Wetboek voor Bloggers: Cynthia Schultz over Beautybloggen en Privacy
Wetboek voor Bloggers is een boek over de regels die bij het bloggen horen, maar waarin ook veel tips & trucs worden gedeeld en veel informatie te vinden is om je blog te laten groeien. We interviewden 21 experts en ervaringsdeskundigen over hun ervaringen met bloggen. Voor deze editie spraken we met iemand die al eerder een waardevolle bijdrage aan ‘het Wetboek’ leverde: beautyblogger Cynthia Schultz. Onder het genot van een kop koffie namen we de ins & outs van het beautybloggen door.
Wie is Cynthia?
Op haar zestiende, in 2006, startte Cynthia uit pure interesse voor alles rondom beauty ‘Misslipgloss.nl’, de allereerste beautyblog van Nederland. Inmiddels is ze niet meer de enige met een beautyblog, maar wel een van de weinigen die zich er fulltime en met zo veel succes mee bezig houdt. Dagelijks komen er artikelen en video’s over beauty en lifestyle online. Ten behoeve van haar blog volgde Cynthia een gerenommeerde visagie-opleiding, daarnaast trekt ze jaarlijks vele bezoekers naar haar eigen beauty event, ook is ze in te huren als spreker en, als klap op de vuurpijl, is ze ook nog bezig aan een boek. Niet haar eerste zelfs! Dat zijn nogal wat (grote) ballen om hoog te houden, we gingen dan ook graag in gesprek met deze roodharige duizendpoot. What’s her secret!?
LawStories in je mailbox?
Je plaatst persoonlijke foto’s, praat over mensen in je leven en de toffe dingen die je onderneemt. Hoe bewaak jij je privacy en veiligheid?
“Daar let ik zeker op. Zo checkte ik laatst op Instagram eens hoe de locatietags van mijn foto’s werden weergegeven. Ik let er namelijk altijd op dat ik daar nooit mijn woonlocatie tag, maar toen zag ik toch dat mijn adres op dat kaartje te zien was. Dat heb ik toen snel verwijderd. Verder fiets ik veel (o ja, Cynthia gaat ook nog voor het goede doel fietsen in Vietnam!), en ik maak na afloop publiekelijk welk rondje ik maak. De GPS is zo ingesteld, dat de route op een bepaalde afstand van mijn adres niet meer trackt zodat mijn vertrek/aankomstpunt niet zichtbaar is.
Wel is het me eens overkomen dat ik somehow het nummer van mijn moeder had gedeeld. Zij kreeg toen een bericht waarin ze daarop werd geattendeerd. Gelukkig zijn er door zulke ‘ongelukjes’ nooit vervelende situaties ontstaan. Daarbij is het ook zo dat je als publiekelijk figuur je privacy tot op bepaalde hoogte moet afgeven. Dat hoort erbij, je kunt je daar heel druk op maken, maar daar is geen beginnen aan.”
Je woont in Zwolle, en reist voor afspraken regelmatig af naar het westen. Vind je dat niet hinderlijk?
“Voor het werk dat ik doe ben ik niet gebonden aan een plek, ik kan ook in Zuid-Afrika aan de slag. Maar in Zwolle vind ik het fijn. Binnen 10 minuten ben je uit de stad, in het groen. Hier heb je de keuze om de drukte op te zoeken of lekker naar buiten te gaan. En natuurlijk woont mijn familie hier, en heeft mijn vriend hier zijn werk. Zwolle is wel echt mijn thuis. Ik woonde eens een half jaar in Amsterdam, om te onderzoeken hoe dat was en om te zorgen dat ik minder tijd aan reizen kwijt zou zijn. Reistijd bespaarde ik, maar ik was er niet minder druk om. Sterker nog, wanneer je in het westen woont wordt je vaker uitgenodigd voor events.
Soms vind ik drukte heel leuk en stimulerend, maar als je er middenin zit ga je eenvoudig mee in de gekte, en dat wil ik soms gewoon even niet. Daarom vind ik Zwolle een uitstekende plek om te wonen, ik kan kiezen waar ik zin in heb.”
