Wetboek voor Bloggers: Letterzaken over SEO

8 minuten

Wetboek voor Bloggers is een boek over de regels die bij het bloggen horen, maar waarin ook veel tips & trucs worden gedeeld en veel informatie te vinden is om je blog te laten groeien. We interviewden 21 experts en ervaringsdeskundigen over hun ervaringen met bloggen. Maar ja, wat heb je aan een blog als het niet gelezen wordt, omdat het niet gevonden wordt? Daarom spraken we met Nathan Veenstra van Optimus Online (toen nog Letterzaken).

Wie is Nathan Veenstra?

Wetboek voor Bloggers - Letterzaken
Laat ik het kort houden: Fries (goh), vader, man (van), SEO-specialist (getraind door SEOguru), kommacopuleur, muziekliefhebber en officieel nerd (althans, volgens Kees Lamper)

Voor wie zin heeft om meer te lezen:
Geboren in Surhuisterveen, opgegroeid in Ugchelen/Apeldoorn. Ooit begonnen in de winkel als verkoper van muziekdragers, doorgegroeid naar accountmanager en toen interesse gekregen in marketing. Toen het duidelijk werd dat mijn laatste werkgever ook niet lang meer mijn werkgever zou zijn, was voor mezelf beginnen een mooie optie. Daaruit is Letterzaken ontstaan in 2012.

foto door Henry Faber

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

Bij Letterzaken denk ik meer aan (softe) tekstschrijver, maar eigenlijk ben jij veel met techniek bezig, toch?

Daar heb je me! Ik kan het uitleggen. Toen ik begon, was ik inderdaad van plan me te gaan toeleggen op copywriting. Zowel voor print als online. De concurrentie op het traditionele tekstschrijven was echter enorm, dus ben ik me volledig gaan toeleggen op online copywriting. Gaandeweg ben ik me meer in SEO en conversie-optimalisatie gaan verdiepen.
Al met al is tekst nog wel een groot deel van mijn werk. Techniek wordt daarbij steeds belangrijker, en ik ben dus steeds meer online marketeer in plaats van tekstschrijver. Dus die naam… Aan de andere kant: ik heb er al de nodige bekendheid mee opgebouwd.

Ze zeggen wel eens dat SEO helemaal niet meer belangrijk is. Gewoon goede en interessante teksten schrijven is genoeg.

“Ze” zeggen wel meer. Laten we eens beginnen met het ontleden van het woord SEO: Search Engine Optimization. In goed Nederlands gewoon “zoekmachine-optimalisatie”. We focussen op het laatste deel: optimalisatie. Dat betekent dan weer “verbetering”. Met het verbeteren van een website is niks mis. Sterker nog, dat kan alleen maar goed zijn.

Daarbij stellen we de websitebezoeker voorop en zijn er nog enkele onderdelen die de zoekmachines (eigenlijk de zoekmachinebots) helpen om alles beter te begrijpen. Het gaat te ver om dat helemaal te gaan behandelen, maar zoals je zult begrijpen is SEO zeker nog belangrijk. Je wilt per slot van rekening gevonden worden toch?

Je stelt: we stellen de websitebezoeker voorop, dat heeft dan toch niets meer met zoekmachines te maken?

Je zou kunnen denken dat dat zo is, maar het tegendeel is waar. De zoekmachinebots zijn ook websitebezoekers en die gedragen zich ook steeds meer als “echte” websitebezoekers. Wanneer jouw website de bezoeker helpt, helpt het ook de zoekmachines. En zoekmachines om de tuin leiden werkt dus averechts. Althans, op de lange termijn.

Als je het goed bekijkt, moeten we eigenlijk spreken van “bezoekersoptimalisatie”. Het gebruiksgemak van de bezoeker staat voorop. Of noem het “website-optimalisatie”. Want wanneer je het allemaal echt alleen voor de zoekmachines doet, wordt het er voor de bezoeker in ieder geval niet echt beter op.

Je ‘ontmaskert’ veel ondernemers en veel misvattingen, waarom?

Tja, ik ben netjes opgevoed hè. Alles volgens de regeltjes ;-). Maar zonder gein: er wordt veel onzin uitgekraamd en er zijn de nodige bedrijven die gewoon niet doen wat ze zeggen of niet transparant zijn. Dankzij internet wordt die transparantie tegenwoordig steeds meer afgedwongen. Toch trappen veel ondernemers nog in mooie praatjes en dat wil ik voorkomen. Uiteindelijk kost ze dat namelijk klauwen met geld. En dat vind ik oprecht kwalijk.

Telkens hoor ik weer ondernemers die teleurgesteld zijn in mensen of bedrijven uit mijn vakgebied. Dat vind ik oprecht erg, vooral omdat ze daar geld mee kwijt zijn. Terwijl goede optimalisatie juist geld oplevert.

De meeste mensen weten wel een heel klein beetje van SEO, maar welke belangrijke details zien ze over het hoofd?

Dat SEO geen trucje is, je kunt niet even wat dingetjes toepassen en dan hoog in de zoekmachines komen. SEO is een strategie voor de lange termijn. Een goede menustructuur wordt daarbij nog wel eens vergeten. Teken je menustructuur eens uit, kijk of er wel logica zit in de “flow” van je website. En blijf je website verbeteren, SEO/zoekmachine-optimalisatie eindigt niet voor niets met het woord “optimalisatie”.

