Kijk uit! Heb jij als fotograaf misschien een webwinkel?
Misschien heb je de blogpost over Fotosessies.com van vorige week gelezen, waarbij Fotosessies €77.000,- boete kreeg wegens het niet nakomen van consumentenrecht.
Consumenten worden namelijk beter beschermd dan zakelijke kopers. Daar zul je als ondernemer dus rekening mee moeten houden, bijvoorbeeld in je Algemene Voorwaarden. Verkoop je de producten of diensten online, dan zijn er nog meer regels waar je rekening mee moet houden. Het kan zelfs zo zijn dat je als fotograaf je aan dezelfde regels moet houden als een webwinkel. Bijvoorbeeld omdat je nabestellingen online laat plaatsen (en betalen) of omdat je online je foto’s als kunst, postkaarten of stock wilt verkopen.
Waar moet je moet je op letten, wat zijn de mogelijkheden en wat zijn de potentiële gevolgen? Heb je misschien zonder dat te beseffen een webwinkel?
Verkoopt de fotograaf of verkoopt de derde partij?
Voor de consument moet duidelijk zijn bij wie hij koopt. Dat betekent dat de gegevens over de verkopende partij duidelijk zichtbaar en makkelijk vindbaar moeten zijn. Gebruik je alleen een winkelwagen plugin voor je site en gaat alle afhandeling via jou? Dan ben jij de verkoper en zul jij er voor moeten zorgen dat je Algemene Voorwaarden zijn ingesteld op de Wet Koop op Afstand en jouw bedrijfsgegevens goed zichtbaar op de website staan.
Verkoop je via een derde partij, zoals Picture Present of Oypo kan het interessant zijn hun Algemene Voorwaarden eens te lezen. Maak je eigenlijk alleen gebruik van hun software en verkoop je zelf? Of geef je eigenlijk ook de verkoop uit handen? Dat is vooral van belang wanneer je de software integreerd in je website, waardoor in elk geval voor consumenten in eerste instantie de indruk ontstaat dat ze bij jou kopen en niet bij een derde.
Afhankelijk van de situatie, wie nu werkelijk de verkoper is, zullen daarvan wederom de bedrijfsgegevens en Algemene Voorwaarden goed zichtbaar en vindbaar moeten zijn.
Van een aantal bedrijven zal ik de werkwijze en bijkomende consequenties bespreken.
LawStories in je mailbox?
PicturePresent en Oypo
Picture Present en Oypo bieden nagenoeg dezelfde dienst. Je kunt er foto’s uploaden en de map of slideshow aan je klant, de consument, aanbieden. Je klant bekijkt de foto’s. Bestelling, betaling, print en verzending worden door Picture Present of Oypo verder afgehandeld. Jij als fotograaf krijgt uiteindelijk een creditfactuur. Er is bij de bestelling een overeenkomst tussen die derde aanbieder en de consument ontstaan. Jij als fotograaf bent daar tussenuit gevallen. Met klachten zou de consument dus ook eigenlijk naar die derde aanbieder moeten en niet naar jou.
Zolang voor de consument duidelijk is dat ze eigenlijk bij die derde bestellen is er niet zo veel aan de hand. Het is aan die derde om op het juiste moment en de juiste wijze de verplichte informatie ter beschikking te stellen.
Integreer je echter de software op je eigen site, dan zul je duidelijk moeten maken dat ze niet werkelijk bij jou bestellen, maar bij die derde. Gegevens over en van die derde moeten dan natuurlijk wel duidelijk aangeboden worden.
Zoals je op de sites van Picture Present en Oypo kunt zien hanteren zij ook speciaal voorwaarden ten opzichte van de consument en zijn er voorwaarden waar de fotograaf aan moet voldoen. De voorwaarden voor de fotograaf zijn in beide gevallen nogal eenzijdig opgesteld, maar er valt in elk geval doorheen te lezen dat zij de werkelijke afhandeling met de consument verrichten.
Send-a-Smile en Werk aan de Muur
Zowel bij Send-a-Smile, waar je foto’s als postkaarten kunt verkopen, als bij Werk aan de Muur, waar je foto’s als kunstwerken kunt verkopen, bied je jouw werk op de site van genoemde derden aan. Voor consumenten is het ook duidelijk dat ze daar hun kaarten of kunstwerken aanschaffen. Je kunt zelf wel linken naar je persoonlijke pagina, maar van integratie of verwarring is geen sprake. Beide bedrijven hanteren ook uitgebreide Algemene Voorwaarden ten opzichte van de consument. Naar de fotografen of andere personen die hun werk via deze websites verkopen zijn ze echter niet zo duidelijk. Beide hanteren niet of nauwelijks voorwaarden naar de fotografen en andere makers toe. Geen punt zolang alles goed gaat natuurlijk, maar nogal problematisch bij klachten en meningsverschillen.
Checklist
- Verkoop je je werk online door middel van een daartoe bestemd systeem, zoals een webwinkel?
- Verkoop je dit zelf of via een derde?
- Als je zelf verkoopt, zorg dan dat alle verplichtte gegevens en informatie duidelijk aanwezig zijn en je Algemene Voorwaarden zijn aangepast op de Wet Koop op Afstand.
- Als je via een derde verkoopt, al dan niet geintegreerd in je eigen website, zorg dan dat voor je klant duidelijk is dat ze bij die derde kopen en niet bij jou.
Hoe zit dat bij jou? Verkoop jij prints online? Heb je alles goed geregeld?
Meer lezen?
– Bedrijfsgegevens op de website
– Valkuilen Algemene Voorwaarden Koop op Afstand
– Workshop Contracteren en Algemene Voorwaarden