Wetboek voor Bloggers: Mascha Feoktistova over ondernemen, vloggen en bloggen

12 minuten

Wetboek voor Bloggers is een boek over de regels die bij het bloggen horen, maar waarin ook veel tips & trucs worden gedeeld en je veel informatie kunt vinden om je blog te laten groeien. We interviewden 21 experts en ervaringsdeskundigen. Deze keer een recent interview dat dus niet in het boek heeft gestaan. Voor deze editie spraken we met Mascha Feoktistova. Zij kan zich een van Nederlands bekendste beautybloggers noemen. Mascha was bereid ons een vrijdagmiddag te bezoeken voor een interview over haar blog, vlogs en hoe ze uitgroeide tot een echte ondernemer.

Interview Mascha Vloggloss

Wie is Mascha Feoktistova?

In 2007, op de eerste dag van haar SPH studie, startte Mascha haar website Beautygloss, een blog waarin ze schreef over alles omtrent – quel surprise – beauty. Toen ze afstudeerde blogde ze fulltime. Binnen een paar jaar groeide haar site namelijk uit tot een van de grotere Nederlandse beautyblogs. Inmiddels is haar blog haar eigen bedrijf geworden, waar ze in 2011 een Viva400 Award- en in 2013 een Holland Beauty Award mee won. In 2014 voegde ze aan haar blog een vlogkanaal toe op Youtube: Vlogglos.

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

Wat was jouw drijfveer om je beautyblog te starten?

In 2007 was ik op internet op zoek naar beauty informatie in het Nederlands, het liefst naar leuke filmpjes. Die waren er niet! Omdat ik gek was op bloggen en er nog geen enkele blog was die uitsluitend over beauty ging besloot ik Beautygloss.nl te starten. Ik blogde al sinds mijn 13e via Geocities, maar meer over persoonlijke dingen. Ik leerde mezelf coderen toen ik twaalf was. Al laat ik mijn site de laatste jaren maken, ik kan nog wel zelf dingen aanpassen als ik bijvoorbeeld foutjes zie.

Vanaf het moment dat Beautygloss in de lucht ging update ik die site meerdere malen per dag en maak ik meerdere malen per week video’s. Inmiddels niet meer alleen over beauty, ik film ook mijn dagelijkse leven via vlogs die ik nu via een apart kanaal deel. Daarnaast organiseer ik ook nog een jaarlijks beautyevent. Wat dus ooit begon als hobby is inmiddels uitgegroeid tot mijn eigen bedrijf en fulltime werk.

Je focus is nu van het bloggen verschoven naar het vloggen, hoe is dat gegaan?

Ik hou nog wel mijn twee youtube kanalen aan. Vloggen is dagelijks filmen en dat deed ik ooit voor de grap een dag. Mensen dachten dat ik de hele dag niet zoveel deed. De reacties daarop waren zo positief dat ik voorstelde het eens een maand te doen, die ene dag was immers geen goede afspiegeling van mijn everyday life. Die vlogs kregen twee keer zo veel views dan mijn beauty video’s. Daarom besloot ik het te blijven doen, het is een los ding geworden.

Interview Mascha Investering

Het lijkt me dat een beautyblog en een vlog andere adverteerders aantrekken, klopt dat?

Blij vlogging heb je niet echt adverteerders, al kan dat wel. Sommige merken kunnen voorstellen dat je hun producten via een vlog presenteert.

Ik vraag het maar op de man af, verdien jij je geld met Beautygloss of Vloggloss?

Met beide, de inkomsten van mijn vlog vloeien voort uit het aantal views op YouTube. Bij Beautygloss komt dat voort uit gesponsorde content. Voor Vloggloss kies ik ervoor niet te veel gesponsorde content te maken. Dan lijkt het net alsof mijn leven gesponsord is en dat wil ik liever niet.

Merk je een teruggang in aanbod voor advertenties door deze keuzes?