Op jouw blog deel je je mening over de meest uiteenlopende zaken op het gebied van beauty en lifestyle. Dat doe je op een heel onafhankelijke manier. Maar je blog is natuurlijk ook een onderneming. Hoe maak je de afweging tussen de “eisers” van je lezers en die van de adverteerders?
“Toevallig had ik zoiets vandaag nog terwijl ik een review schreef over producten van een bepaald merk waarvan ik de PR-dame best goed ken. Ik typte ergens iets negatiefs over een van de producten en toen kwam de gedachte bij me op dat ik het wel sneu vond voor die PR-dame. Maar ik zet daar tegenover dat van de collectie die ik review er vaak meerdere producten zijn die ik wél fijn vind. En daarbij, uiteindelijk zijn ze blij dat ik erover schrijf. Dat ene kritische nootje is dan niet erg. Zelf vind ik dat een review juist sterker maken. Kortom, ik ben dus altijd eerlijk over wat ik van een product vind. Als ik teleurgesteld ben in een product deel ik dat. Ook daar heb ik nooit gedoe over gehad. Het is veel meer waard om eerlijk te zijn naar je bezoekers dan dat je een merk ‘naar de mond schrijft’.”
Advertorials, we zien dat het correct vermelden van samenwerkingen veelal niet (correct) gebeurt, jij geeft samenwerkingen wel duidelijk aan. Altijd al?
“Mijn bezoekers attenderen op het feit dat iets gesponsord is vind ik heel belangrijk! Sinds de Reclame Code Social Media er is ben ik er zelfs nog meer op gaan letten en informeer ik mijn lezers wat die code inhoudt. Natuurlijk hoop ik ook dat andere bloggers hetzelfde doen. Over samenwerkingen met adverteerders ben ik heel open en ik maak het inderdaad kenbaar door er ‘advertorial’ bij te zetten of hashtags #sample en #spon te gebruiken. Met persreizen zet ik het er ook bij: “ik ben uitgenodigd door merk X”. Ik heb niet zo veel te verbergen en ben er altijd eerlijk over.
Die openheid brengt echter ook met zich mee dat lezers er nog meer op gaan letten. Van niet-gesponsorde blogposts wordt al snel gedacht dat ik het product gekregen heb. Er wordt me er dan, niet altijd even genuanceerd, op gewezen dat ik niet goed duidelijk heb gemaakt dat het een sponsordeal betreft. Terwijl ik schrijf over een product wat ik zelf kocht! Ook als ik heel enthousiast ben over iets, komen er vragen waar de hashtag “#spon” is. Maar ik ben gewoon enthousiast, that’s all.”
Wat ik schrijf is niet waar, maar zeker ook niet onwaar, het is gewoon mijn mening
Hoe ga je op met opmerkingen als “de kwaliteit van je blogposts laat te over”, “je plaatst te veel advertorials” etcetera? Heb je een manier gevonden om daar mee om te gaan of doet het je niets?
“Nee, ik ben juist een persoon die zich daar zeker iets van aantrekt. Soms komen er best lelijke reacties op foto’s of mijn schrijfsels en dat laat me zeker niet koud. Als mensen over de schreef gaan geef ik ze een ban op mijn website. Ik probeer er om te lachen, maar ik tolereer het niet. Het is toch niet moeilijk om aardig en respectvol te reageren, zelfs al heb je wat aan te merken. Ik sta echt wel open voor commentaar, maar breng het op een constructieve wijze. Belediging van mij of anderen hoort niet thuis op mijn site. Daar ben ik dit jaar ook strenger op geworden. Kritisch zijn mag, heel graag zelf, want soms zit er best wat in en kan ik er zelfs van leren. Onlangs publiceerde ik bijvoorbeeld een blogpost over kwasten, toen kreeg ik een aantal reacties met het verzoek een volgende review over kwasten iets anders aan te pakken. Zulke kritiek neem ik zeker mee bij een volgende keer dat ik zo’n zelfde review doe.
