Creatief schrijven voor ondernemers (recensie)
Weet je nog, op de middelbare school, bij Nederlands? Dat je dan al die stijlfiguren moest leren? Saai was dat zeg! Ondoenlijk. En waar dat nou nuttig voor was? Daar kom ik nu pas achter, na het lezen van ‘Creatief schrijven voor copywriters‘ van Roy Ishak.
Wat is copywriting?
Het boek is geschreven voor copywriters. Maar wat is copywriting dan eigenlijk? Volgens Roy is dat gewoon commerciële teksten schrijven. Verkoopteksten dus. Van blogposts en nieuwsbrieven, via social media posts, tot advertenties en direct mail. En de creativiteit dan? Dat zorgt ervoor dat de tekst niet alleen commercieel, maar ook verrassend is.
Als ondernemer kun je het schrijven van je teksten niet altijd uitbesteden. Deels, wellicht, maar lang niet voor alles. Dat wordt al snel te kostbaar. En besteed je het wel uit, dan is het goed om te weten wat je mag verwachten.
Nou is dit een zeer toegankelijk geschreven boek. Wat mij betreft dus zeker niet alleen voor copywriters, die als het goed is al het een en ander in hun mars hebben, maar voor alle ondernemers en andere personen die commerciële teksten moeten schrijven.
LawStories in je mailbox?
Een portemonnee in de voortuin
Creatief schrijven, begint bij een creatief concept. Dat gaat veel verder dan alleen de tekst. Het is de manier waarop je de tekst overbrengt. De vorm waarin je de tekst giet.
Hij geeft daar een aantal mooie stijlfiguren met voorbeelden bij. Een van mijn favorieten is de stijlfiguur moment, waarbij hij als gimmick een portemonnee gebruikt. Als je een portemonnee vindt, probeer je die terug te geven aan de eigenaar en het is goed gebruik dat je dan vindersloon krijgt.
Maar in plaats van geld in de portemonnee, waarmee het vindersloon betaald kan worden, zit er een brief in. Die gaat over de portemonnee. De brief uit de portemonnee inleveren bij de ondernemer geeft vervolgens recht op 10% korting (net zoals je anders 10% vindersloon zou hebben gekregen).
Ik vind het een prachtig concept voor guerillamarketing. Hij heeft het nog uitgevoerd ook, voor een restaurant in Almere. Daar haalden ze de lokale media mee en wonnen een prijs.
Stijlfiguren in creatieve zinnen
Binnen een creatief concept moet de tekst zelf natuurlijk nog geperfectioneerd worden door zinnen creatief te schrijven. Daar geeft hij een aantal stijlfiguren voor. Hier voelde ik me weer even de middelbare scholier bij een les Nederlands, maar nu is het opeens leuk. Want er komen veel meer voorbeelden voorbij, die bovendien een stuk leuker zijn dan in dat schoolboek én ik leer nu hoe ik het zelf kan toepassen voor mijn eigen teksten. Nu helpen de stijlfiguren me opeens op een doel te bereiken met mijn teksten.
Net zoals je pas aan het eind een creatief concept verzint, maak je ook de zin pas aan het einde creatief. Je mag eerst zakelijk opschrijven wat je over wil brengen. Vervolgens moet je zogenaamde gaapwoorden herkennen: de woorden die iedereen al gebruikt en gemakkelijk vervangbaar zijn. Vervolgens gooi je er een creatieve stijlfiguur tegenaan en klaar is Kees.
Niet té creatief
“Als elke zin een uitblinker is, blinkt geen enkele zin meer uit.”
We mogen ook nog saai schrijven. Pfoeh! Gelukkig. Pak van mijn hart. Ik ben nu eenmaal toch een jurist en om met elke zin lollig uit de hoek te moeten komen om een van een creatieve tekst te kunnen spreken wordt me toch wat te gortig.
Het hoeft niet allemaal uit jezelf te komen
Hoe zorg je er nou voor dat je altijd die creatieve teksten kunt schrijven en dat echt leert te doen? Blijf om je heen kijken, blijf bijleren, analyseer het werk van anderen. Je moet het ‘afkijken’ en daar mag je ook hulpmiddelen bij gebruiken.
Zet Google in om invalshoeken te vinden, gebruik synoniemen.net om andere woorden in te kunnen zetten en leen ideeën bij spreekwoord.nl. Je hoeft het allemaal niet alleen te doen. Vraag om feedback bij mensen van wie je het kunt waarderen. Schrijf ideeën op, zodat je altijd wat achter de hand hebt.
Herlezen is key
Ik ben natuurlijk geen copywriter. Van één keer dit boek lezen ben ik nog niet opeens een creatief schrijver geworden. Al is het maar omdat ik er niet de tijd voor neemt die Roy wel voorschrijft. Dat merk je allemaal aan deze recensie. Is ook geen lol aan.
Om creatief te leren schrijven zijn twee stappen noodzakelijk:
- Blijven leren. Het boek herlezen in elk geval of bepaalde stijlfiguren er weer in opzoeken. En leren uit andere boeken en cursussen.
- Blijven oefenen. Je moet het in de vingers krijgen, denk ik. Wanneer je al die stijlfiguren beter beheerst, wordt het ook makkelijker om het toe te passen. Roy geeft in Creatief schrijven voor copywriters ook een systeem met vragen die je telkens moet stellen. Dat helpt, maar maakt het ook juist weer erg statisch. Ik denk dat als je die stijlfiguren beter beheerst, het zelfs op een wat natuurlijkere manier al beter zou moeten gaan met creatief schrijven.