Merkenrecht: Aspergebroccoli? Bimi bedoel je!

4 minuten

Bimi. Beter bekend als de hipster mini-broccoliroosjes die voor te veel geld in bakjes verkocht worden. Althans, zo staat het bij ons op kantoor bekend. Wij dachten dus ook dat bimi een soortaanduiding was. Dat blijkt het helemaal niet te zijn. Het is een merk! Maar wat zijn bimi dan? Hoe noem je dat? Is bimi dan niet inmiddels een soortnaam geworden?

merkenrecht verwatering bimi

Aspergebroccoli?

“Bimi gaat aspergebroccoli heten, omdat het daarnaar smaakt,” zegt een woordvoerder. “Het is een toegankelijker naam.” lees ik in het AD. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen nog nooit Bimi te hebben gegeten. Denk ik. Maar eh, smaakt dat naar asperge dan? Of naar een kruising tussen asperge en broccoli? Het ís geen kruising tussen die twee groeten…
Ik vind het maar een verwarrende naam.

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

Bimi blijkt een merk

Bimi is ontwikkeld door het Japanse bedrijf Sakata, dat vervolgens een merkrecht op de naam vestigde. Een Nederlands bedrijf heeft een licentie om onder die naam het plantje te produceren en te verkopen. Albert Heijn gaat echter elders een bimi-achtig soort product inkopen en dus niet meer bij het bedrijf met de licentie. Dat bimi-achtige product is dus niet exact hetzelfde ras. Het is geen bimi. Voor dat product mag dus niet de naam Bimi gevoerd worden. Althans, zolang het merk Bimi nog niet verwaterd is en een soortnaam is geworden.

Bimi-achtige

Bimi is gewoon bimi. Kennelijk is er voor de slanke broccoliroosjes nog geen andere naam bedacht. Nou ja, nu dus ‘aspergebroccoli’. Maar als we het allemaal al kennen als bimi, zullen we het misschien ook wel langer bimi blijven noemen. We moeten maar hopen dat het merk op deze manier niet verwaterd tot soortnaam.

Overigens willen wij voorstellen het gewoon broccollini te noemen ofzo.

Verwatering: merk wordt soortnaam

Wanneer een merknaam een soortnaam wordt, noemen we dat de verwatering van een merk. Dat gaat natuurlijk geleidelijk. Het vervelende is dat het merk dan minder ‘sterk’ wordt en dus het merkrecht steeds slechter gehandhaafd kan worden, naar mate het meer verwatert. Is een merk helemaal verwaterd en echt een soortnaam geworden, dan kan niet meer tegengehouden worden dat een ander het woord ook voor de aanduiding van een bepaald product gaat gebruiken.

Twee tips tegen verwatering

Je kunt best wat doen tegen verwatering. Ja, dat kost moeite en soms ook geld, maar als je je merk belangrijk vindt, zul je het toch moeten doen.

Introduceer een soortnaam

Heb je een nieuw product of een nieuwe dienst die je op de markt brengt? Een die nog niet bestaat en waar dus ook nog geen soortnaam voor bestaat, dan is het verstandig om naast de merknaam voor je eigen product, meteen een soortnaam te introduceren. Als anderen dan eenzelfde soort product of dienst op de markt brengen, kunnen ze de soortnaam daarvoor gebruiken. De merknaam blijft dan specifiek aan jouw product verbonden.

Hoe noem je een ‘fiets met een lichte motor’ erop (voor de tijd van de e-bike)? Juist, een bromfiets. Die naam is geïntroduceerd door Solex, die als eerste een bromfiets ontwikkelde en op de markt bracht. Dit was om te voorkomen dat alle soorten bromfietsen Solex genoemd zouden worden.

Wist je dat hagelslag ooit een merknaam was? Nu is het een soortnaam voor chocoladehagels. Of wat dacht je van Nylon of Skai. Beide merknamen die nu gebruikt worden om een bepaald soort ‘stof’ aan te duiden.

Handhaaf je rechten

Als je geen soortnaam hebt geïntroduceerd, bijvoorbeeld omdat dat niet nodig leek te zijn, kun je toch nog wat tegen verwatering doen. Handhaaf je rechten! Treed op tegen inbreuken en zorg er ook voor dat jouw merknaam steeds bekender wordt als merk. Hoe sterker het merk, hoe lastiger het kan verwateren. Waar het om gaat is hoe consumenten het merk zien. Of zij nog begrijpen dat de naam een merk is of dat ze denken dat het een naam voor een soort is (zoals ik dacht dat bimi een soortaanduiding was). Zorg er daarom voor dat consumenten de naam als merk gaan zien. Bijvoorbeeld door de naam in een logo te gieten en alleen op die manier op het product te gebruiken, door ermee te adverteren, en meer van dat soort zaken.

Help mij aan een sterk merk!

Bimi is een merknaam voor Aspergebroccoli

Boek hier jouw Oploskoffie

1
Datum en locatie
2
Datum en locatie
3
Laatste vragen

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)
(max. 30 minuten)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

265

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)