Nee, ik word juist meer benaderd en sla veel dingen af. Als ik iets niet bij mij of mijn blog/vlog vind passen sla ik het af. Anders valt je geloofwaardigheid weg en dat is juist zo belangrijk.

Klagen mensen wel eens over gesponsorde content?

Dat gebeurt, mensen denken heel snel dat iets gesponsord is terwijl dat niet zo is. Naar ratio komt er zelfs maar heel weinig gesponsorde content online, ik schat eens per maand.

Die kritiek moet niet prettig zijn, hoe los je dat op?

Alleen feitelijke onjuistheden zet ik recht, dan zeg ik dat het niet klopt. Ik ga niet op alle wissewasjes in, maar wel op commentaren die veel vervolgreacties oproepen. Ik probeer dat af te kappen en zeg dan: “het klopt niet wat je zegt”. Vaak is de discussie daarna wel afgelopen.

Vermeld je er wel duidelijk bij dat het gesponsord is?

Ja, maar heel veel andere bloggers doen dat niet. Dat zie ik omdat ik de opdrachten die ik heb afgeslagen bij anderen terugzie, zonder #spon. Ik ben ervan op de hoogte van dat juiste vermelding verplicht is en wil niet gepakt worden. Je zag hoeveel stof het DWDD – Yvon Jaspers conflict deed opwaaien (VARA moest €50.000 boete betalen voor het tonen en noemen van het Kakelbond servies red.), daar heb ik geen behoefte aan.
Pssst, Mascha, we zijn vergeten te vragen hoe je dat dan aangeeft. Wij konden het namelijk niet terugvinden.

Maak jij contracten met adverteerders?

Dat wordt voor mij gedaan door het mediabureau. Over grote contracten buigt zich een heel legal team. En voor de overige zaken heb ik een advocaat die alles checkt.
Inmiddels heb ik door dat niet alles op basis van vertrouwen kan gaan, al moet je daar een balans in hebben. Zodra je er een contract bij pakt voelt het vaak erg zakelijk, maar ik ben nu op een punt aangekomen waar ik dat wel moet doen. Al stel ik het wel tot het laatst moment uit.

Interview Mascha van Beautygloss

We zagen in een vlog dat iemand eens een foto van jou misbruikte? Hoe is dat afgelopen?

Er is eens een louche bedrijf geweest die een still uit een van mijn videos gebruikte om tandenbleaching te promoten. Die still was overal op internet in banners te zien met de tekst “wil jij ook wittere tanden?”. Iedereen berichtte me erover. Ik vond het nogal vervelend dat het mensen zo bezighield, want het had niets met mij te maken en mijn foto werd misbruikt. Daarom heb ik mijn advocaat gebeld. Hij kwam erachter dat de advertising via Zwitserland en nog een ander land ging, heel vreemd. Gelukkig wist hij het te fixen, toen werden de banners met excuses weggehaald. Maar twee weken later was het weer raak, toen stonden ze weer online. Uiteindelijk hebben zij toch 4 weken profijt gehad van die foto en inbreuk gemaakt op mijn portret- en auteursrecht, want het is mijn filmpje.

Hoe heb jij gezorgd dat je op de hoogte bent van de regels voor bloggers?

Als ik iets als “FB/Insta heeft een nieuwe regel” opvang hou ik dat in de gaten. Soms belt mijn advocaat om me te adviseren over de laatste ontwikkelingen. Je ontkomt er niet aan: iedereen mag een YouTube video embedden, maar niet uploaden op zijn of haar eigen kanaal. In het begin wist ik er niets van af en stuurde ik een mail waarin ik vroeg mijn foto niet langer te gebruiken. Inmiddels heb ik een advocaat die hier raad mee weet.

Ben je zelf wel eens aangesproken op het niet naleven van een regel?

