Net zoals Wendy’s moet elke ondernemer een merk hebben
Wendy’s ken ik van de triple burger. Een voorbeeld uit de marketing. Maar het is ook gewoon een snackbar. Nee, ik bedoel niet die grote Amerikaanse keten met dat meisje met rode haren. Ik bedoel de snackbar uit Goes, waarvan de eigenaar de snackbar naar zijn dochter Wendy vernoemde.
Wendy’s wil terug naar Nederland
De Amerikaanse keten Wendy’s wil weer voet aan de grond krijgen in Nederland. In de jaren 80 van de vorige eeuw had de Amerikaanse keten enkele filialen in de Benelux, waarvan één in Nederland. In 1986 verdween de laatste internationale Wendy’s uit de Benelux. Later werden er voor deze Wendy’s International echter nog wel nieuwe merken ingeschreven.
LawStories in je mailbox?
Wendy’s Goes sinds 1988
In 1988 nam Raymond Warrens een snackbar over en gaf het de nieuwe naam Wendy’s. Volgens de KvK geen enkel probleem. In 1995 liet hij, na een campagne van een merkenbureau, de naam ook als merk inschrijven. Een puur Nederlands merk bestaat niet, je verkrijgt meteen een merk voor de gehele Benelux.
Al 17 jaar strijd om merken
Wendy’s International had enkele merken ingeschreven gehouden in de Benelux en wilde in december 1995 weer een merk inschrijven. Wendy’s in Goes zat hen in de weg, dus stuurde ze een sommatiebrief aan de Nederlandse Wendy’s om het gebruik van de naam te stoppen. Daar werkte Raymond Warrens, de eigenaar van de Nederlandse Wendy’s, niet aan mij. Sterker nog, hij zette de tegenaanval in. Met succes. Maar Wendy’s International liet het daar niet bij zitten. Het werd een jarenlange strijd, die nu nog steeds niet voorbij is.
David vs Goliath
Kan een kleine onderneming nooit van een grote winnen? Wendy’s International heeft natuurlijk genoeg geld en juridische ondersteuning om een strijd als deze te kunnen voeren.
Wendy’s International deed onder leiding van advocaten van Hoyng Rokh Monegier (waar de uurtarieven kunnen oplopen tot €675,- ex btw) een poging het Nederlandse merk Wendy’s vervallen te laten verklaren. Één vestiging zou niet genoeg zijn voor normaal gebruik in de gehele Benelux. Juist dat normale gebruik is nodig om een merk overeind te houden. Het is ook wat Wendy’s International miste in 1995. Terecht heeft de rechter geoordeeld dat ook één vestiging genoeg is.
Overigens heeft Warrens ook een coffeeshop en nog andere ondernemingen en zou hij in Zierikzee een nieuwe coffeeshop willen beginnen, maar daar krijgt hij geen vergunning voor. Het plan zou nu zijn om daar ook een Wendy’s te beginnen, zodat ook het Nederlandse Wendy’s een keten wordt.
Kleine ondernemer wint door zijn merk
Wendy’s uit Goes heeft enkel al 17 jaar van Wendy’s International kunnen winnen omdat Warrens het als Benelux merk in heeft laten schrijven. Wendy’s International wilde in 2013 een Europees merk aanvragen, maar dat is dus mislukt door een oppositie van Wendy’s uit Goes. De enige reden dat er in Nederland nog geen Wendy’s van Wendy’s International is, is het Benelux merk van Wendy’s uit Goes.
Als hij alleen een handelsnaam had gehad…
Als Wendy’s uit Goes alleen een handelsnaam had gehad, zou hij alleen bescherming hebben gehad voor die ene snackbar in Goes. Wendy’s International had dan bijna zonder problemen een merk in kunnen schrijven. In elk geval zouden er dan gemakkelijk allerlei Wendy’s op hebben kunnen duiken in de hele Benelux, behalve in Goes, vanwege het handelsnaamrecht dat de Nederlandse Wendy’s daar al had.
Maak van je bedrijf een merk!
Branding is goed voor je onderneming. Als je op de juiste manier weet te ondernemen, maak je van je bedrijf al een merk. Dat is echter nog niet een merk waarmee je de naam of het logo van je bedrijf ook hebt beschermd. Het voelt misschien al als een merk, maar de bescherming die je daarbij zou kunnen krijgen heb je dan nog niet.
Daar is voor nodig dat je het als merk inschrijft. Je kunt je bedrijfsnaam als woordmerk inschrijven en het logo als beeldmerk.
Zorg wel dat je vooraf goed onderzoek doet of de naam wel vrij is. Je zult niet de eerste zijn die een goede naam heeft bedacht en later moet rebranden om dat je inbreuk op een merk blijkt te maken.
Lees ook: Hoe je een bedrijfsnaam het beste beschermt
Heb je eenmaal een merk, dan ben je dus wel beschermd in de gehele Benelux tegen bedrijven die eenzelfde naam willen gebruiken of die een naam willen gaan gebruiken die daar verwarringwekkend op lijkt. Denk je dat je hier als kleine onderneming niets aan hebt? Je merkt nu aan Wendy’s dat je zelfs met een kleine onderneming veel aan een merk kunt hebben. Bovendien, als je groeiambities hebt is het belangrijk om op tijd een merk te registreren. Zo voorkom je dat iemand anders een merknaam laat inschrijven die veel op jouw huidige bedrijfsnaam lijkt. Hoe succesvoller je wordt, hoe groter de kans dat anderen daar een graantje van mee willen pikken. Daarnaast beschermt een naam juist ook producten en diensten. Namen hiervoor kun je niet eens op een andere manier beschermen dan door middel van een merk.
Wil jij ook een Wendy’s worden?
Lees meer over merken:
Lees meer over deze merkenkwestie in het nieuws: Volkskrant (€) / BN De Stem / De Morgen (€)