Wetboek voor Bloggers: Podcasten met Jelle Drijver

8 minuten

Wetboek voor Bloggers is een boek over de regels die bij het bloggen horen, maar waarin ook veel tips & trucs worden gedeeld en veel informatie te vinden is om je blog te laten groeien. We interviewden 21 experts en ervaringsdeskundigen over hun ervaringen met bloggen. Een podcast is ook een soort blog en het is weer helemaal terug van weggeweest. Daarom vroegen we Jelle Drijver over het podcasten anno 2016.

Mister Podcast Jelle Drijver

Wie is Jelle Drijver?

Jelle is de ondernemer achter MegaExposure & Peper in je Pand. Als spreker en trainer enthousiasmeert- en informeert hij groepen van klein tot groot over Social Media & Online positionering. Die kennis zet hij zelf in om van leegstaand bedrijfsvastgoed (weer) levendige bedrijfsverzamelgebouwen te maken.

Als presentator van de Frankwatching podcast gaat Jelle in gesprek met (Frankwatching) auteurs, ondernemers en marketeers over uiteenlopende onderwerpen zoals (online) marketing, communicatie, social media en meer.

“Als ondernemer ben ik altijd op zoek naar nieuwe tools en technieken om mijn eigen online positionering en die van mijn klanten te verbeteren en het aantal conversies te verhogen. Tijdens trainingen, webinars en presentaties deel ik mijn inzichten, ervaringen, Tip’s & Tricks.”

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

Die interesse die je in mensen en onderwerpen toont in je podcasts, is dat geacteerd?

“Haha, ik vind het erg leuk om te acteren in commercials en series als ik de kans krijg maar wanneer ik iemand interview ben ik oprecht geïnteresseerd. Het helpt enorm dat ik zelf bepaal welke gasten ik uitnodig. Dus onderwerpen die mij niet aanstaan mijd ik gewoon.”

Vind je jezelf meer een blogger, vlogger of podcaster?

“Toch echt wel een combinatie van die drie. Al moet ik zeggen dat ik ook vind dat als ik mijzelf als vlogger of blogger wil profileren ik eigenlijk met meer regelmaat moet gaan produceren. De podcast is wekelijks en vaak neem ik die interviews zowel in audio als video op en schrijf ik na afloop een blogpost nav dat interview. Ik benut de opnames dus in meerdere vormen op meerdere platformen.”

Podcasts, zijn die niet allang uit? Waarom zou ik er nog een beginnen?

“Goeie vraag! Jaren gelden was het zo dat je je via iTunes op je PC kon abonneren op een podcast. Elke nieuwe aflevering werd dan automatisch gedownload naar je pc. Om de aflevering ook op je iPod te krijgen moest je je iPod verbinden & synchroniseren met je PC.

In de praktijk werkte het zo:
Je reed in je auto en hebt zin in de nieuwste aflevering van Podcast X. Shit! Je bent vergeten je pc en iPod met elkaar te verbinden waardoor de nieuwste afleveringen niet op je iPod zijn gezet. Dan toch maar weer gewoon de radio luisteren.. exit Podcast.

Je iPod aan je computer hangen (met een kabeltje!) hoefde destijds natuurlijk maar af en toe aangezien je dat alleen maar deed als je nieuwe muziek had aangeschaft (of gedownload) en die vervolgens op je iPod wilde hebben. Niet heel praktisch dus.

Tegenwoordig heeft bijna iedereen een smartphone in zijn/haar zak en daarmee praktisch overal toegang tot het internet. Of via WiFi of via 4G. Die Smartphone heeft o.a. de iPod vervangen. Met behulp van die smartphone kun je je nu abonneren op duizenden podcasts van over de hele wereld met uiteenlopende onderwerpen.

Zodra een nieuwe aflevering is gepubliceerd, en jij je in een WiFi omgeving bevindt, downloadt je smartphone deze nieuwe afleveringen automatisch. Zo staat altijd de nieuwste aflevering voor je klaar om beluisterd te worden. En ben je niet in een WiFi omgeving? Dan kun je er altijd handmatig voor kiezen om de gewenste aflevering via 4G binnen te halen. Dit gaat niet vanzelf om je databundel te sparen.”

psssst, hier een handige whitepaper over podcasts

Waar kun je een podcast het beste publiceren voor het meeste bereik?

“Daar waar jouw doelgroep zich bevindt. En als je dat niet weet, deel je podcast dan vooral op meerdere platformen. Kost namelijk niets extra’s en zo kan jouw doelgroep zelf bepalen welk platform hun voorkeur heeft. Ik gebruik deze tool om mijn podcasts te managen. Denk aan uploaden, shownotes, zoekwoorden etc aan toe te voegen en vervolgens in te schietnen naar iTunes, Stitcher Radio, TuneIn etc. Ook krijg je daarmee inzicht in je statistieken. Welke afleveringen en onderwerpen doen het beter dan anderen etc.”

Jouw podcasts zijn meestal interviews, hoe zorg je dat alles op rolletjes loopt?

