Merkenrecht: Aspergebroccoli? Bimi bedoel je!
Bimi. Beter bekend als de hipster mini-broccoliroosjes die voor te veel geld in bakjes verkocht worden. Althans, zo staat het bij ons op kantoor bekend. Wij dachten dus ook dat bimi een soortaanduiding was. Dat blijkt het helemaal niet te zijn. Het is een merk! Maar wat zijn bimi dan? Hoe noem je dat? Is bimi dan niet inmiddels een soortnaam geworden?
Aspergebroccoli?
“Bimi gaat aspergebroccoli heten, omdat het daarnaar smaakt,” zegt een woordvoerder. “Het is een toegankelijker naam.” lees ik in het AD. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen nog nooit Bimi te hebben gegeten. Denk ik. Maar eh, smaakt dat naar asperge dan? Of naar een kruising tussen asperge en broccoli? Het ís geen kruising tussen die twee groeten…
Ik vind het maar een verwarrende naam.
LawStories in je mailbox?
Bimi blijkt een merk
Bimi is ontwikkeld door het Japanse bedrijf Sakata, dat vervolgens een merkrecht op de naam vestigde. Een Nederlands bedrijf heeft een licentie om onder die naam het plantje te produceren en te verkopen. Albert Heijn gaat echter elders een bimi-achtig soort product inkopen en dus niet meer bij het bedrijf met de licentie. Dat bimi-achtige product is dus niet exact hetzelfde ras. Het is geen bimi. Voor dat product mag dus niet de naam Bimi gevoerd worden. Althans, zolang het merk Bimi nog niet verwaterd is en een soortnaam is geworden.
Bimi-achtige
Bimi is gewoon bimi. Kennelijk is er voor de slanke broccoliroosjes nog geen andere naam bedacht. Nou ja, nu dus ‘aspergebroccoli’. Maar als we het allemaal al kennen als bimi, zullen we het misschien ook wel langer bimi blijven noemen. We moeten maar hopen dat het merk op deze manier niet verwaterd tot soortnaam.
Overigens willen wij voorstellen het gewoon broccollini te noemen ofzo.
Verwatering: merk wordt soortnaam
Wanneer een merknaam een soortnaam wordt, noemen we dat de verwatering van een merk. Dat gaat natuurlijk geleidelijk. Het vervelende is dat het merk dan minder ‘sterk’ wordt en dus het merkrecht steeds slechter gehandhaafd kan worden, naar mate het meer verwatert. Is een merk helemaal verwaterd en echt een soortnaam geworden, dan kan niet meer tegengehouden worden dat een ander het woord ook voor de aanduiding van een bepaald product gaat gebruiken.
Twee tips tegen verwatering
Je kunt best wat doen tegen verwatering. Ja, dat kost moeite en soms ook geld, maar als je je merk belangrijk vindt, zul je het toch moeten doen.
Introduceer een soortnaam
Heb je een nieuw product of een nieuwe dienst die je op de markt brengt? Een die nog niet bestaat en waar dus ook nog geen soortnaam voor bestaat, dan is het verstandig om naast de merknaam voor je eigen product, meteen een soortnaam te introduceren. Als anderen dan eenzelfde soort product of dienst op de markt brengen, kunnen ze de soortnaam daarvoor gebruiken. De merknaam blijft dan specifiek aan jouw product verbonden.
Hoe noem je een ‘fiets met een lichte motor’ erop (voor de tijd van de e-bike)? Juist, een bromfiets. Die naam is geïntroduceerd door Solex, die als eerste een bromfiets ontwikkelde en op de markt bracht. Dit was om te voorkomen dat alle soorten bromfietsen Solex genoemd zouden worden.
Wist je dat hagelslag ooit een merknaam was? Nu is het een soortnaam voor chocoladehagels. Of wat dacht je van Nylon of Skai. Beide merknamen die nu gebruikt worden om een bepaald soort ‘stof’ aan te duiden.
Handhaaf je rechten
Als je geen soortnaam hebt geïntroduceerd, bijvoorbeeld omdat dat niet nodig leek te zijn, kun je toch nog wat tegen verwatering doen. Handhaaf je rechten! Treed op tegen inbreuken en zorg er ook voor dat jouw merknaam steeds bekender wordt als merk. Hoe sterker het merk, hoe lastiger het kan verwateren. Waar het om gaat is hoe consumenten het merk zien. Of zij nog begrijpen dat de naam een merk is of dat ze denken dat het een naam voor een soort is (zoals ik dacht dat bimi een soortaanduiding was). Zorg er daarom voor dat consumenten de naam als merk gaan zien. Bijvoorbeeld door de naam in een logo te gieten en alleen op die manier op het product te gebruiken, door ermee te adverteren, en meer van dat soort zaken.