Handelsnaam en Merk, wat is het verschil?
Regelmatig krijgen we mailtjes van mensen die verbolgen zijn over een mede ondernemer die aan de andere kant van het land een onderneming is begonnen met een naam die op die van hen lijkt. Bij voorkeur met de toevoeging: “ik heb mijn naam als merk geregistreerd”. Kom maar op met die registratie dan. Maar wat ze bedoelen is dat ze de naam bij de KVK hebben ingeschreven. Dat is helaas geen merk.
Handelsnamen zijn geen merken
Een handelsnaam is de naam die je gebruikt voor het voeren van je onderneming. Het is de naam waaronder je met de onderneming naar buiten treedt. Bijvoorbeeld omdat het groot op je website te zien is, je er visitekaartjes mee hebt laten bedrukken en de naam op je offertes en facturen staat. Dit staat in principe los van de naam zoals je hem bij de KvK hebt geregistreerd. Alleen de naam die je werkelijk gebruikt is beschermd door het handelsnaamrecht.
Het is dus ook alleen bescherming voor de naam van je onderneming en verder niets. Bovendien beschermt het slechts binnen het geografisch gebied waar de meeste van je klanten vandaan komen en voor de branche van jouw onderneming.
Lees meer over Handelsnamen: Handelsnaamrecht in het kort
LawStories in je mailbox?
Merken alleen voor diensten en producten
In tegenstelling tot de handelsnaam heb je pas een merk als dat is ingeschreven. Een merk kun je krijgen voor producten (waren) of diensten en juist niet voor de naam van een bedrijf. Al worden veel merken natuurlijk ook gebruikt voor ondernemingen. Zonder registratie dus geen merk.
Een merk beschermt je tegen het gebruik van eenzelfde of soortgelijk ‘teken’ voor dezelfde of soortgelijke waren en diensten. Ze noemen het een teken omdat het niet alleen beschermd tegen andere merken, maar juist ook tegen niet ingeschreven woorden en logo’s die te veel op het merk lijken.
Lees meer over merken: Zó moet je een merk beschermen
Een merk beschermt breder dan een handelsnaam
Het handelsnaamrecht beschermt dus alleen de naam die wordt gebruikt voor een bedrijf binnen een bepaald geografisch gebied en bepaalde branche. Of die branches en/of het gebied te veel tegen elkaar aan liggen kan nog vaak voer voor discussie zijn. Bovendien mogen handelsnamen beschrijvend zijn, waardoor de beschermingsomvang juist heel laag is, maar betekent dat dan dat een ander zomaar dezelfde naam mag gebruiken.
Merken mogen juist niet beschrijvend zijn en worden ingeschreven voor een specifiek land. Nederland kent geen eigen merkenrecht, maar heeft dit samen met België en Luxemburg georganiseerd. Als je hier een merk inschrijft, is dat dus meteen ook in België en Luxemburg beschermd. Bovendien kies je bij de inschrijving zelf voor welke waren en diensten je het merk inschrijft, waardoor er minder discussie kan bestaan daarover. Omdat de naam niet beschrijvend mag zijn, is de beschermingsomvang vanzelf al groter, waardoor je gemakkelijker op kunt treden tegen anderen die eenzelfde soort naam gebruiken voor dezelfde soort waren en diensten. Omdat handelsnamen vaak ook als een soort merk worden ingezet, beschermt een merk meestal ook tegen handelsnamen die erop lijken.
Schrijf je merk op tijd in
Niet elke startende ondernemer heeft een merk als prioriteit, maar je moet wel voorkomen dat een ander eerder is. Hoewel een jonger, nieuwer merk meestal niets tegen een bestaande handelsnaam kan doen, kun je met je oudere handelsnaam vaak niet optreden tegen een nieuwer merk. Vaak kun je bovendien met je handelsnaam niet voldoende optreden tegen een ander die dezelfde naam gebruikt, maar niet als handelsnaam. Dan heb je daar een merk voor nodig. Denk daarom wel op tijd na over het registreren van een merk.