kwestie van service. Zeker voor webwinkels die vaker op markten staan. Ze kunnen niet meer achterhalen wanneer je iets gekocht hebt, omdat ze vaak geen bonnetjes meegeven. Daardoor kunnen ze ook niet weten of je recht hebt om het te ruilen. Bovendien zijn er dan geen afspraken gemaakt over verzendkosten. Ruilen is dus een service geworden. Wanneer je iets koopt bij een webwinkel die een keer op een markt staat dan zijn de regels anders. Er is dan geen sprake meer van een online aankoop, maar van een aankoop die hetzelfde is als bij welke andere stenen winkel of markt dan ook. Sommige winkels bieden dan de service dat je alsnog mag ruilen. Dan moet er vaak wel aan een aantal voorwaarden voldaan zijn, zoals de aanwezigheid van de bon, originele verpakking etc.
LawStories in je mailbox?
Ontbindingsrecht
De consument die iets online koopt moet het product vast kunnen houden en kunnen beoordelen, zoals kleding kunnen passen. Bevalt het niet, dan heeft de consument het recht het product binnen 14 dagen terug te sturen naar de webwinkel. Dit heet het herroepingsrecht of ontbindingsrecht. Het recht om een product retour te sturen. De offline webwinkel is eigenlijk hetzelfde als een stenen winkel. Het herroepingsrecht geldt dan niet. Al mogen ze dat nog steeds als service aanbieden natuurlijk.
Sale op de markt
Voor webwinkels en webshops is het heel slim om juist op een markt of beurs te zorgen voor de uitverkoop. Aankopen uit de webwinkel moeten tenslotte 14 dagen lang, zonder opgaaf van reden, retour genomen worden. Heel onhandig als je net bezig bent de oude collectie de deur uit te doen. De uitverkoop duurt dan veel te lang of je krijgt na de uitverkoop nog producten retour die je met goed fatsoen niet meer online kunt verkopen. Kapitaal vernietiging is het bijna.
Omdat consumenten op een markt dat recht van retour niet hebben, is het een heel goede optie juist daar je oude collecties te verkopen. Mensen verwachten op die plek tenslotte ook aanbiedingen en koopjes. Het is dus helemaal geen probleem dat het niet de allernieuwste collectie is.
Herroeping of Garantie
Om dan meteen nog maar een onduidelijkheid uit de wereld te helpen: er is een verschil tussen het herroepingsrecht en de conformiteitseis.
Het product moet voldoen aan de omschrijving en de verwachtingen die de consument redelijkerwijs mocht hebben. Zo mag bijvoorbeeld niet zomaar het oortje van de theekop afbreken bij normaal gebruik.
Als je online het theekopje hebt gekocht, je ontvangt het en vindt het toch niet zo mooi als je dacht, dan mag je het onder het herroepingsrecht terugsturen naar de webwinkel. Dit mag ook, zolang dit maar binnen 7 dagen na ontvangst van het product gebeurt. Meestal betaal je dan zelf nog de kosten voor het retourzenden.
Breekt nou na een week dat oortje af of blijkt de print er bij de eerste afwasbeurt al af te gaan, dan voldoet het kopje niet aan de verwachtingen en is het dus niet conform de verwachtingen die je van het kopje had mogen hebben. Dan zal de webwinkelier het kopje kostenloos moeten repareren of vervangen. Daar komen ook geen kosten voor retourzending bij kijken. Het is een andere regeling.
Lees ook:
– Meer klachten over webwinkels en hoe ze te voorkomen.
– Informatieplicht voor webwinkels.
– 10 Belangrijke veranderingen in de Consumentenrichtlijn