Weggevers, nieuwsbrieven en privacy
Een van de manieren om je e-maillijst te vergroten en meer inschrijvers op je nieuwsbrief te krijgen, is door iets aan ze weg te geven, zoals een whitepaper of e-book. Je mag mensen echter niet dwingen zich op een nieuwsbrief in te schrijven. Je hebt dan te maken met de AVG en de Telecommunicatiewet (waarschijnlijk in 2019 vervangen door de e-Privacyverordening). Ik leg je uit wat er wél kan.
foto: Prisca Visser
De AVG gaat over persoonsgegevens
De AVG, de Europese privacywet, ook wel bekend als de GDPR, gaat over persoonsgegevens. Welke je wanneer mag verwerken.
In de Telecommunicatiewet (en in de toekomst via de e-Privacyverordening) wordt onder meer de communicatie zelf geregeld. Wanneer je contact met mensen op mag nemen en wanneer er welke cookies geplaatst mogen worden bijvoorbeeld. Het regelt onder meer spam.
Van de AVG mag je op basis van 6 grondslagen best een hoop informatie verzamelen. Namen en e-mailadressen mag je best gemakkelijk verzamelen en opslaan of anderszins verwerken. Bijvoorbeeld op grond van een overeenkomst of ten behoeve van je eigen ondernemersbelang. Over die grondslagen zal ik een andere keer nog wel schrijven.
Mogen verwerken volgens de AVG zegt alleen nog niets over mogen gebruiken en inzetten volgens de Telecommunicatiewet.
LawStories in je mailbox?
Geen Spam alsjeblieft!
De Telecommunicatiewet zegt iets over geen ongevraagde commerciële communicatie mogen sturen.
Welke soort boodschap
Het gaat daarbij vooral om de commerciële boodschap en het commerciële doel van die boodschap.
Overigens horen ook de charitatieve en ideële berichten hieronder. Communicatie van goede doelen bijvoorbeeld, is dus niet uitgezonderd.
Puur informatieve of zakelijke berichten, zoals een verhuisbericht, vallen hier niet onder.
Persoonlijke, niet commerciële berichten, vallen ook niet onder deze regel, dus die mag je gewoon blijven versturen zonder toestemming.
Welk communicatiemiddel
De regels gelden voor alle ‘automatische oproepsystemen’. Dat zijn bijvoorbeeld telefoon en e-mail, maar ook sms en whatsapp en bijvoorbeeld de DM’s op social media kanalen. Eigenlijk alle digitale communicatie die je richt op een specifieke persoon of kleine groep personen.
Commerciële berichten die je op je eigen website plaatst en openbaar op social media kanalen, die vallen er uiteraard niet onder.
Papieren flyers vallen er dus ook niet onder, omdat dit geen automatisch oproepsysteem is.
Uitgangspunt: Toestemming
Wil je een commerciële boodschap versturen, heb je daar in beginsel toestemming voor nodig. Het kan dus zijn dat je onder de AVG wel rechtmatig de contactgegevens hebt verzameld, maar dat je vanwege de anti-spamregels uit de Telecommunicatiewet nog niet zomaar contact op mag nemen en daar toestemming voor nodig hebt.
De toestemming moet expliciet zijn. Er mag dus geen sprake zijn van verkapte toestemming, bijvoorbeeld omdat iets juist uitgevinkt zou moeten worden om het niet te ontvangen. Ook moet duidelijk zijn waar dan precies toestemming voor wordt gegeven. Je moet namelijk voor elk doel apart toestemming krijgen.
Zo kun je bij Charlotte’s Law je inschrijven voor de algemene nieuwsbrief, de privacymails en kun je de blogposts per mail ontvangen. Dat je voor het een toestemming hebt gekregen, maakt nog niet dat ik je ook de andere twee nieuwsbrieven mag sturen.