“Vooraf inlezen/verdiepen in je gast. Je gasten briefen wat we ze kunnen verwachten, hoe we het gaan aanpakken, wat ze van mij kunnen verwachten etc. Verder heb je natuurlijk te maken met techniek. Zorg voor goede opname apparatuur. Een goede microfoon bijvoorbeeld is essentieel. Hoeft niet heel duur te zijn maar heb je wel echt nodig.”

Hoe kom je aan goede onderwerpen voor je podcasts?

“Ik lees zelf graag blog’s en krijg veel op me af via social media. Ik ben een fervent gebruiker van Pocket om artikelen (later) te lezen. Artikelen die ik overdag met één klik aan Pocket toevoeg, zijn vervolgens als platte tekst (dus zonder de meuk die je vaak rondom een artikel op webpagina’s terugvindt) beschikbaar op al mijn apparaten. iPhone, iPad, iMac, Macbook én… mijn Kobo e-reader. En vooral daarop lees ik heel veel artikelen. Als een artikel me aanspreekt benader ik de auteur en plannen we een interview. Tja, zo eenvoudig is het eigenlijk. Én wat leuk is, als ik niet veel weet van een bepaald onderwerp en er wel meer van wil weten dan zoek ik daar een expert bij en nodig ik die uit voor een interview. Zo creëer ik mooie content en word ik zelf ook weer een stuk wijzer. Win-Win.”

Welke afspraken maak je met de mensen die je interviewt?

“Dat als mijn gast meewerkt aan een opname, ik die opname vervolgens in zijn geheel of gedeeltelijk mag gebruiken en publiceren in verschillende formats op verschillende platformen waaronder, maar niet uitsluitend: Frankwatching.com, JelleDrijver.nl, MegaExposure.nl, iTunes, YouTube, Stitcher Radio, TuneIn, Souncloud. Het komt voor dat een gast er op staat om vóór publicatie het resultaat dat ik wil gaan publiceren eerst nog een keer te beluisteren. Ik probeer dat echter zo min mogelijk af te spreken om dat het vooral veel extra werk geeft. In plaats daarvan vraag ik mijn gast na afloop of er zaken gezegd zijn die hij/zij er graag uit wil hebben of die over moeten. Zo niet dan mag ik er vanuit gaan dat alles wat we besproken en opgenomen hebben geschikt is voor publicatie.”

Zijn er nog juridische zaken waar je rekening mee houdt bij een interview?

“De afspraak die ik zojuist heb geformuleerd leg ik altijd aan het begin van mijn opname aan mijn gast voor. Daarin vraag ik mijn gast te bevestigen dat het hele gesprek wordt opgenomen en hij/zij door het verder gaan met dit gesprek akkoord gaat met …. en dan het hele voorgaande verhaal t.a.v. de publicatie in geheel of gedeelte, op o.a., maar niet uitsluitend de platformen x,y,z, etc.”

Je gebruikt geen content van anderen. Mogen anderen wel jouw content gebruiken?

“In overleg. Ik bied mijn gasten altijd een embedcode aan van onze podcast player zodat ze het interview ook zelf kunnen plaatsen. Ook heb ik wel eens een andere podcaster geïnterviewd die vervolgens vroeg of hij het gesprek waarin ik hem interview ook zelf mocht publiceren. Dat soort afspraken kan je uiteraard met elkaar maken.”

Als ik zelf een podcast wil maken, wat heb ik daar dan voor nodig?

“Eigenlijk kan je met heel weinig middelen starten. Een microfoon, iets om mee op te nemen (dat kan een memo-recorder zijn maar ook een laptop of pc) en een internet verbinding om te uploaden. Bewerkingssoftware kan handig zijn. Daar heb je (zoals met alles) keuze uit zeer geavanceerd en duur of basic en gratis. Zo is Audacity gratis te downloaden maar daar kan je eigenlijk alles mee wat je nodig hebt als podcaster. Wordt vooral ook even lid van deze facebook groep en kom in contact met andere podcasters.”

Wat zou je nog graag mee willen geven aan mensen die willen gaan vloggen of podcasten?

“A: ga het gewoon doen!

“Beter worden in wat je doet is makkelijker dan beter worden in waar je nog aan moet beginnen.” (quote: Jelle Drijver haha).

B: Schrijf je in op mijn site MisterPodcast.nl en ontvang tip’s en tricks t.a.v. podcasten in je mailbox. Ook zoek ik nog een stuk of 10 testers voor de podcast cursus die ik aan het maken ben. Dus als mensen interesse hebben in een gratis podcast cursus, dan is dit het moment. Wel vraag ik dan om feedback op de lessen die ik maak zodat ik ze kan optimaliseren. Uiteindelijk met het een betaalde cursus worden.”

Dankjewel voor dit interview Jelle. En wat heb je er toch weer mooi wat reclame voor jezelf in weten te fietsen, sneaky basterd. Ach, daar houden we wel van, een beetje slim ondernemen! Nu moeten we dus zelf ook aan de podcast!

 27,48

Koop: Wetboek voor Bloggers


Meer van deze interviews lezen? Dat kan!

Boek hier jouw Oploskoffie

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

236

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)