Auteursrecht op interviews en persberichten
Als ondernemer ben je vaak op zoek naar publiciteit. Je geeft daarom interviews, stuurt persberichten en zorgt voor beeldmateriaal. Je bent dan natuurlijk erg blij wanneer er over jou en je bedrijf gepubliceerd wordt. Het liefst neem je die publicatie over op je eigen website. Mag je dat eigenlijk zomaar doen?
Auteursrecht
De basis van het antwoord ligt in het auteursrecht. Op de tekst die jij uitsprak tijdens het interview, op het persbericht en op het door jou gemaakte beeldmateriaal rust auteursrecht. Heb je zelf voor het werk gezorgd, ben jij de auteursrechthebbende. Heb je dat iemand anders laten verzorgen, dan ligt meestal het auteursrecht bij die persoon. De persoon die het auteursrecht heeft (de auteursrechthebbende) mag bepalen of het werk openbaar gemaakt wordt en mag worden gepubliceerd.
Wat nu als een ander, bijvoorbeeld een journalist, met jouw werk aan de slag gaat. Veranderen, verkorten, toevoegen. De journalist verkrijgt daardoor een eigen auteursrecht op het veranderde werk. Ook als het grootste deel alsnog van jouw hand komt. Jij zult dus niet zomaar het uiteindelijke artikel mogen overnemen op je eigen website.
LawStories in je mailbox?
Social Media
Ook wanneer je met je mobiele telefoon een foto maakt van het artikel is dit een kopie. Die foto op social media plaatsen is een nieuwe publicatie.
Hiermee maak je inbreuk op het auteursrecht van de journalist.
Een link plaatsen naar de content zelf is natuurlijk geen probleem! Een goede oplossing om toch je publicatie te delen.
Oplossing
Uiteraard is de meest eenvoudige oplossing om toestemming voor het overnemen van de publicatie. Het verstandigste is om dit te doen bij het tijdschrift of de krant waar de publicatie is verschenen. Het is tenslotte niet altijd duidelijk waar de auteursrechten liggen, bij de journalist zelf of dat deze zijn overgedragen aan het tijdschrift of de krant.
Het auteursrecht biedt ook nog een uitzondering waar gebruik van gemaakt kan worden: het citaatrecht. Je kunt dan in elk geval een deel van de publicatie gebruiken op je website. Van belang is wel dat je het artikel bespreekt in bijvoorbeeld een blog. Plaats het citaat dus in een context.
Een link naar de content zelf, indien mogelijk, is natuurlijk ook een goede oplossing. Dat mag geen link zijn die de content van de andere website op jouw eigen website laat zien, maar wel een ‘ouderwetse’ link waarbij je websitebezoekers naar de website worden geleid waar het artikel zelf te vinden is.
Uiteraard plaats je overal de vereiste naamsvermelding bij.
Lees ook:
– Auteursrecht op toegezonden werken aan een journalist
– Herpublicatie van een artikel, mag dat zomaar?