Dat is wel eens gebeurd, door een fotograaf die me een factuur stuurde voor een foto. Dat was een heel kleine foto die op het forum van Beautygloss door een bezoeker geplaatst was. Ik vertelde dat ik de foto niet zelf geplaatst was, dat dat forum niet meer actief bezocht werd en maakte mijn excuses. Daarop stuurde de fotograaf een mail waarin hij allerlei wettelijke maatregelen noemde. Zoals dat ‘degene van wie een forum is verantwoordelijk is voor het beeldmateriaal dat er op verschijnt, ook al wordt dit geplaatst door bezoekers.’ Ik maakte nogmaals mijn excuses en verwijderde de foto direct. Gelukkig was het daarmee opgelost. Verder heb ik geen nare ervaringen.

Ik heb ook wel eens filmpjes gemaakt met muziek eronder, zonder dat ik daar toestemming voor had. Die zijn van YouTube verwijderd. Ik heb ze ook niet opnieuw geplaatst, want het waren filmpjes van 8 jaar geleden, die kijkt toch niemand meer. En met het wissen van het geluid zou mijn stem ook niet meer te horen zijn, dat kijkt ook niet zo leuk.

Nu heb ik een bron waar ik muziek uithaal, een database waar ik bij mag. Met Top Notch heb ik bijvoorbeeld een afspraak, ik ben ge-white-list. Mijn vermoeden is dat zulke afspraken vaker zullen voorkomen, het wordt steeds bekender dat creators een plaat kunnen sellen door de muziek te laten horen onder hun YouTube videos.

Merk je dat je meer mag doordat je groter bereik hebt?

Ja, zeker, je hebt er een betere onderhandelingspositie door en zorgen dat niet alleen je wederpartij, maar ook jijzelf iets aan een deal hebben.

Heb je wel eens last van copycats of mensen die op een andere manier content van je jatten?

Het zijn niet specifiek teksten die worden overgenomen maar het komt wel voor dat ik een leuk idee heb en dat dat later door alle andere bloggers gebruikt wordt. Maar dat is een bloggersland probleem. Daarbuiten ook trouwens, een idee kun je nou eenmaal niet beschermen. Het inspireert juist om vernieuwend te blijven en dat lukt wel. Zo heb ik m’n site bijvoorbeeld onlangs helemaal omgegooid.

Je hebt een blogpost geschreven over het veranderen van je website. Waarom? Was dat nodig?

Ja, ik heb een groep trouwe hardcore volgers, die me al sinds het begin volgen, die niet zouden snappen waarom ik dingen anders doe als ik het niet zou toelichten. Er zijn bijvoorbeeld nog steeds mensen die vragen naar turorials voor looks met heel veel kleur, maar dat doe ik niet meer. Ik verander en mijn blog verandert. Er zijn een paar groepen bezoekers waar ik rekening mee moet houden, zoals de trouwe volgers, maar ook juist de nieuwe jonge volgers. Het is sowieso raadzaam om blogbezoekers uitvoerig uit te leggen wanneer je verandering doorvoert.

Interview Mascha MakeUp

Er is nu veel kritiek op het feit dat bezoekers ad-blockers gebruiken, je bent daar gedeeltelijk van afhankelijk (het genereert inkomsten uit advertenties en advetorials). Er zijn bezoekers die over dat inkomstenmodel klagen. Hoe pak je dat aan?

Adblockers werken op banners en ik denk dat de irritatie daarover langzaam zal verdwijnen. We zijn toch al bannerblind aan het worden.

Stel dat de kritiek aanhoudt, zou je het probleem voor je bezoekers op een andere manier oplossen of zou je ervoor kiezen ze ‘op te voeden’ door uit te leggen dat wanneer ze de advertenties blokkeren jij niets verdiend en daardoor minder of niet meer kunt bloggen?

