Wanbetalers? Dit kun je doen
Wanbetalers zijn maar lastig en vervelend. Toch kun je een aantal dingen ondernemen om ze te voorkomen of in de kiem te smoren. Bekijk de video of lees verder.
Vooraf betalen
Laat je klanten zo veel mogelijk vooraf betalen. Dat dekt dan in elk geval je kosten, waardoor een wanbetaler minder impact heeft op je cash flow.
Verkoop je producten aan consumenten? Dan mag je maar 50% vooruitbetaling eisen. Als de consument vrijwillig 100% vooruit wil betalen is dat natuurlijk prima.
LawStories in je mailbox?
Stimuleer vooraf of vroeg betalen
Een tip die ik op basis van deze blogpost nog binnenkreeg is om korting te geven als er voor een bepaalde datum betaald wordt.
Vooral een goede manier om een klant mogelijk vooruit te laten betalen.
Het kan er inderdaad ook voor zorgen dat mensen liever snel betalen, omdat het ze dan geld bespaart. Nederlanders zijn verzot op korting en het is een veel meer positieve benadering dan te hoeven dreigen met incassokosten en rente. Dat voelt namelijk als een ‘boete’. Wil je geen korting geven? Waarom de prijs dan niet verhogen met hetzelfde bedrag als jouw klant als ‘korting’ kan krijgen door op tijd te betalen? Flauw? Misschien. Het zorgt er echter wel voor dat jij het bedrag krijgt dat je wil krijgen en het geeft jouw klant alsnog een goed gevoel. Is dat geen win-win?
Eventueel nog betalingskorting van een paar procent als optie om vroeg betalen te belonen
— Renée (@neetje) October 24, 2017
Communiceer vooraf over de betalingscondities
Is je klant een groot bedrijf? Vraag dan vooraf welke informatie er op de factuur moet komen te staan en aan wie je de factuur mag richten. Soms moet je bijvoorbeeld een kostenplaatsnummer opgeven.
Vermeld ook duidelijk in je offerte of begeleidende e-mail welke betalingstermijn je verlangt. Zo kun je op tijd horen of je klant zich daaraan kan en wil houden. Eventueel pas je daarop aan wanneer je de factuur stuurt.
Als er geen betalingstermijn wordt afgesproken, geldt de termijn van 30 dagen.
Betalingscondities in algemene voorwaarden
Maak duidelijke afspraken over de betalingscondities, ook in je algemene voorwaarden.
Denk aan de betalingstermijn, maar ook aan de gevolgen van niet tijdig betalen. Is je klant een bedrijf, dan mag je contractuele rente en contractuele incassokosten in rekening brengen, maar deze moet je dus wel zijn overeengekomen, anders zijn ze niet contractueel. Zet dit daarom in je algemene voorwaarden.
Herinneren en aanmanen
Een consument moet bij te laat betalen altijd eerst een zogenaamde 14-dagen brief krijgen: een herinneringsbrief waarbij de consument nog 14 dagen de tijd krijgt om te betalen. Pas daarna mag je wettelijke rente en incassokosten in rekening brengen. Deze moet je bovendien duidelijk vermelden. Dus niet alleen dat je het in rekening wil brengen, maar ook welk bedrag dat precies zal zijn.
Een dergelijke brief is bij een bedrijf niet nodig, maar het is natuurlijk wel gebruikelijk dat je eerst nog een e-mail stuurt ter herinnering van de factuur. Van een bedrijf wil je hooguit dat ze niet nog eens 14, maar misschien maar 7 dagen de tijd krijgen om alsnog te betalen.
Helpt de herinnering niet, bel dan eens op om te vragen wat er aan de hand is, om op die manier alsnog tot een betalingsregeling te komen.
Krijg je iemand telefonisch niet te pakken, komen jullie er niet uit of houdt de ander zich niet aan de regeling, breng dan de incassokosten en rente in rekening.
Laatste stap: Incassobureau
Kom je er echt niet uit, schakel dan een incassobureau in. Dat kan soms meer indruk maken dan je zelf maar blijft bellen en mailen. Als je nou een incassobureau zoekt die ook nog deurwaardersdiensten bieden, dan maak je nog meer indruk.
Hoe dan ook scheelt het je wel tijd en frustratie, omdat een incassobreau het traject van je overneemt.
Er zijn verschillende soorten incassokantoren met verschillende prijzen en stijlen. Let daar goed op bij het uitzoeken van een geschikt kantoor.
Laatste tip: factureer op tijd
Sommige bedrijven hebben er een handje van om aan opdrachtnemers te dicteren wanneer er gefactureerd mag worden. Het is daarom belangrijk dat je daarover duidelijke afspraken maakt. Overigens mag je van de wet niet zomaar op elk moment factureren.
Stel dat je op 1 september je opdracht voltooid hebt of het product geleverd hebt, dan moet je uiterlijk op 15 oktober factureren. Heb je pas op 29 september geleverd, dan moet je ook uiterlijk 15 oktober factureren.
Koop Aanmaningsmails wanbetalers
Wil je meer lezen over wanbetalers, de regels en wat je kunt doen? Bekijk dan deze blogposts:
Wij kunnen helpen je algemene voorwaarden en workflow op orde te krijgen om wanbetalers zo goed mogelijk te voorkomen en ervoor te zorgen dat ze alsnog zo snel mogelijk betalen. Waar je een incassobureau achteraf voor nodig hebt, kunnen wij vooraf al bij helpen!