Hoe voorkom ik dat Facebook eigenaar wordt van mijn foto’s?
Veel bezorgde geluiden en beangstigende artikelen over de nieuwe Facebook update verder, wil ik graag het een en ander proberen uit te leggen. Van een aantal personen, waaronder van deze jongen werd een persoonlijke Facebookupdate later een advertentie of sponsored story. 5 personen spanden een zaak aan bij de rechtbank. Uiteindelijk schikte Facebook voor 20 miljoen dollar. Facebook kondigde vervolgens een wijziging in het privacybeleid aan. En over dit laatste is nu grote ophef.
Help! Mijn privacy!
Om heel eerlijk te zijn: dit stond eigenlijk allang in het privacybeleid van Facebook. Daarom waren die advertenties ook mogelijk. Het was kennelijk alleen nog niet duidelijk of expliciet genoeg. Vanwege die schikking hebben ze daarom het beleid aangepast.
Er staat nu explicieter dat updates en persoonlijke informatie gebruikt mogen worden voor reclame etc. Daarnaast zegt Facebook niet meer dat je dit gebruik in de privacyinstellingen kunt gebruiken, maar dat ze jouw instellingen over het delen van jouw content met anderen zullen respecteren. Facebook zal een dergelijke advertentie dus niet laten zien aan personen die jouw oorspronkelijke update ook nooit hadden kunnen zien.
Positieve is overigens wel, dat als je je account wil verwijderen, Facebook ook werkelijk al jouw informatie zal verwijderen. Dat kan wel meer dan een maand duren vanwege de informatie die ook op backup servers staat opgeslagen. Informatie die je aan of via apps hebt gegeven zul je bij die apps zelf moeten laten verwijderen. Logisch ook, want die zijn niet van Facebook meestal.
LawStories in je mailbox?
Wat mij nou verbaast, is dat iedereen meteen uit zijn slof schiet zodra Facebook weer een wijziging doorvoert, maar dat er geen haan kraait naar het privacy doolhof van Google, waar je helemaal je gegevens niet kunt verwijderen en die wel jouw gegevens kunnen doorverkopen. Dat gaat over alle Google diensten. G+, YouTube, Gmail, Google Maps, GoogleDocs, Google Analytics etc. Daar lijkt niemand zich druk over te maken. Gek vind ik dat. Want Google gaat veel verder dan Facebook.
Facebook eigenaar van alle content
Kennelijk is het idee dat Facebook eigenaar is van alle content. Omdat ze het mogen gebruiken. Dat ze de content ook mogen verkopen. Dat is allemaal onjuist.
Jij blijft eigenaar van je eigen content. Dus ook van je eigen foto’s.
Je geeft Facebook, net zoals bijna elk ander sociale medium, een niet-exclusief, ongelimiteerd, wereldwijde etc. etc. licentie om die content te mogen gebruiken. Onder meer om het delen en liken mogelijk te maken, maar dus ook voor de advertenties. Die advertenties zijn echter wel nog steeds van Facebook zelf of een advertentie van een derde die binnen Facebook wordt geplaatst. Als jij de content weghaalt, zal Facebook het ook niet meer gebruiken in principe. Tenzij het inmiddels gedeeld is en onderdeel is geworden van de content van anderen. Bij die ander zullen ze het niet verwijderen.
Bang
Toch bang voor de nieuwe updates? Ik kan je maar een advies geven en dat is je Facebook account op te heffen.
Het is nu eenmaal een gratis dienst. Op de een of andere manier moeten zij toch hun geld verdienen. Dat doen ze doormiddel van de advertenties. Je bent niet verplicht Facebook te gebruiken, dus als je het vervelend vindt ben je vrij om te vertrekken.
Lees ook:
– Facebook en de auteursrechtverklaring
– Auteursrecht, Fotografie en Social Media
– Foto’s van Social Media gebruiken
– Nieuwe voorwaarden van Instagram
– Pinterest, een auteursrechtelijk probleem?