Ik heb het eens met uitleg geprobeerd, daarop kwamen best boze reacties. Maar desondanks kan ik niet stoppen met advertenties. Advertenties zorgen voor de nodige inkomsten die ik nodig heb de kosten van mijn blog te dekken. Zo heb ik bijvoorbeeld al duizenden euros aan serverkosten. Dat is een kant van het bloggen die vaak niet gezien wordt. Als je daarover meer uitleg geeft zijn de reacties vaak wel begripvol(ler).

Als het normaal zou worden om adblockers te gebruiken en content daardoor niet meer te zien is, hoe zou je daarmee omgaan?

Ik denk dat daar omheen zal worden gewerkt, dat content creators hun doelgroep dan wel op een andere manier weten te bereiken. Bijvoorbeeld via Instagram. Ik maak me er dus niet zo druk over, bovendien gaan dit soort zaken allemaal via mijn adverteerders en het mediabureau. De marketingwereld is behoorlijk in ontwikkeling. Neem bijvoorbeeld de grote merken die met hun eigen YouTube channels komen en eigen content creëren. Als mensen echt graag willen kijken dan negeren ze de adblockers uiteindelijk wel, advertentie vormt dan gewoon een deel van de show.

Denk je dat je altijd content creator zult blijven?

Ja! Ik zie het creëren van content meer als entertainment dan als informatie verstrekken. Ik zie mezelf niet als journalist, maar zeg wel dat ik pers ben. Ik bezoek net als journalisten de events en krijg informatie aangeleverd. Kijken naar een blog of een vlog wordt veelal als ontspanning gezien, daarom zie ik het als entertainment. Dat ik daarbij mooie boodschappen mee kan geven is mooi meegenomen.

Nog een vraag van jurist Cathy, de visagiste in ons midden: heb je tips voor juristen hoe zij zich het beste kunnen opmaken?

Lichtjes, niet te veel zou ik zeggen. Alhoewel.. In Amerika zag ik dat vrouwelijke juristen juist best veel make-up dragen, met hun haar strak opgestoken. Een verzorgd uiterlijk is denk ik het belangrijkste. Ik vind niet dat er standaarden moeten zijn voor bepaalde beroepsgroepen.
Het moet normaal blijven, geen gekke dingen. Dat is in Nederland vast ook niet zo gewenst, haha.

Zijn er dingen die jij als ondernemer graag wilt vertellen of aan onze lezers (ook veelal bloggers en ondernemers)?

Graag. Ik zou willen meegeven dat je niet moet onderschatten dat wij ook te maken hebben met juridische dingen en contracten. Je moet er goed van op de hoogte zijn wat wel en niet mag. Dingen zijn niet zoals vroeger, tegenwoordig moet er aan elke deal een gesprek voorafgaan en afspraken worden vastgelegd op papier of de mail. Dit zie ik ook terug bij het organiseren van mijn event, daarbij kan enorm veel mis gaan want je hebt te maken met veel partijen. En die partijen zijn soms ook nog eens heel anders dan mijzelf. De risico’s zijn groot en daar moet je je van bewust zijn. Ik heb het geluk dat een van mijn mede-organisatoren juridisch onderlegd is.
Ik merk ook dat veel bedrijven nog steeds denken: ach, dat bloggertje/vloggertje doet dit wel even. Niet dus. Beginnende bloggers zou ik dan ook adviseren om alles goed op te stellen, bijvoorbeeld met een jurist. Bijvoorbeeld een standaard e-mail die je naar een bedrijf kunt sturen als ze je iets vragen.

Die foto’s hierboven? Die komen allemaal van de site van Mascha. Toen we vroegen of ze voor ons misschien een foto had die we bij de blogpost mochten gebruiken zei ze: pluk maar wat van de site af. So we did.

 27,48

Wetboek voor Bloggers


Lees ook de andere blogs uit deze serie:
Meester Leonie over Bloggen op Facebook
Goodfoodblog.com over bloggen, sponsoring en food
Seline Steba over Bloggen en (Net)werken
Hoe Monique van Loon omgaat met auteursrecht

Boek hier jouw Oploskoffie

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

236

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)