Auteursrecht Smoesjes: Social Media
Door social media hebben we soms het gevoel alsof alles mag. Het is juist de bedoeling om te delen op social media. Waarom zou dat dan opeens niet mogen? Nog een extra probleem is dat mensen vaak denken dat het overnemen van beeld, tekst of muziek op een eigen website is toegestaan wanneer die content al op social media heeft gestaan. Sterker nog, er wordt wel eens gedacht dat er toestemming is, wanneer er social media buttons op de website staan. Ik probeer wat misverstanden de lucht uit te helpen.
Regrammen
Laatst gaf ik een gastcollege op een hogeschool. Ik drukte ze op het hart dat ze niet zomaar afbeeldingen van internet mochten plukken. Toestemming vragen hoeft maar een paar seconden te duren. Vervolgens gaf ik ze nog de tip mee om gebruik te maken van creative commons voor teksten, afbeeldingen en voor muziek (onder filmpjes). Foto’s van social media halen mag niet. Het werd door deze studenten allemaal in twijfel getrokken. Zo deed iedereen het toch?
Iemand liet een voorbeeld zien van foto’s die zij graag hergebruiken op hun eigen instagram account. Die foto’s waren overal te vinden. Iedereen deelde het. Waarom zouden zij het dan niet mogen doen? Ik probeerde uit te leggen dat hij best om toestemming kon vragen. Dat de persoon of het bedrijf achter dat account het vast prima zou vinden als hij het zou delen, met naamsvermelding. Dat laatste wilde hij juist niet. De foto’s moesten namelijk voor marketing ingezet worden. Dan wil je niet ook nog eens reclame maken voor een ander.
Instagram heeft geen eigen deelmogelijkheid. Via de voorwaarden van Instagram wordt er ook geen licentie gegeven om de beelden te kunnen delen. Je kunt daarom nooit via Instagram, zonder om toestemming gevraagd te hebben, een afbeelding delen. Eerst toestemming vragen dus! Als er expliciet vooraf toestemming gegeven wordt of er gevraagd wordt om een afbeelding te delen, dan mag dat uiteraard. Wees vriendelijk en zorg voor naamsvermelding.
LawStories in je mailbox?
Werken op social media zijn beschermd door auteursrecht
Auteursrechtelijke werken, die op social media gepubliceerd worden, blijven door het auteursrecht beschermd. Door het op social media te plaatsen, wordt er wel een licentie gegeven aan het social media kanaal. Daarom mag je niet zomaar werken van anderen op social media publiceren.
Die licentie is slechts een licentie aan het social media kanaal. Niet aan anderen. Het zorgt ervoor dat de kanalen wel de content mogen publiceren en dat anderen via de deelknoppen de content met anderen kunnen delen. Denk aan de share knop van Facebook of de retweet en quote mogelijkheden van Twitter.
Deelknop op de website suggereert toestemming om te delen
Op een website kun je social media deelknoppen plaatsen. Door gebruik te maken van die knop wordt een pagina of blogpost meteen gedeeld op het gewenste medium. Als een website gebruik maakt van deze deelknoppen, geven ze impliciet toestemming om te delen. Maar wel alleen om het te delen via die knoppen. Niet om het op een andere manier te delen. Nou mag je gelukkig gewoon een link delen. Let alleen op dat met het delen van de link er geen content mee komt. Ga dus niet de content zelf kopiëren en plakken.
Delen op je eigen website
Content op je eigen website delen? Dat de content al op social media heeft gestaan is geen excuus om het te kopiëren en plakken naar je eigen website. Dat je de content gevonden hebt op een site met social media deelbuttons ook niet. Wat mag dan wel?