3 Belangrijkste Regels voor Bloggers

4 minuten

Bloggen is fantastisch om te doen. Als hobby, voor je eigen marketing (maar niet voor je zaak), of zelfs als hoofdbron van inkomen! En dan denk je: “Het is mijn blog, dus ik mag er lekker mee doen wat ik wil”. Dat is tot op zekere hoogte waar, maar er zijn toch een aantal algemene regels, waar bloggers extra goed op moeten letten.

3 belangrijkste regels voor bloggers

Auteursrecht

Als je dit blog een tijdje hebt gevolgd, had je al kunnen verwachten dat ik hier mee zou beginnen. Het is al bijna een stokpaardje geworden.
Maak jij mooie, originele blogs? Goede teksten en mooie foto’s? Dan heb jij daar auteursrecht op en mag een ander dat niet zonder toestemming gebruiken, tenzij ze het als citaat gebruiken.
Jij mag daarom ook niet zomaar teksten en foto’s van anderen lenen, zonder daar toestemming voor te hebben. Ontvang je een persbericht, mag je al die teksten en beelden gewoon gebruiken op je blog. Dat is tenslotte het doel van een persbericht. Gebruik je beeld of tekst van een ander als citaat, dan heb je daar geen toestemming voor nodig.
In alle gevallen moet je wel zorgen voor naamsvermelding. Als het kan, vermeld je ook de bron. Alleen de bron (al dan niet als linkje) is dus niet voldoende. Je kunt de naam meteen bij de gebruikte tekst of foto zetten, maar een opsomming onderaan je blogpost, waarbij je duidelijk maakt welke naam bij welke foto of welke tekst hoort, mag ook.

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

Vrijheid van Meningsuiting

Je mag je mening gewoon uiten op je blog. Gaan je meningen over personen of bedrijven, waarbij jouw mening als belediging opgevat zou kunnen worden, zorg dan in elk geval voor een goede onderbouwing van je mening. Het liefst met feiten of refererend aan een onderzoek of eerdere publicaties in de media bijvoorbeeld. Hoe groter jouw bereik, hoe zorgvuldiger je hier mee om moet gaan. Vooral dus, wanneer je iets of iemand ergens van beschuldigd. Gaat het duidelijk over jouw persoonlijke mening over bijvoorbeeld een boek of film of heb je een gadget getest waar je een review over schrijft, dan is die onderbouwing weer wat minder belangrijk.

Eerlijke Reclame

Het stond al in de wet, maar nu hebben we ook de Reclamecode Social Media.
Eigenlijk is het heel simpel: wees eerlijk over reclame, advertorials, persreisjes en toegestuurde producten. De reclameblokken en banners herkent iedereen wel als reclame. Bij een advertorial is dat al een stuk lastiger. En hoe moeten mensen jouw mening nou beoordelen, als ze niet weten of jij het product zelf hebt moeten kopen of dat je het gratis toegestuurd hebt gekregen. Want laten we eerlijk zijn: het kan je mening beïnvloeden. Dat geeft helemaal niet, maar daarom moet voor lezers wel duidelijk zijn hoe het in elkaar zit.
Vermeld dus bij een blog of het een advertorial is. Of deze nu door het merk of PR-bureau is geschreven of dat jij een eigen blog hebt mogen schrijven, zolang het maar positief was, doet er niet toe. Je moet vermelden dat het een advertorial is. Of in elk geval moet duidelijk zijn dat jij geld of iets anders hebt ontvangen in ruil voor het positieve bericht.
Veel PR-bureaus hebben liever niet dat je dat er bij schrijft. Het komt minder positief over én Google vindt het niet altijd even leuk. Toch zijn er goede oplossingen mogelijk, zoals gebruik van een disclaimer.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de review disclaimer van MissLipgloss of de zeer duidelijke en wat meer uitgebreide disclaimer van IntoGadgets

Makkelijke Richtlijn

Een absoluut niet waterdichte, maar toch de beste eenvoudige richtlijn die ik kan verzinnen:
Bedenk hoe jij het zou vinden als je een blog van een ander leest en achteraf blijkt die leuke review keihard betaalde positiviteit bleek te zijn, of wanneer je een negatieve mening leest waarvan de feiten absoluut niet blijken te kloppen of voor jou misschien wel het ergste: als je zonder naamsvermelding jouw foto’s tegenkomt op het blog van een ander!
Niet eerlijk hè? Nee, precies. Dus daarom moet jij het ook niet doen. Gewoon dit in gedachte houden wanneer je een blog schrijft en de kans is groot dat je binnen de lijntjes van de wet blijft.

Lees ook:
Collages en samengestelde blogs – wat mag er van het auteursrecht?
Eerlijke blog of reclame?
Hoe kom ik aan gratis foto’s?
Bloggers aansprakelijk voor reacties
Blogpraat over Foto’s

Volg de workshop Wet voor Bloggers

foto via Death to Stock Photo

Boek hier jouw Oploskoffie

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

236

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)
192