Zaak kopen, maar nieuwe handelsnaam moeten verzinnen?

4 minuten

Heb je er wel eens over gedacht een bestaand bedrijf over te nemen? Mooi kans om een vliegende start te maken, toch? Klanten zijn er meestal al en het bedrijf heeft al naamsbekendheid. Meestal betaal je hier ook een extra bedrag voor. De zogenaamde ‘goodwill’. Maar wat nu als de afspraken niet duidelijk waren?

Scallywags

Scallywags restaurant en Scallywags Lunchroom. De Lunchroom sloot elke dag, terwijl een paar deuren verder het restaurant open ging. Zelfde naam. Moest wel van dezelfde eigenaar zijn, dacht ik. Dat was een aantal jaar geleden.
Later bleek dat ik de zus kende van de eigenaar van Scallywags. Nou ja, van Scallywags Restaurant, Kensington en Swags in the City, want in 2007 bleek de Tea Room verkocht aan een van de werknemers.
Nu is er al twee keer een kort geding geweest over het gebruik van de (handels)naam Scallywags. Die handelsnaam is nooit overgedragen en de oud-eigenaar heeft ook nooit beloofd de handelsnaam niet meer te zullen gebruiken.
De nieuwe eigenaar schreef vervolgens het merk Scally Wag’s in. Een nieuwer merk, kan echter niet opkomen tegen een oudere handelsnaam.

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

Inbreuk Handelsnaam

Het probleem is hier vooral dat er twee keer sprake was van een Scallywags. Namelijk de Lunchroom en het Restaurant. Beide in dezelfde straat en in dezelfde branche. Om na overname de naam nog steeds te mogen blijven gebruiken was een licentie of overdracht van de handelsnaam dus essentieel.
Daar was hier echter geen sprake van en dus volgde er een kort geding. De nieuwe eigenaar en merkhouder wilde de oud-eigenaar verbieden nog langer Scallywags te gebruiken. Oud-eigenaar eiste vervolgens in reconventie dat juist de nieuwe eigenaar de naam Scallywags niet meer mocht voeren. De oud-eigenaar won dit kort geding.
De nieuwe eigenaar mocht Scallywags of Scally Wag’s daarom niet meer gebruiken als naam voor zijn lunchroom. Dat wilde dus zeggen dat de naam op zijn pand moest veranderen, maar ook in advertenties, domeinnamen etc. voor zijn lunchroom. De nieuwe eigenaar kreeg drie weken de tijd om dit te wijzigen, waarbij hij wel de naam Scally’s mocht gebruiken. Zou hij zich hier niet aan houden, kon hem dit €750,- per dag kosten, met een maximum van €75.000,-
Inmiddels is het ‘wags’ deel van de ruiten gekrabt en op het uithangbord afgeplakt. Het openingstijdenbord was echter niet op tijd aangepast. Ook bestond de oude domeinnaam scallywags-lunchroom.nl nog die doorlinkte naar scallyslunchroom.nl, waren er nog Google advertenties voor Scallywags Lunchroom online en ook op de bekende recensiesite IENS stond Scallywags Lunchroom nog genoteerd.
De nieuwe eigenaar verloor weer en moest zowel in het eerste kort geding als bij het tweede kortgeding de proceskosten van de oud-eigenaar betalen.

Praktische tips

Wat we hier uit kunnen leren is dat je vooral nergens van uit moet gaan. Zoek zaken eerst goed uit.
Wellicht dacht de nieuwe eigenaar dat hij de handelsnaam wel nog mocht gebruiken of dacht hij dat de handelsnaam als merk inschrijven zou helpen. Daar heeft hij verkeerd op gegokt en heeft hem meer dan €9000,- aan proceskosten gekost die hij aan de oud-eigenaar moest vergoeden. Griffierechten en eigen proceskosten dus nog niet meegerekend!
Ook heeft hij een merk waar hij in Den Haag in elk geval nauwelijks wat mee kan doen.

Kortom: spreek van te voren goed af of de naam wordt overgedragen of niet. Zet dit ook duidelijk op papier. Nu stond het ook op papier, maar was het voor de nieuwe eigenaar kennelijk nog niet duidelijk genoeg.
Probeer vooral ook niet in de Google valkuil te vallen. Soms zoek je onbewust naar informatie die vooral jouw eigen idee en mening versterken, maar dat hoeft nog niet de waarheid te zijn voor jouw eigen geval.

Lees ook:

Boek hier jouw Oploskoffie

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

236

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)