Merk nodig voor je YouTube kanaal?
Heb je een merk nodig voor je YouTube kanaal, blog of bedrijf? Nadat Nanne Meijer zijn kanaal Brandstof op zwart moest zeggen, hebben veel YouTubers, content creators, influencers, bloggers en ondernemers deze vraag. In de video hieronder beantwoord ik kort deze vraag.
Merk nodig? Een stappenplan
Niet iedereen wil in een merk investeren. Sommigen hebben al een naam die niet eens als merk te registreren valt. Daarom een stappenplan voor het bepalen of je een merk moet registreren.
LawStories in je mailbox?
Is de naam geschikt als merk?
Een naam moet origineel genoeg zijn om als merk te kunnen registreren. Als het woord te beschrijvend is, kan het niet als merk geregistreerd worden.
Is het woord nog vrij als merk?
Belangrijk is dat niemand anders nog het woord als merk heeft geregistreerd binnen dezelfde klassen. Een merk mag vooral geen verwarring wekken. Doe daar onderzoek naar of laat daar onderzoek naar doen.
Inschrijven voor klassen
Bedenk goed welke producten en diensten je levert. Als je YouTube video’s maakt, wat lever je dan eigenlijk? Het is niet alleen een filmpje, maar misschien ook wel een reclamedienst. Denk dus breder dan wat je wellicht ziet als eindproduct.