Wat is een disclaimer?
Wat is een disclaimer en heeft elke website er een nodig? Een disclaimer is een eenzijdige verklaring waarmee je aansprakelijkheid probeert in te perken. Eenzijdig je aansprakelijkheid beperken gaat niet zo makkelijk. Toch hoeft een disclaimer niet volledig nutteloos te zijn.
Wat is een disclaimer?
Een disclaimer is een tekst waarmee je aansprakelijkheid beperkt of afwijst. Het woord zegt het eigenlijk al: dis-claim. Het niet claimen, dus niet aanvaarden van aansprakelijkheid.
Een disclaimer is een tekst waarmee aangegeven wordt dat er geen sprake is van aansprakelijkheid. Zoals de welbekende bordjes: “De directie stelt zich niet aansprakelijk voor verlies of diefstal van goederen.”
Zo makkelijk kom je er echter niet vanaf.
LawStories in je mailbox?
Wat is de waarde van een disclaimer?
Een disclaimer is een eenzijdige verklaring. Dat is over het algemeen niet voldoende om aansprakelijkheid werkelijk te beperken. In sommige gevallen kun je wel afspraken maken over aansprakelijkheid, zoals je dat vaak terugziet in algemene voorwaarden. Een disclaimer is echter geen afspraak. Niemand is daarmee akkoord gegaan. Aansprakelijkheid uitsluiten of beperken door middel van een disclaimer is daarom niet mogelijk.
Toch hoeft een disclaimer niet waardeloos te zijn.
Notice and take down
Voor hosters en andere partijen dien (ongecontroleerd) content van anderen opslaan kan een disclaimer met een notice and take down procedure wel heel handig zijn.
In beginsel ben je namelijk aansprakelijk voor de content op jouw website. De content wordt opgeslagen op servers van de hostingpartij. Ook websites met User Generated Content maken het mogelijk dat mensen content opslaan. De aanbieder van dat platform is geen hoster, maar heeft wel bijna dezelfde functie: het opslaan van content.
Als een partij niet weet welke content er opgeslagen wordt, omdat het voor die partij ook niet logisch is om dat te weten of te moeten weten, is die partij niet aansprakelijk voor onrechtmatige content, mits die content op tijd wordt verwijderd. Het is goed om daar een notice and take down procedure voor op te stellen. Deze kan vervolgens opgenomen worden in de disclaimer.
Informeren via de disclaimer
In de disclaimer kan verder veel informatie verwerkt worden. Dat geeft duidelijkheid aan je bezoekers en kan gezeur of misverstanden voorkomen.
over reclame en sponsoring
Bijvoorbeeld over het gebruik van reclame en affiliate links op de website. Je kunt uitleggen hoe je omgaat met sponsoring en gekregen producten. Een enkele zin of woord in een blogpost is soms niet duidelijk genoeg, maar met een (extra) verwijzing naar de disclaimer kun je meer uitleg geven.
over feiten en wijzigingen
Daarnaast kun je informeren over de actualiteit van je website. De algemene informatieve pagina’s houd je misschien nog wel bij, maar blogs verouderen. Dat betekent dat informatie in blogs ook kan verouderen. Als je nooit wat aan die blogs verandert of je probeert het wel, maar je hebt er eentje gemist, dan is het prettig om in je disclaimer te vermelden dat de informatie soms verouderd kan zijn.
Of je vermeldt bijvoorbeeld dat je niet op elk gebied expert bent of dat je slechts vanuit je eigen ervaringen spreekt en dus geen deskundige bent op dat gebied, zodat mensen weten dat ze er verstandig aan kunnen doen om een (gediplomeerd) professional in te schakelen.