Auteursrecht volgens de Twitter voorwaarden vanaf oktober 2017
Op Twitter maken mensen zich druk over de nieuwe Europese Twittervoorwaarden (Terms of Service) die vanaf oktober 2017 gaan gelden. Met name de nieuwe regels over auteursrecht zouden schokkend veel veranderd zijn. Iets om ons ernstig zorgen over te maken. Aldus mijn twittervrienden. Eens kijken hoe erg het nou eigenlijk is.
Content op Twitter
Kort gezegd: je bent zelf verantwoordelijk voor wat je op Twitter plaatst en als je eenmaal een account hebt kun je content tegenkomen die jou niet aanstaat. Jammer dan.
Schending User Agreement
Kom je echter content tegen die volgens de User Agreement niet is toegestaan, zoals inbreuken op auteursrecht of merkenrecht of wanneer iemand zich voordoet als een ander, dan kun je dat melden aan Twitter.
Voor inbreuken op auteursrecht hebben ze een apart formulier dat je in kunt vullen en je kunt ze erover mailen via copyright@twitter.com
LawStories in je mailbox?
Jouw rechten op jouw content
“You retain your rights to any Content you submit, post or display on or through the Services. What’s yours is yours — you own your Content (and your photos and videos are part of the Content).”
Dat klopt, want overdragen kan alleen met een natte handtekening van pen op papier. Je verleent een licentie voor het gebruik van wat je op Twitter plaatst. Dat kan en mag en is je eigen keuze. Je bent immers niet verplicht van Twitter gebruik te maken of er iets op te publiceren. Als je een artikel in de krant gepubliceerd wil hebben, geef je hen ook een licentie om het in de krant en waarschijnlijk ook op hun website te publiceren en dat het in het archief blijft staan en wellicht ook dat de redactie er nog wat aan mag veranderen. Dit stond ook al in de voorwaarden die golden vanaf september 2016.
“By submitting, posting or displaying Content on or through the Services, you grant us a worldwide, non-exclusive, royalty-free license (with the right to sublicense) to use, copy, reproduce, process, adapt, modify, publish, transmit, display and distribute such Content in any and all media or distribution methods (now known or later developed).”
Een vergelijkbare tekst staat in alle voorwaarden van alle social media. Deze exacte tekst stond ook al in de voorwaarden die golden vanaf september 2016. Niets nieuws onder de zon.
Toegevoegd in de nieuwe voorwaarden is deze zin: “This license authorizes us to make your Content available to the rest of the world and to let others do the same.” Maar daar staat eigenlijk niets anders. Het is een zin die nog eens uitlegt wat ze bedoelen.
Net als andere social media voorwaarden
Zoals ik in eerdere blogposts al eens uitgelegd heb: deze voorwaarden en licenties zijn voor een deel eenvoudigweg nodig om de dienst aan te kunnen bieden. Zonder toestemming om jouw teksten en foto’s op hun servers op te kunnen slaan en openbaar te kunnen maken, kunnen anderen immers niet zien wat jij hebt getweet. Daarnaast hebben we nu via Twitter zelf de mogelijkheid om via een knop te retweeten en te quote tweeten, waardoor anderen jouw content kunnen delen (als je geen slotje op je account hebt, that is). Zonder licentie zou dat niet kunnen.
Op elk apparaat kan je content er anders uit komen te zien. De preview van een foto heeft een ander formaat dan wanneer je er op klikt. Wanneer je voor Twitter een app van een ander gebruikt, moet er ook toestemming zijn om content via die app te laten zien.
Promote
Niet nieuw, maar waar je misschien wel wat meer bewust van wil zijn, is dat Twitter de content ook wil kunnen gebruiken voor het promoten van hun eigen dienst.
Gaat dit in tegen de Nederlandse Auteurswet?
Daar kan ik kort over zijn: Nee.
Het auteursrecht is het uitsluitend recht van de maker om zijn werk openbaar te maken en te verveelvoudigen. Een ander mag dat zonder toestemming niet doen (tenzij ze gebruik kunnen maken van een uitzondering). Op het moment dat je een Twitter account hebt en akkoord gaat met de nieuwe voorwaarden (door de dienst ook na ingangsdatum van de nieuwe voorwaarden te blijven gebruiken), geef je de nodige toestemming. Die toestemming is door Twitter geformuleerd en in de voorwaarden opgenomen, waar jij mee akkoord gaat. Nogmaals: dat hoef je niet te doen. Je kunt je account en alle content verwijderen.
Storm in een glas water
It is 2014 all over again. Het jaar waarin de media vol stonden over de Facebook voorwaarden die zo extreem gewijzigd zouden zijn. Ach, heeft mij veel bezoekers opgeleverd hoor, omdat ik erover geblogd had. Maar laten we dat met Twitter nu niet over doen. Er is met betrekking tot het auteursrecht niets gewijzigd.
Het adagium blijft dat als je niet wil dat jouw werk via social media gedeeld kan worden, je het niet op social media moet plaatsen.
Neehee, je geeft niet al je rechten weg
Je draagt dus niet je auteursrecht over aan Twitter. Je geeft Twitter alleen het recht het op Twitter te laten zien en je geeft dus ook derden het recht om het te retweeten of te quote-tweeten en je geeft andere Twitter-apps de mogelijkheid jouw tweets te tonen.
Anderen mogen jouw content niet zomaar gebruiken
Dat je Twitter een recht geeft, wil dus nog niet zeggen dat je derden ook een recht geeft. Delen via de retweetknop of quote-tweet knop mogen ze natuurlijk wel. Embedden mag ook, want daar geef je via de de Twitter voorwaarden ook toestemming voor.
Wat absoluut niet mag is dat derden jouw content downloaden en elders weer uploaden, dat ze je content verbouwen en veranderen of dat de content opeens offline gebruikt wordt.
Lees daarover vooral ook eens de auteursrechtsmoesjes over social media:
- Auteursrechtsmoesjes: Social Media
- Auteursrechtsmoesjes: Het stond op Twitter
- Auteursrechtsmoesjes: het stond op Facebook
- Auteursrechtsmoesjes: Pinterest