Maar helaas kun je het niet iedereen naar de zin maken, en dat is over het algemeen best wel vermoeiend. De verwachtingen zijn hoog. Stel dat ik morgen zou besluiten een week niets te posten. Eigenlijk zou dat puur en alleen mijn keuze moeten zijn, onder het motto “mijn blog, mijn regels”. Zo makkelijk gaat dat echter niet. Als ik zoiets nu zou aankondigen zou er veel opstand zijn. Daarbij is het vanuit marketing oogpunt ook geen slimme zet, maar toch denk ik er over na zoiets eens doen.”
Je schrijft reviews over diverse producten, waarbij je vertelt over kleur, bestanddelen, prijs/kwaliteit verhouding. Krijg jij wel eens klachten van lezers die stellen dat producten volgens hen niet aan de informatie voldoet die jij ze geeft?
“ Ja, ik heb een disclaimer, bijvoorbeeld m.b.t. aangerichte schade. Als iemand mijn tips opvolgt maar daarmee zijn ogen uitsteekt ben ik daarvoor niet aansprakelijk.
Soms krijg ik wel eens de vraag hoe het kan dat ik iets anders schrijf dan een andere blogger over hetzelfde product. Maar dat lijkt me vrij logisch; wat ik schrijf is subjectief. Ik ben geen beautykoningin, ik vind gewoon iets van een product en daar schrijf ik iets over. Dat is niet de waarheid. Sommige dingen zijn waarheden, bestanddelen van ee product bijvoorbeeld. Al zijn daar ook veel verschillende onderzoeken over trouwens. Maar wanneer ik schrijf dat ik een rode lipstick mooi bij een donkere huid vind passen is dat niet de waarheid, het is iets wat ik vind. Hetgeen ik schrijf is niet waar, maar zeker ook niet onwaar, het is gewoon mijn mening.”
Hoe denk je over adblockers?
“Ik merk niet dat ik door een programma als Adblocker inkomsten door mis. Advertorials komen gewoon op de site, namelijk in de meest voorkomende vorm van advertising: in de content. Pop-up advertenties kun je er wel mee uitschakelen. Al zullen de adverteerders hier wel weer omwegen voor verzinnen, of wellicht een agressievere manier zoeken om producten onder de aandacht te brengen. Ik merk dat adverteerders hier al meer op uit zijn, ze willen meer in de content vertegenwoordigd worden in plaats van met een losse advertentie op de site. Wanneer steeds meer mensen een adblocker zullen gebruiken zal uiteindelijk het resultaat zijn dat er nog meer advertentie in de content terecht komt. En dat wil je als lezer ook niet want alles zou dan een reclame-smaakje krijgen. Ik snap best dat mensen geen zin hebben in advertenties, maar ergens is het voor lief nemen van advertenties wel een passende tegenprestatie wanneer je mijn resources afneemt. Het is bij mij niet zo dat bepaalde gedeeltes van mijn site niet toegankelijk zijn als je een adblocker hebt, dat vind ik wat agressief en roept denk ik veel tegenstand op. Maar ik hoop wel dat het bezoekers bewust is dat ik advertorials deels wel nodig heb om mijn blog draaiende te houden.”
Wat vind jij van dupes/namaakproducten? W7 maakte bijvoorbeeld een dupe van de Naked paletten en registreerde zelfs een merknaam met de naam “Copycat”…
“Aan de ene kant schrijf ik wel eens over dupe en vermeld dan dat het een dupe van product X is. Persoonlijk ga ik liever voor de real deal, maar ik begrijp dat er mensen zijn die niet 50 euro voor een product over hebben en dan is een dupe een mooi alternatief. Toch zou ik liever een mooi ander product kopen, die niet per se een kopie van een duurder product is. Want dupes zijn eigenlijk best inspiratieloos en het is te gemakkelijk om mee te liften op het succes van een ander groter merk. Waar ik wel fel tegen ben zijn bijvoorbeeld nep-MAC of nep-Chanel producten. Deze zijn niet veilig qua bestanddelen en soms zitten er zelfs criminele organisaties achter.
