Deze 5 afspraken moet je maken met een gastblogger
Het is heel leuk om met gastbloggers en contributors te werken. Klinkt ook zo makkelijk: “Wil jij een artikel schrijven, dan plaats ik dat op mijn site.” Daar blijft het dan vaak bij. Begrijp ik ook wel, als het mij gevraagd wordt laat ik het er ook vaak bij. Toch kan er erg veel mis gaan. Maak daarom in elk geval deze 5 afspraken met gastbloggers of met het platform waar je voor gaat schrijven.
1. Licentie en content delen of hergebruiken
Dit is natuurlijk de basis van het gastbloggen. De een maakt content die de ander mag gebruiken. Maar hoe mag het gebruikt worden? Is dat voor een bepaalde termijn of eventueel juist voor onbepaalde tijd? Mag het op één website gebruikt worden of mag het eventueel worden hergebruikt op een ander platform? Mag een deel van de content terugkomen in een andere blogpost? Voor de een is het misschien heel normaal dat er hergebruikt mag worden, maar voor de ander niet altijd. Daarom moet je dat vooraf bespreken.
LawStories in je mailbox?
2. Inkomsten
Een blogger die met gastbloggers wil gaan werken, vroeg aan mij hoe het zit met inkomsten die worden verkregen uit bijvoorbeeld advertenties die bij of naast zo’n gastblog getoond worden. Wie heeft recht op die inkomsten? In principe zijn de inkomsten gewoon voor de eigenaar van de website. De auteurswet geeft makers van een werk, zoals een gastblog, niet per definitie recht op een vergoeding. Het is wel de maker die het mag verveelvoudigen en openbaar maken en in die zin dus ook mag exploiteren (geld mee mag verdienen). De toestemming om het gastblog (gratis) te mogen publiceren is dus nog niet een afspraak dat wat daarmee verdiend wordt ook naar de gastblogger gaat. Hier moeten dus afspraken over gemaakt worden.
3. Aansprakelijkheid bij Auteursrecht inbreuken
Een gastblogger levert natuurlijk tekst aan. Het liefst zorgen ze zelf ook voor een mooie afbeelding bij het artikel. Nu zijn jij en ik wel op de hoogte van het auteursrecht, anders zou je dit blog niet lezen. De vraag is: is de gastblogger dat ook? Wat als de gastblogger zich iets te veel heeft laten inspireren door een ander artikel en het daar veel te veel op lijkt. Of misschien wel erger: de meegeleverde afbeelding is gewoon van Google geplukt, maar daar is geen toestemming voor. Wie moet er dan voor de schadevergoeding opdraaien? Zowel de eigenaar van de website als de gastblogger kunnen op de inbreuk worden aangesproken. Het is daarom verstandig om af te spreken of de website-eigenaar zijn schade gemakkelijk kan verhalen op de gastblogger. Door er afspraken over te maken, is de kans op discussie, met een eventuele juridische procedure tot gevolg, minder groot.
4. Mag de content worden gewijzigd?
De gastblogger is de auteursrechthebbende van de aangeleverde content. Dat betekent dat er niet zomaar wat aan deze content gewijzigd mag worden. Dat zou namelijk een inbreuk op het auteursrecht en persoonlijkheidsrecht van de gastblogger zijn. Mag de foto of afbeelding worden bijgesneden? Mag daar nog tekst of een logo overheen gezet worden? Of mag de gastblogger daar misschien juist een eigen huisstijl op toepassen en een tekst of logo er overheen plaatsen? Quotes uit de tekst halen die nog los tussen de tekst plaatsen is geen probleem. Een titel en tussenkopjes aanpassen misschien wel. Dat zegt immers ook wet over stijl en inhoud en een gastblogger wil zich misschien op een bepaalde manier profileren.
5. Huisstijl en andere regels
Een gastblog is natuurlijk altijd een blog van iemand anders waar dus ook de stijl van die persoon in terug te vinden zal zijn. Maar een gastblog moet ook voldoende binnen de bestaande website passen. Het is daarom goed wel bepaalde afspraken te maken over bijvoorbeeld huisstijl en beeldstijl. Misschien heb je zelfs een huisstijlhandboek en redactiehandboek waar de gastblogger zich aan moet houden. Denk aan de opbouw van een titel, hoe een alinea moet zijn, het gebruik van tussenkopjes, het gebruik van beeldmateriaal en het minimaal of maximaal aantal woorden. Vergeet daarbij ook niet in hoeverre de gastblogger zichzelf mag promoten. Mogen er linkjes naar zijn/haar eigen website in de tekst terugkomen? Mag er afgesloten worden met een commerciële boodschap? Veel om over na te denken!