Facebook Share, Like & Win acties

6 minuten

Facebook is voor veel ondernemers een belangrijk communicatie- en marketingmiddel. Via wedstrijden en loterijen wordt vaak gepoogd meer ‘likes’ te verzamelen voor de Facebook bedrijfspagina om op die manier uiteraard ook meer klanten te trekken. Facebook is echter een gratis medium en zou liever hebben dat ze ook een graantje meepikken. Het liefst verkopen ze advertenties. Wil je dan toch een wedstrijd of loting uitschrijven, dan hebben ze daar regels voor geschreven.

De straf van Facebook

Allereerst: wat als je je niet aan de regels houdt? In theorie kan Facebook dan je bedrijfspagina op zwart gooien. Dat is echter maar weinig gebeurd. Veel grotere impact heeft het op hoeveel mensen jouw overige berichten zien. Vervelende winacties worden door likers soms als spam aangemerkt. En als je volgers de actie niet goed waarderen (weinig likes geven) en de likes eigenlijk alleen van daarbuiten komen, is dit niet goed voor je zichtbaarheid. Maar dat terzijde. Er zijn vast marketeers die daar meer over kunnen vertellen! Bijvoorbeeld via Frankwatching, Dutch Cowboys of Entrepreneur.

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

De Facebook regels

Voor promoties, zoals wedstrijden, loterijen en de zogenaamde ‘winacties’ heeft Facebook een aantal regels opgesteld.
* Allereerst moet het voldoen aan de toepasselijke wet- en regelgeving. Zoals de Wet op Kansspelen in Nederland.
* Vervolgens zegt Facebook dat een promotie alleen mag via een App voor Facebook. Gelukkig bestaan daar Apps voor die je met niet al te veel kennis in kunt zetten. De meeste share, like & win acties op Facebook voldoen hier niet aan.
* Daarnaast moet je duidelijk maken dat Facebook geen aandeel heeft in deze promotie en nergens voor verantwoordelijk is. Uiteindelijk lijkt mij overigens van belang dat ze niet verantwoordelijk gehouden (hoeven) worden door een deelnemer of door de ondernemer die de actie plaatste.
* Je mag van Facebook niet van alle mogelijkheden gebruik maken die Facebook biedt. Je mag alleen vragen de bedrijfspagina te ‘liken’, in te checken of een connectie te maken met de promotie app. Uitdrukkelijk niet mag bijvoorbeeld te vragen een ‘wall post’ te ‘liken’, een reactie te plaatsen of een foto te uploaden. Van deelnemers verlangen een foto of bericht te delen, te ‘taggen’ of registratie verplichten mag dus ook niet. Als de deelnemers of ‘likers’ van de pagina dat vrijwillig doen is het uiteraard geen punt, maar het als voorwaarde stellen om aan de actie mee te mogen doen of anderszins aanmoedigen mag niet.
* Heb je in de loop van de acties veel likes erbij gekregen, dan mag het niet zo zijn dat deze personen automatisch aan de actie meedoen. Denk aan de “bij 200 volgers verloot ik een product onder alle volgers” actie. Dat mag niet. Er doen dan als het ware een aantal mensen onvrijwillig mee.
* Verder mag je Facebook niet gebruiken als ‘voting system’. Je mag bijvoorbeeld niet zelf de foto’s uploaden (door anderen laten doen mag immers niet) en vervolgens mensen laten stemmen op de leukste/beste/mooiste/lelijkste foto.
* Als allerlaatste en misschien wel lastigste regel: je mag niet via Facebook contact opnemen met de winnaar.

Update 27 augustus 2013

Facebook heeft de regels inmiddels aangepast.

Wat nu wel mag:
– Pagina’s, posts en foto’s laten liken
– Likes als stemmen gebruiken
– Inzendingen vragen, voor bijvoorbeeld een nieuwe naam, foto’s van het product etc.
Uiteraard mogen wedstrijden via apps ook nog steeds
– Contact met winnaar opnemen via Facebook

Dit mag nog steeds niet:
– Posts of foto’s laten sharen
– Persoonlijke timelines gebruiken voor de actie
– Mensen taggen of zichzelf laten taggen of dit aanmoedigen

Update augustus 2014

Inmiddels heeft Facebook aangekondigd dat winacties vanaf 5 november 2014, via apps, niet meer toegestaan zijn. De beheerder van een pagina mag voor het gebruik van een app niet meer vragen om de pagina te ‘liken’, zo staat er in de nieuwe platform policy. Het blijft wel toegestaan om op de pagina te vragen om een bepaalde app te gebruiken, een promotiecode in te voeren of om in te checken, voor je de app kunt gebruiken.

Only incentivize a person to log into your app, like your app’s Page, enter a promotion on your app’s Page, or check-in at a place. Don’t incentivize other actions.

Wat mag er dan wel?

Tsja, wat blijft er dan nog over? Aan de meest creatieve ondernemer de eer, zou ik willen zeggen.
Van Facebook mag er inderdaad weinig. Ze willen tenslotte het liefst zoveel mogelijk advertenties verkopen. Het risico ligt er vooral in dat je pagina op zwart kan gaan en bij te veel winacties dat jouw pagina een minder goede Edge Rank heeft. Als deze Edge Rank gerelateerd is aan het volgen van de regels, dan kan het volgen van deze regels best eens interessant zijn.
Uiteraard zijn er alternatieve oplossingen te verzinnen die veel meer via je eigen website lopen dan via Facebook. Gebruik Facebook dan om de wedstrijd of loting aan te kondigen en deelnemers te vergaren en alsnog de likes voor je pagina bij elkaar te krijgen.
Heb jij al een goede creatieve oplossing gevonden? Vertel!

Edit: een paar mooie voorbeelden van hoe het wel kan
Velvetine: Ze maakten gebruik van een app, alleen het liken van de bedrijfspagina was nodig en op de facebookpagina/app werd delen van het bericht niet aangemoedigd. De winactie vond voornamelijk plaats op hun website, maar ze hadden het wel gekoppeld aan Facebook om zo meer likes voor de pagina te verzamelen.
Fred de la Bretoniere: Een traditionele ‘sweepstake’ waarbij de lotnummers vooraf verdeeld werden via de labels van de schoenen. Op Facebook kon het nummer ingevoerd worden om kans te maken op een fiets. Zo zorg je dat klanten ook Facebook fans worden, meer van je marketing zien en terugkomen als klant. Misschien delen ze zelfs mooie updates met vrienden.
Nailpolish Heaven: Hier vroegen ze enkel om een like van de pagina en een comment onder de blogpost. Deze actie liep dusdanig via de website, dat een app er niet voor nodig was.

Leer hier alles over creatief ondernemen, ook op Facebook!

Lees ook:
Regels voor winacties in Nederland
Facebook en de auteursrechtverklaring
Gebruik van foto’s, eerder geplaatst op social media, rechtmatig?
Betaalde blogs en Google voeren oorlog
Eerlijke blog of reclame?

Boek hier jouw Oploskoffie

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

236

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)