Van copycats heb ik niet zo’n last. Mensen weten inmiddels dat ze er niet mee weg komen. Het komt wel eens voor dat mijn foto wordt gebruikt op een dating site. Dat begrijp het niet, want je bereikt daar toch niets mee? (nee, ons lijkt het dat je bij de eerste date door de mand valt, maar goed). Het is wel vervelend, maar ik ga daar geen tijd meer in steken. Als ik echt grof groot misbruik zou ontdekken zou ik dat zeker wel aanvechten (Charlotte to the rescue!), maar de kleine dingen niet.”
Als jij met adverteerders om tafel gaat, hoe ga je dat aan? Op basis van goed vertrouwen of zet je alles zwart op wit?
“Ik werk met een bureau, zij regelen die zaken allemaal en voeren ook de gesprekken met cliënten. Als ik een blogpost of video maak voor een klant stelt het bureau een briefing op, daar ga ik dan mee aan de slag. Als de cliënt aanpassingen wil die niet in de briefing stonden zijn daar kosten aan verbonden. Want zoiets kost ontzettend veel tijd. Daarom vind ik het ook zo jammer dat sommige bezoekers negatief op advertorials reageren en dingen zeggen als “heb je alweer een advertorial?”. Er gaat namelijk zo ontzettend veel werk in zitten en ik doe er echt mijn best voor gesponsorde content te maken die ook echt leuk is. Ik wil niet alleen maar reclame zenden. En dat lukt de ene keer beter dan de ander. Maar dat ligt ook aan de cliënt; soms krijg ik heel veel vrijheid, maar soms moeten er 20 punten in een video van 8 minuten, dan kan het niet anders dan dat het een reclame praatje wordt. En bezoekers voelen dan wel aan dat het iets anders is dan wat je normaal doet. Maar ik kan er simpelweg niet altijd mijn eigen ei in kwijt.
De tussenkomst van zo’n bureau is wel een fijne buffer, zij regelen veel en weten welke samenwerkingen bij me passen. Want ik neem echt niet altijd alles aan, ik wijs eigenlijk best veel af. Zelfs al kan ik er groot geld mee verdienen. Als ik me eerder kritisch heb geuit over iets, of er zelf niet achter sta zal ik er geen lyrisch bericht over plaatsen.”
Inmiddels begint het al wat donkerder te worden. De koffie is op en Cynthia heeft het plan nog een fijn stuk te gaan wandelen vergezeld door viervoeter Chubby, daarom: tijd voor de laatste vraag!
In een eerder interview vroegen we naar een stijl/make-up tip voor de vrouwelijke jurist, jij nog ideeën?
“Eerlijk gezegd, als ik aan juristes denk zie ik altijd dames in een mantelpakje voor me, en niet bepaald een mooi mantelpakje, maar nogal saai. Dat creëert afstand en kan afschrikkend werken. Daarom denk ik dat het goed is er aandacht aan te besteden dat je verzorgd en benaderbaar oogt. Want als je iemand voor je hebt die er vlot uitziet, dan voelt het al sneller wat toegankelijker.
Ik vind het ook heel leuk als vrouwen een felle kleur lipstick dragen! Praktisch is dat natuurlijk niet altijd even handig, maar denk er eens over! Natuurlijk hoef je niet drie kwartier voor de spiegel te staan maar doe net even iets meer dan alleen mascara, je vrouwelijkheid mag best benadrukt worden.”
Kijk, daar kunnen we wat mee! Cynthia, heel erg bedankt voor de tijd die je hebt genomen om ons te woord te staan en het gezellige gesprek! Petje af voor alle dingen die je doet, het is wel gebleken dat bloggen zo veel meer omvat dan ‘alleen’ artikelen schrijven. We wensen je heel veel succes met alles!
Wil je meer interviews lezen?
– Edwin Vlems over Inbound Marketing
– Judge Joyce Lie over bloggen op Twitter
– De bloggende bankier
– Mascha Feoktistova over Ondernemen, Vloggen en Bloggen
– Meester Leonie over Bloggen op Facebook
Meer interviews lezen? In Wetboek van Bloggers kun je meer lezen en leren over het beschermen van je eigen werk en over hoe je meer lezers naar je blog kunt trekken.