Claim your name! Brandstof moest van YouTube af
Laatst kwam er iemand langs met de vraag of ik een merk kon registreren. Er was namelijk net een YouTuber geweest waarvan alles offline is gehaald, omdat een ander zijn naam al had geregistreerd. Op twitter kwamen wat vage tweets over ‘brandstof’ voorbij. Ik had het allemaal even gemist, maar ontdekte vandaag dat er inderdaad een YouTuber zijn kanaal heeft moeten sluiten, omdat het inbreuk zou maken op een merk, dat pas geregistreerd zou zijn nadat hij zijn YouTube kanaal was begonnen. Zelfs de juristen van RTL konden niets meer voor hem betekenen…
Brandstof
Het is zelfs zo erg dat hij niets meer durfde te zeggen over de naam die zijn YouTube kanaal heeft gehad. Gelukkig geeft Google op vele vragen het antwoord. Brandstof heette zijn kanaal. De naam voor zijn ochtendshow op YouTube. Leuk gevonden. Brandstof als in koffie en eten om de dag mee op te starten: brandstof voor je lichaam. De brandstof die in de auto moet om naar je werk te rijden. Zijn show is dan de brandstof voor de geest.
Het YouTube kanaal, de filmpjes, de volgers, alles is weg vanwege een merkenrechtclaim.
LawStories in je mailbox?
Het merk
In de Benelux komt het woord brandstof in deze merken voor.
De eerste is geregistreerd in januari 2014. Grotendeels op het gebied van horeca en voedingsmiddelen en de reclame en evenementen daaromheen. Wat kort door de bocht gezegd. Het tweede merk is een zogenaamd beeldmerk. Een logo, bestaande uit het woord brandstof. Deze bestaat sinds december 2015 en is geregistreerd voor onder meer evenementen en reclame. De laatste is alleen nog maar aangevraagd en kan nog oppositie tegen gevoerd worden tot 8 mei 2016. Die is onder meer aangevraagd voor detailhandelsdiensten, online verkoop, evenementen en nog een hoop producten, zoals papierwaren en boeken, huishoudspullen, textiel en kleding en dranken zoals koffie.
Merk opgekocht en pas kort geleden geclaimd
Wat Nanne zegt in zijn video hieronder is dat hij een mail heeft ontvangen met de mededeling dat iemand het merk heeft ‘opgekocht’. Het merk zou pas kort geleden geclaimd zijn. Hm…. Als dat gaat over het nieuwste merk, dan zou daar nog best wat tegen te doen zijn geweest. Gaat het om het merk dat van Kruidenier was, dan is nog steeds van belang hoe het merk gebruikt werd. De naam alleen is niet genoeg. Hoe ik die mededelingen moet duiden weet ik dus even niet.
Maakte Nanne Meijer inbreuk?
Als ik het goed heb begrepen bestond Brandstof sinds eind 2015. Elke zondag een nieuwe video. Veel ontbijtjes uiteraard. Met ach, hier en daar wat gesponsorde spullen, als de stills zo eens bekijk. Op Twitter en Instagram zijn ze opvallend genoeg nog onder de naam Brandstof actief. Dat zou natuurlijk het gevolg van een schikking kunnen zijn. Om te weten of Nanne echt inbreuk maakte, moeten we weten waar de merken precies voor geregistreerd waren en of Nanne iets deed dat daar te dicht in de buurt kwam.
Grondstof, Brandstof en the school of life
Het beeldmerk Brandstof, is van Grondstof B.V.. Gevestigd op hetzelfde adres als Stichting Brandstof. Op de website van Stichting Brandstof tref ik het beeldmerk aan en zie ik de mededeling dat ze zijn samengegaan met The School of Life. Het beeldmerk of zelfs het woord Brandstof worden daar niet (meer) gebruikt. De website van Stichting Brandstof is nagenoeg leeg en verwijst vooral door naar The School of Life. Zij hebben ook wel een YouTube kanaal, maar daar houdt het ook wel zo’n beetje mee op. Dat gaat over filosofie en is volgens mij heel anders dan het kanaal van Nanne was.
