Waarom je geen logo van een ander moet pikken

4 minuten

In het FD las ik dat je best logo’s van een ander kon pikken. Nou ja, oude logo’s dan. Het juridisch risico was toch klein. Als jurist komen natuurlijk meteen de woorden Auteursrecht en Merkrecht in me op. Maar op Marketing Online las ik dat ze vooral een moreel bezwaar hebben. Kortom, genoeg reden waarom je geen logo’s moet jatten en wat je dan wel moet doen.

waarom je geen logo van een ander moet pikken

Wie wil er nou een copycat zijn?

In het stukje op Marketing Online wordt er vooral gesproken over onderscheidenheid. Je wil uniek zijn en daarom niets jatten van een ander. Zou ik ook zeggen. Toch werkt het niet zo. Er wordt juist door veel bedrijven zoveel mogelijk tegen bestaande merken aangeleund, om op die manier mee te kunnen varen op de bekendheid van het oorspronkelijke merk. Denk maar aan de eigen merken van supermarkten die zo veel mogelijk moeten lijken op de A-merken. Er wordt massaal over geprocedeerd.

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

De niet opzettelijke copycat

Je moet naar dure ontwerpbureaus. Voor het proces. Niet voor de uitkomst van dat proces. Maar toch wel om daar dan een goede identiteit uit te halen.
Probleem is echter dat een duur ontwerpbureau, met al zijn processen, nog niet zorgt voor een uniek logo. Sterker nog: soms wordt er iets ontworpen dat toch te veel lijkt op wat er al bestaat. Onbewust wellicht. Logo’s die onbewust in hoofden zijn opgeslagen en er in het proces stukje bij beetje uit komen. Heb je dat logo laten maken, staat overal al op gedrukt, kun je weer van voren af aan beginnen, omdat het nieuwe logo inbreuk blijkt te maken op het auteursrecht of merkrecht van een ander logo. Bummer! Een hoop weggegooid geld.

Betrek een jurist

Ik begrijp best dat een ontwerpbureau nu eenmaal met de creatieve kant van een logo bezig wil zijn. Toch wordt van hen verwacht dat ze ook weten wat er al op de markt is, zodat ze niet iets maken dat lijkt op een bestaand logo. Is dat wel zo, wordt het ontwerpbureau daarvoor aansprakelijk gehouden. Kost dat bureau toch ook een hoop geld. Nu komt het WC-eens praatje: betrek er een jurist bij. En dan niet zo een die op alles nee zegt en altijd vindt dat het niet kan of dat het te risicovol is. Je moet iemand zoeken die mee kan, wil en durft te denken. Die vertelt wat er wél kan en wat eventuele risico’s zijn. Die meedenkt over mogelijke aanpassingen, zodat het wel kan. Een jurist brengt vast de kant en klare oplossing niet, maar kan het ontwerp proces wel opweg helpen. (Of tegenwerken, als je de verkeerde hebt). Hoe eerder je iemand inzet, hoe minder kostbare tijd je kwijt bent als je eenmaal de verkeerde weg in bent geslagen.

Inbreuk op Auteursrecht

Allereerst is een creatief logo beschermd door het auteursrecht. Mag het logo natuurlijk niet te banaal en triviaal zijn. Een logo dat dus te veel lijkt op een bestaand logo, zorgt voor een inbreuk op dat auteursrecht. Zelfs als het niet is ingeschreven als merk. Lastig is natuurlijk dat logo’s die alleen maar door het auteursrecht beschermd zijn, niet in een register voorkomen. Je zult het moeten stellen met bijvoorbeeld Google, om te achterhalen of een soortgelijk logo al bestaat. Eigenlijk kun je dat pas goed onderzoeken, wanneer het logo af is.

Inbreuk op een Merkrecht

Daarnaast kan er nog sprake zijn van een inbreuk op een merkrecht. Dat kan samenvallen met een inbreuk op het auteursrecht, maar dat hoeft niet zo te zijn. In het merkenrecht is de beoordeling veel strenger. Er is eerder sprake van gelijkenis dan in het auteursrecht. Terwijl in het auteursrecht stijlen niet beschermd zijn, speelt de gebruikte stijl in het merkenrecht wel een rol. Lijkt het ene logo verwarringwekkend veel op het logo van een ander merk, dan mag het logo niet gebruikt worden. Enige voordeel: merken zijn ingeschreven in een register dus je kunt makkelijker opzoeken of er mogelijk sprake zou kunnen zijn van een inbreuk.

Goede voorbereiding is het halve werk

Wil je dus werkelijk uniek zijn, geen logo’s ‘lenen’, niet aanhaken bij bekende merken, dan zul je meer moeten doen dan een ontwerpbureau inschakelen en je bezig houden met het proces. Je moet goed weten wat er al op de markt is. Werken in dezelfde stijl is geen probleem. Maar staar je niet blind op het proces.

Boek hier jouw Oploskoffie

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

236

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)