Zeg, Veenstra, is dat een verkapte manier om te zeggen dat ik ook wat aan de menustructuur van Charlotte’s Law moet doen? Nou, bedankt he. Dat hoeft niet iedereen te weten.

Wat zijn de grootste misverstanden rondom SEO en vindbaarheid?

Er zijn er veel. En dat hebben we aan alle SEO-specialisten te danken, want iedereen vertelt weer wat anders. Daar zijn mijns inziens twee oorzaken voor:
1. Er zijn SEO-specialisten die om wat voor reden dan ook niet de (hele) waarheid vertellen
2. Ervaringen zijn verschillend, mede omdat iedere situatie weer anders is. De ene keer werken links hartstikke goed, de andere keer is prima content voldoende om goed te scoren in de zoekmachines

Ik zal een paar zaken noemen die wat mij betreft een misverstand zijn:

  • SEO is het belangrijkste voor je website; niet waar, omdat je website ook goed moet zijn ingericht op conversie (mits een commerciële website). SEO en conversie gaan wat mij betreft hand-in-hand
  • Met een tool of plugin kun je zelf makkelijk je SEO uitvoeren; niet waar, omdat je altijd ook je gezonde verstand moet gebruiken. De veelgebruikte Yoast SEO plugin is een prima hulpmiddel, maar je zult toch echt zelf het werk (goed) moeten doen
  • Een goede SEO-specialist kan mij op nummer 1 krijgen; onzin. Garanties zijn onmogelijk zonder manipulatie. En manipulatie werkt helaas nog wel, maar slechts voor de korte termijn
  • Dat Adwords (SEA) je organische posities in de zoekmachines verbetert; zou niet moeten mogen. Er kan een indirect effect zijn, maar betaalde vermeldingen mogen niet van invloed zijn op de organische posities, dat zou het imago van de neutrale zoekresultaten schaden

De voorbeelden zijn werkelijk legio.

Jij blogt eigenlijk niet zo veel. Hoe belangrijk is bloggen voor vindbaarheid en conversie.

Oh vind je? Ik streef ernaar wekelijks een blog te publiceren en dat is vorig jaar niet exact gelukt, maar ik vind het eigenlijk nog best veel. Nou ja, precies daarom leek het niet zo veel. Beloof je nu dan weer elke week te gaan bloggen?
Maar goed, je vraag. Voor vindbaarheid werkt het heel goed, mits je het ook allemaal goed doet. Relevante artikelen, goede content en daarbij de juiste afbeeldingen dragen allemaal bij aan je vindbaarheid.

Vergeet ook niet dat je interne links een indicatie geven van welke pagina’s het belangrijkst zijn op je website. In je blogs verwijs je als het goed is regelmatig naar pagina’s op je site en zo geef je die pagina’s een stukje autoriteit mee. Ik krijg toch echt de meeste bezoekers binnen via mijn blogs.

Leuk die bezoekers, maar dan? Hoe zorg je dat ze doorklikken, blijven hangen of iets komen kopen?

Daar raak je een belangrijk punt. Zoals ik al aanhaalde, gaan SEO en conversie hand-in-hand. Zorg dus dat je bezoekers naar de belangrijke pagina’s op je website gaan. Aan de andere kant: mensen die een artikel lezen, komen vaak enkel voor dat artikel. Die overtuig je niet zomaar om naar een product- of dienstenpagina te gaan. Je zult er bij blogs in moeten berusten dat die veel minder converteren (bezoekers omzetten in klanten) dan een pagina waarop je jouw aanbod doet.

Hoe je daar wel voor zorgt is door slim te verwijzen naar relevante pagina’s. Kees Lamper van Lamper Design heeft dat een paar keer heel slim gedaan door lezers te wijzen op eerdere artikelen en ze het gevoel te geven dat ze die toch echt wel gelezen moeten hebben. Dat kun je dus ook met pagina’s doen. Zorg ervoor dat je bezoekers het gevoel hebben dat ze iets missen als ze dat niet doen.

Verder moet je het je bezoeker vooral niet al te moeilijk maken. Bied zo snel mogelijk de informatie die ze zoeken, loods ze door naar de pagina waar ze kunnen bestellen en gooi er geen overbodige zaken tussen die de transactie kunnen vertragen.

Wij vinden de blogpost over SEO van Kees heel goed. Vooral onder nummer 7 maakt hij een erg goed punt.

Wat is belangrijker: social media of SEO?

Allereerst vind ik dat je website het belangrijkst is voor je bedrijf als het gaat om je online aanwezigheid. De rest is dienend aan je website. Stel dat een voor jou relevant sociaal medium ineens de stekker eruit trekt -dat hebben we in Nederland al eens meegemaakt-, dan moet je daar toch niet van afhankelijk willen zijn?

Dat gezegd hebbende, ligt het echt aan de situatie. Waar zit je doelgroep, hoe makkelijk bereik je die daar? Voor de ene onderneming zal vindbaarheid in Google belangrijker zijn, een ander haalt weer makkelijker zijn bereik op sociale media. Beide zijn belangrijk, voor ieder is de verhouding anders.

Wij leerden van Nathan al eerder dat het belangrijk is je foto’s de juiste naam te geven vóór je ze upload en dat het groene bolletje best wel onzin is.
Dankjewel voor je wijze lessen Nathan. We kijken uit naar je wekelijkse blogposts.

 27,48

Koop: Wetboek voor Bloggers

Boek hier jouw Oploskoffie

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

236

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)