En dat eerste merk dan?
Dat is van Kruidenier. Als ik op die website op het woord brandstof zoek, kom ik 1 artikel tegen over logistiek.
De draad kwijt
Hier raak ik een beetje de draad kwijt. Wie had er dan precies problemen met het kanaal van Nanne? En wat deed hij dan dat verwarring zou veroorzaken met het merk Brandstof? Ik ken zijn filmpjes natuurlijk niet, dus dat maakt oordelen een stuk lastiger. Tot nu toe: geen idee. Het enige dat ik kan doen is denken dat er bij RTL in elk geval juristen werken die verstand hebben van merkenrecht en die gezegd hebben dat er inderdaad niets aan te doen zou zijn. Of, en dat is niet geheel ondenkbaar, is er besloten om gewoon niet te veel actie te ondernemen. Wellicht is het kanaal gesloten door YouTube nadat de inbreuk gemeld is. Dat terugkrijgen zal lang duren en in de tussentijd maar niets meer uploaden is ook geen optie. Tijd en geld steken in opnieuw volgers verzamelen is dan wellicht zinvoller. Misschien dat daarom de overige social media kanalen ook nog bestaan.
Volg @brandstofnl op Instagram voor updates over hoe we verder gaan ?
— Brandstof (@brandstofnl) April 6, 2016
Omg lees het nu pas van brandstof echt erg dat iemand jou kanaalnaam claimt als dat je leven was en je nu alles kwijt bent #ripbrandstofnl
— Annika=gestoord (@AnnikaHeijmans) April 3, 2016
Die Brandstof claimer heeft na zijn actie een shit merk. Hopelijk betaald hij er veel voor, loser 🙁
— JoyceJoin (@JoinJoyce) April 3, 2016
Hoe de fuck kunnen mensen alledaagse woorden zoals ‘Brandstof’ claimen? Zoiets probeerde de FineBrothers ook en zonder succes..
— Joery Mooijman (@DatIsMooijman) April 3, 2016
Na het mindere nieuws van gisteren is er nu weer een lichtpuntje: we hebben 50.000 abonnees op YouTube! ?? pic.twitter.com/WquC6zdUlS
— Brandstof (@brandstofnl) April 4, 2016
Check je naam!
Voordat je begint zul je daarom goed over een naam na moeten denken. Dat het ‘maar’ een blog of een YouTube kanaal is, maakt dus niet dat je er niet over na hoeft te denken over een goede naam. Wil je je naam kunnen beschermen, zorg dan allereerst dat het een originele naam is. Een die niet beschrijvend is voor wat je doet, wie je bent, wat je maakt of wat je verkoopt. Een fantasienaam, zeg maar.
Voor je met die naam aan de slag gaat, moet je hem eerst eens controleren. Gebruikt niet een ander diezelfde naam al of een die er op lijkt? Even een rondje Googlen dus. Maar vergeet ook de KvK en het BBIE niet. Doe dat niet alleen voor exact de naam zoals jij hem bedacht hebt, maar zoek ook even op andere schrijfwijzen, tikfouten en kleine toevoegingen. Pas daarna kun je met de naam aan de slag. Als je het wil registreren als merk, zul je dat ook redelijk snel moeten gaan doen.
Registreer je merk!
Je naam als merk registreren kan dus als het niet beschrijvend is en niet te veel lijkt op een bestaand merk of een bestaande handelsnaam. Zolang je dat op orde hebt, kun je je naam als merk registreren. Ookal gebruik je de naam dus al 10 jaar zonder problemen, als je het in brede zin wil kunnen beschermen, doe je er toch verstandig aan om een merk te registreren. Wil je dus voorkomen wat er bij Nanne is gebeurd: check de naam voor je het gaat gebruiken en registreer wanneer je het wil beschermen.
Wil je ook een merk inschrijven of (laten) onderzoeken of dat haalbaar is voor jouw woord of beeld? Neem contact op voor meer informatie.