Toestemming bewijzen
Je moet natuurlijk wel kunnen bewijzen dat je toestemming hebt gekregen om de nieuwsbrieven te versturen. Hoe je dat bewijst mag je in principe zelf bepalen. Een beschrijving van de inschrijfprocedure is al een begin, maar hoe bewijs je dan dat iemand zelf het hokje heeft aangevinkt?
Dubbele opt-in
Een zogenaamde dubbele opt-in, waarbij je na het inschrijven een e-mail stuurt met de vraag de inschrijving te bevestigen, wordt daarom veel gebruikt. Het is zeker geen verplichting, maar het is wel handig.
Bovendien zorgt het ervoor dat je kunt aantonen dat de eigenaar van het e-mailadres de toestemming heeft gegeven en dat het niet die vervelende ex was die het e-mailadres maar overal invult en morgen 100 pizza’s laat bezorgen.
Opt-out
Als je nieuwsbrieven verstuurt, mag dat dus niet zonder toestemming, tenzij je relevante nieuwsbrieven naar klanten wil sturen (zie hieronder).
In alle gevallen moet je zorgen voor een gemakkelijke en duidelijke opt-out mogelijkheid.
Dat klinkt veel vervelender dan het is. Eerder schreef ik al eens waarom het niet erg is nieuwsbriefinschrijvers te verliezen.
Inschrijving mag geen voorwaarde voor weggever zijn
Omdat je dus expliciete toestemming nodig hebt, mag de inschrijving geen voorwaarde zijn voor het ontvangen van een weggever.
Een e-book, white paper, deelname aan een challenge of gratis cursus mag je niet weggeven op voorwaarde dat iemand zich inschrijft voor de nieuwsbrief. Je kunt niet zeggen: “Krijg X” en ergens onderaan nog schrijven “Bij deelname ontvang je ook onze nieuwsbrief”
Maar het inschrijven op de nieuwsbrief prioriteit maken en daarbij ook nog iets weggeven, dus het omgekeerde van wat ik hierboven als voorbeeld noemde, mag wel. Bijvoorbeeld:
“Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang ook ons gratis e-book.”
Uitzondering: Klanten
Klanten mag je wel mailen over zaken die te maken hebben met het product of de dienst die ze hebben afgenomen. Maar wanneer is iemand een klant? Als je het aan de ACM vraagt is iemand pas een klant wanneer ze ergens geld voor betaald hebben. Iemand die een weggever heeft gedownload en niet heeft aangegeven ook de nieuwsbrief te willen ontvangen, mag je die dan niet mailen?
Naar mijn mening en ook die van een hoop andere juristen, is iemand die een product bij je afgenomen heeft, zoals de whitepaper, het e-book of de gratis cursus, wel een klant.
Je mag deze persoon alleen nog steeds niet je algemene nieuwbrief toesturen, zonder daar toestemming voor te hebben gekregen.
Wat wél mag, is mailen over de aan de weggever gerelateerde informatie. Misschien bied je tegen betaling een uitgebreider e-book of cursus aan of wil je een artikel of blogpost delen over het onderwerp waar ook je weggever mee te maken had.
Wie mag je mailen?
Samenvattend:
Volgens de AVG mag je gegevens verzamelen als je dat op basis van een van de grondslagen doet en voor het doel waarvoor je het wil verzamelen. Daar moet je de die persoon over informeren.
Je mag iemand mailen als die zelf heeft aangegeven dat het mag. Het kan zijn dat iemand dat op social media of de website er al duidelijk bij heeft gezet. Deze mensen mag je nog niet zomaar op de nieuwsbrieflijst zetten.
Ga je een nieuwsbrief sturen, vraag dan om toestemming. Dat mag geen verkapte toestemming zijn. Zorg dat je de toestemming kunt bewijzen.
Zorg bij nieuwsbrieven ook altijd voor een zeer gemakkelijke opt-out.
Klanten mag je mailen over zaken die verband houden met de producten of diensten die ze al bij je hebben afgenomen.
Wil je ook e-mails van Charlotte’s Law ontvangen? Schrijf je dan in.
Lees meer over e-mail en nieuwsbrieven: