Wind er geen doekjes om

4 minuten

Communicatie is belangrijk. Communicatie is vaak ook waar het mis gaat. Soms simpelweg miscommunicatie of een misverstand, maar vaak genoeg gaat het veel erger mis. Verwachtingen worden niet uitgesproken en uitgangspunten worden genegeerd. Meestal wordt er geen zaken gedaan tussen twee mensen uit dezelfde branche en op het zelfde niveau. Je begeeft je in elk geval op een ander punt in de keten. Een producent die aan een webwinkel levert of een fotograaf die het nieuwe smoelenboek van een bedrijf verzorgt. Bedenk altijd: wat voor jou normaal en ‘logisch’ is, hoeft dat voor een ander niet te zijn. Hoe los je dat juridisch op?

Offerte en Contract

Bij contact met (potentiële) klanten of bedrijven waar je zaken mee wilt doen, is de offerte of contractfase natuurlijk het ideale moment om alles helder op papier te zetten.
Uiteraard zorg je eerst voor goede algemene voorwaarden. Die kun je mooi meesturen met de offerte. Bespaart een hoop tijd en je kunt er veel zaken in regelen die je toch al met iedereen hetzelfde wilde regelen, zoals een betalingstermijn, annulering en opzeggingsmogelijkheden en een boetebeding.
In de offerte of het contract neem je vervolgens de situatie specifieke zaken op, zoals prijs, hoeveelheid en levering. Het kan soms zijn dat je een uitzondering wilt maken op je algemene voorwaarden. Afspraken in een offerte of contract gaan in principe altijd voor de regels uit de algemene voorwaarden. Ook daar is een offerte of contract erg handig voor. Zijn bepaalde zaken extra belangrijk? Herhaal ze dan eventueel. Algemene voorwaarden worden tenslotte slechter gelezen dan een offerte of overeenkomst en je wilt voorkomen dat je alsnog in discussie moet over iets dat jij wel erg belangrijk vond en vindt, maar je alleen in de algemene voorwaarden hebt verstopt.
De offerte of contractfase is het ultieme moment om misverstanden en problemen te voorkomen.

Inbreuk Intellectuele Eigendom

In alle andere situaties, waarbij er geen sprake is van onderlinge afspraken of een contract, zul je het anders aan moeten pakken. Contracten en algemene voorwaarden zijn immers niet van toepassing. Daar kun je niet op terugvallen.
Belangrijk is vooral je doel voor ogen te houden. Is er inbreuk gemaakt op jouw auteursrecht of merkrecht? Wat wil je dan bereiken en wat heb je daar voor over? Is het vooral van belang dat de inbreuk ophoudt of wil je ook schadevergoeding? Hoe ver ben je bereid te gaan om dat te eisen. Ben je bijvoorbeeld bereid te schikken of wil je het juist hard spelen en uiteindelijk overgaan op dagvaarden. De ene keuze kost meer geld dan de andere. Daar zul je rekening mee moeten houden.
Zodra je goed weet wat je doel is en hoe ver je wilt gaan kun je de volgende stap nemen. Ik ben van mening dat de eerste brief of e-mail in de meeste gevallen het beste van jouzelf kan komen. Vriendelijk en duidelijk. Zorg dat in die brief staat wat jouw doel is en wat je wilt bereiken en waarom. Leg ook uit wat er mis is gegaan en waar de fout zit. Als de ander niet begrijpt wat er fout is en dat het fout is, zullen ze die fout namelijk ook niet toegeven en nog minder meewerken. Veel bedrijven of personen zullen zich betrapt voelen en alsnog best mee willen werken, als je ze niet meteen hebt aangevallen. Vandaar: vriendelijk en duidelijk. Heb een plan klaarliggen voor het geval die brief niet werkt. Geef je het dan uit handen of probeer je het eerst zelf nog een aantal keer? Dat hangt mede af van wat je eerder bedacht hebt: hoe ver wil je gaan en hoeveel geld wil je er potentieel in investeren?
Een incassobureau inschakelen heeft in principe pas zin wanneer er een overeenkomst is en er geen discussie meer bestaat over het te betalen bedrag. Het incassobureau zal namelijk geen inhoudelijke discussies voeren.

 59,00

Sommatiebrief bij Inbreuk Auteursrecht


Lees ook:
Een goede juridische offerte
Hoe maak ik een goed klantcontract?
Mag ik annuleringskosten rekenen?
Algemene Voorwaarden: wat zijn het en hoe schrijf je ze?
Workshop Contracteren & Algemene Voorwaarden
Download Checklist Samenwerken (in samenwerking met MamaMarketing)

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

Boek hier jouw Oploskoffie

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

236

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)